Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maio, Eliane Rose
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Lolli, Maria Carolina Gobbi dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34602
Resumo: The increase in the elderly population is a worldwide phenomenon. That got the need to recognize these people, and the creation of specific institutions. In order to enhance and ensure the participation of older people in society, the universities open to seniors were created. Conceived by Professor Vellas, these institutions were dispersed throughout the world and arrived in Brazil in the 1980s. The University Open to Senior from Maringá´s stadual university, created in 2009 and guided by the principles of permanent nonformal education, currently serves 400 students aged less than 60 years old, offering 40 divided and organized into six axes free courses: “Art and culture”; “Communicative processes and procedures”;  “Physi-  cal and mental health”, “physical and social Half”; “Law and Citizenship” and “Humanities”. The high demand for these institutions can be explained because they represent the opportunity for social participation in consistent with the actual capacity of older people, without embarrassment or shame activities.
id UFU-8_ac4ef5c53aa6e2966a5286d55999f57d
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34602
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATIIdosoEducação permanenteEducação não formalUniversidade Aberta à Terceira IdadeElderlyPermanent educacionNo formal educationUniversity Open to SeniorsThe increase in the elderly population is a worldwide phenomenon. That got the need to recognize these people, and the creation of specific institutions. In order to enhance and ensure the participation of older people in society, the universities open to seniors were created. Conceived by Professor Vellas, these institutions were dispersed throughout the world and arrived in Brazil in the 1980s. The University Open to Senior from Maringá´s stadual university, created in 2009 and guided by the principles of permanent nonformal education, currently serves 400 students aged less than 60 years old, offering 40 divided and organized into six axes free courses: “Art and culture”; “Communicative processes and procedures”;  “Physi-  cal and mental health”, “physical and social Half”; “Law and Citizenship” and “Humanities”. The high demand for these institutions can be explained because they represent the opportunity for social participation in consistent with the actual capacity of older people, without embarrassment or shame activities.O aumento da população idosa é um fenômeno mundial. Tal situação despertou a necessidade do reconhecimento dessas pessoas. Com o intuito de valorizar e garantir a participação dos mais velhos na sociedade foram criadas as universidades abertas à terceira idade. Idealizadas pelo professor Vellas, essas instituições espalharam-se pelo mundo todo e chegaram ao Brasil na década de 1980.  A Universidade Aberta da Terceira Idade, da Universidade Estadual de Maringá, criada em 2009 e guiada pelos princípios da educação permanente não formal, atualmente atende 400 alunos com idade igual ou superior a 60 anos de idade, ofertando 40 cursos gratuitos, divididos e organizados em seis eixos: “Arte e cultura”, “Processos e procedimentos comunicativos”, “Saúde física e mental”, “Meio físico e social”, “Direito e Cidadania” e “Humanidades”. A grande procura por essas instituições pode ser explicada pelo fato de representarem a oportunidade da participação social em atividades compatíveis com as reais capacidades dos idosos, sem que estes sintam constrangimento ou vergonha por participar delas.Universidade Federal de Uberlândia2016-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3460210.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-11Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 401-410Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 401-410Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 401-4101983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34602/18348Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessMaio, Eliane RoseLolli, Maria Carolina Gobbi dos Santos2020-06-03T18:50:57Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34602Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-03T18:50:57Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI
title Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI
spellingShingle Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI
Maio, Eliane Rose
Idoso
Educação permanente
Educação não formal
Universidade Aberta à Terceira Idade
Elderly
Permanent educacion
No formal education
University Open to Seniors
title_short Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI
title_full Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI
title_fullStr Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI
title_full_unstemmed Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI
title_sort Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI
author Maio, Eliane Rose
author_facet Maio, Eliane Rose
Lolli, Maria Carolina Gobbi dos Santos
author_role author
author2 Lolli, Maria Carolina Gobbi dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maio, Eliane Rose
Lolli, Maria Carolina Gobbi dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Idoso
Educação permanente
Educação não formal
Universidade Aberta à Terceira Idade
Elderly
Permanent educacion
No formal education
University Open to Seniors
topic Idoso
Educação permanente
Educação não formal
Universidade Aberta à Terceira Idade
Elderly
Permanent educacion
No formal education
University Open to Seniors
description The increase in the elderly population is a worldwide phenomenon. That got the need to recognize these people, and the creation of specific institutions. In order to enhance and ensure the participation of older people in society, the universities open to seniors were created. Conceived by Professor Vellas, these institutions were dispersed throughout the world and arrived in Brazil in the 1980s. The University Open to Senior from Maringá´s stadual university, created in 2009 and guided by the principles of permanent nonformal education, currently serves 400 students aged less than 60 years old, offering 40 divided and organized into six axes free courses: “Art and culture”; “Communicative processes and procedures”;  “Physi-  cal and mental health”, “physical and social Half”; “Law and Citizenship” and “Humanities”. The high demand for these institutions can be explained because they represent the opportunity for social participation in consistent with the actual capacity of older people, without embarrassment or shame activities.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34602
10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-11
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34602
identifier_str_mv 10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-11
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34602/18348
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 401-410
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 401-410
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 401-410
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221300359168