Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34602 |
Resumo: | The increase in the elderly population is a worldwide phenomenon. That got the need to recognize these people, and the creation of specific institutions. In order to enhance and ensure the participation of older people in society, the universities open to seniors were created. Conceived by Professor Vellas, these institutions were dispersed throughout the world and arrived in Brazil in the 1980s. The University Open to Senior from Maringá´s stadual university, created in 2009 and guided by the principles of permanent nonformal education, currently serves 400 students aged less than 60 years old, offering 40 divided and organized into six axes free courses: “Art and culture”; “Communicative processes and procedures”; “Physi- cal and mental health”, “physical and social Half”; “Law and Citizenship” and “Humanities”. The high demand for these institutions can be explained because they represent the opportunity for social participation in consistent with the actual capacity of older people, without embarrassment or shame activities. |
id |
UFU-8_ac4ef5c53aa6e2966a5286d55999f57d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34602 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATIIdosoEducação permanenteEducação não formalUniversidade Aberta à Terceira IdadeElderlyPermanent educacionNo formal educationUniversity Open to SeniorsThe increase in the elderly population is a worldwide phenomenon. That got the need to recognize these people, and the creation of specific institutions. In order to enhance and ensure the participation of older people in society, the universities open to seniors were created. Conceived by Professor Vellas, these institutions were dispersed throughout the world and arrived in Brazil in the 1980s. The University Open to Senior from Maringá´s stadual university, created in 2009 and guided by the principles of permanent nonformal education, currently serves 400 students aged less than 60 years old, offering 40 divided and organized into six axes free courses: “Art and culture”; “Communicative processes and procedures”; “Physi- cal and mental health”, “physical and social Half”; “Law and Citizenship” and “Humanities”. The high demand for these institutions can be explained because they represent the opportunity for social participation in consistent with the actual capacity of older people, without embarrassment or shame activities.O aumento da população idosa é um fenômeno mundial. Tal situação despertou a necessidade do reconhecimento dessas pessoas. Com o intuito de valorizar e garantir a participação dos mais velhos na sociedade foram criadas as universidades abertas à terceira idade. Idealizadas pelo professor Vellas, essas instituições espalharam-se pelo mundo todo e chegaram ao Brasil na década de 1980. A Universidade Aberta da Terceira Idade, da Universidade Estadual de Maringá, criada em 2009 e guiada pelos princípios da educação permanente não formal, atualmente atende 400 alunos com idade igual ou superior a 60 anos de idade, ofertando 40 cursos gratuitos, divididos e organizados em seis eixos: “Arte e cultura”, “Processos e procedimentos comunicativos”, “Saúde física e mental”, “Meio físico e social”, “Direito e Cidadania” e “Humanidades”. A grande procura por essas instituições pode ser explicada pelo fato de representarem a oportunidade da participação social em atividades compatíveis com as reais capacidades dos idosos, sem que estes sintam constrangimento ou vergonha por participar delas.Universidade Federal de Uberlândia2016-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3460210.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-11Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 401-410Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 401-410Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 401-4101983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34602/18348Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessMaio, Eliane RoseLolli, Maria Carolina Gobbi dos Santos2020-06-03T18:50:57Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34602Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-03T18:50:57Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI |
title |
Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI |
spellingShingle |
Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI Maio, Eliane Rose Idoso Educação permanente Educação não formal Universidade Aberta à Terceira Idade Elderly Permanent educacion No formal education University Open to Seniors |
title_short |
Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI |
title_full |
Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI |
title_fullStr |
Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI |
title_full_unstemmed |
Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI |
title_sort |
Educação permanente, não formal, como instrumento para a valorização e o reconhecimento do idoso: o modelo da Unati/UEM / Permanent education, no formal, as a tool for elderly appreciation and recognition: a model of UEM/UNATI |
author |
Maio, Eliane Rose |
author_facet |
Maio, Eliane Rose Lolli, Maria Carolina Gobbi dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Lolli, Maria Carolina Gobbi dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maio, Eliane Rose Lolli, Maria Carolina Gobbi dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Idoso Educação permanente Educação não formal Universidade Aberta à Terceira Idade Elderly Permanent educacion No formal education University Open to Seniors |
topic |
Idoso Educação permanente Educação não formal Universidade Aberta à Terceira Idade Elderly Permanent educacion No formal education University Open to Seniors |
description |
The increase in the elderly population is a worldwide phenomenon. That got the need to recognize these people, and the creation of specific institutions. In order to enhance and ensure the participation of older people in society, the universities open to seniors were created. Conceived by Professor Vellas, these institutions were dispersed throughout the world and arrived in Brazil in the 1980s. The University Open to Senior from Maringá´s stadual university, created in 2009 and guided by the principles of permanent nonformal education, currently serves 400 students aged less than 60 years old, offering 40 divided and organized into six axes free courses: “Art and culture”; “Communicative processes and procedures”; “Physi- cal and mental health”, “physical and social Half”; “Law and Citizenship” and “Humanities”. The high demand for these institutions can be explained because they represent the opportunity for social participation in consistent with the actual capacity of older people, without embarrassment or shame activities. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34602 10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-11 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34602 |
identifier_str_mv |
10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-11 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34602/18348 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 401-410 Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 401-410 Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 401-410 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221300359168 |