Metacognitive strategy to rethink the representational levels involved in a chemical transformation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Locatelli, Solange Wagner
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57453
Resumo: Through this research, it was intended to understand how eight undergraduates of a public university appropriate the representational levels by proposing explanations for the chemical transformation involved in methane combustion. For this, students had to write a text to explain this chemical reaction, as well as answer a questionnaire at the beginning and end of the process. The research was qualitative, based on discursive textual analysis for data organization, in which units of analysis were generated from the texts produced. The results indicated a prevalence of explanations at the macroscopic level, with the submicroscopic level being less considered, as well as the transition between levels, even with more experienced students. This highlights the need for a return to explanations involving the triplet from time to time for a better appropriation of this understanding, since it is not spontaneous.
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spelling Metacognitive strategy to rethink the representational levels involved in a chemical transformation Estrategia metacognitiva para repensar los niveles de representación involucrados en una transformación químicaEstratégia metacognitiva para repensar os níveis representacionais envolvidos numa transformação químicaNíveis representacionaisEnsino de QuímicaTransformação químicaEstratégia metacognitivaFormação inicialRepresentational levelsChemistry teachingChemical transformationMetacognitive strategyPre-service trainingNiveles de representaciónEnseñanza de la químicaTransformación químicaEstrategia metacognitivaFormación inicialThrough this research, it was intended to understand how eight undergraduates of a public university appropriate the representational levels by proposing explanations for the chemical transformation involved in methane combustion. For this, students had to write a text to explain this chemical reaction, as well as answer a questionnaire at the beginning and end of the process. The research was qualitative, based on discursive textual analysis for data organization, in which units of analysis were generated from the texts produced. The results indicated a prevalence of explanations at the macroscopic level, with the submicroscopic level being less considered, as well as the transition between levels, even with more experienced students. This highlights the need for a return to explanations involving the triplet from time to time for a better appropriation of this understanding, since it is not spontaneous.A través de esta investigación, se pretendía comprender cómo ocho estudiantes universitarios de una universidad pública se apropian de los niveles de representación al proponer explicaciones para la transformación química involucrada en la combustión de metano. Para esto, los estudiantes tuvieron que escribir un texto para explicar esta reacción química, así como responder un cuestionario al principio y al final del proceso. La investigación fue cualitativa, basada en el análisis textual discursivo para la organización de datos, en el que se generaron unidades de análisis a partir de los textos producidos. Los resultados indicaron una prevalencia de explicaciones a nivel macroscópico, siendo menos considerado el nivel submicroscópico, así como la transición entre niveles, incluso con estudiantes más experimentados. Esto resalta la necesidad de volver a las explicaciones que involucran al triplete de vez en cuando para una mejor apropiación de esta comprensión, ya que no es espontánea.Por meio dessa pesquisa, pretendeu-se compreender como que oito graduandos de uma universidade pública se apropriam dos níveis representacionais ao proporem explicações para a transformação química envolvida na combustão do metano. Para isso, os alunos tinham que elaborar um texto para explicar essa reação química, bem como responder a um questionário no início e no final do processo. A pesquisa foi de cunho qualitativo, apoiando-se na análise textual discursiva para a organização dos dados, em que unidades de análise foram geradas a partir dos textos produzidos. Os resultados indicaram uma prevalência das explicações em nível macroscópico, sendo que o nível submicroscópico foi menos considerado, bem como a transição entre os níveis, mesmo com alunos mais experientes. Isso evidencia a necessidade de uma retomada nas explicações envolvendo o triplete, de tempos em tempos, para uma melhor apropriação desse entendimento, uma vez que o mesmo não é espontâneo.Universidade Federal de Uberlândia2020-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5745310.14393/ER-v27nEa2020-18Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1590-1613Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1590-1613Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1590-16131983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57453/29996Locatelli, Solange Wagner info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-29T00:13:37Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57453Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-09-29T00:13:37Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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