Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11341 |
Resumo: | This paper aims to carry out a study on metacognition, identifying its relationships with the teaching and learning process, computer programming and the teaching of mathematics. Initially, we tried to review the topic of metacognition, covering its main concepts and principles. Then, we highlight the contributions of knowledge and metacognitive strategies in the educational field. In a third moment, we discuss the use of computer programming as a metacognitive strategy. Finally, we propose and analyze the teaching of programming as a metacognitive strategy that can be used in the teaching of mathematics. |
id |
UNEMAT-5_2d779f16e8b6feb8d1413c0d12c4a202 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11341 |
network_acronym_str |
UNEMAT-5 |
network_name_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teachingLa programación informática como estrategia metacognitiva y sus posibilidades para la enseñanza de las matemáticasA programação de computadores como estratégia metacognitiva e suas possibilidades para o ensino da matemáticaEstratégias MetacognitivasProgramação de ComputadoresEnsino de MatemáticaMetacognitive strategiesComputer ProgrammingMathematics TeachingEstrategias MetacognitivasProgramación de computadorasEnseñanza de las MatemáticasThis paper aims to carry out a study on metacognition, identifying its relationships with the teaching and learning process, computer programming and the teaching of mathematics. Initially, we tried to review the topic of metacognition, covering its main concepts and principles. Then, we highlight the contributions of knowledge and metacognitive strategies in the educational field. In a third moment, we discuss the use of computer programming as a metacognitive strategy. Finally, we propose and analyze the teaching of programming as a metacognitive strategy that can be used in the teaching of mathematics.Este artículo tiene como objetivo realizar un estudio sobre la metacognición, identificando sus relaciones con el proceso de enseñanza y aprendizaje, la programación informática y la enseñanza de las matemáticas. Inicialmente, tratamos de revisar el tema de la metacognición, abarcando sus principales conceptos y principios. A continuación, destacamos las aportaciones del conocimiento y las estrategias metacognitivas en el ámbito educativo. En un tercer momento, discutimos el uso de la programación informática como estrategia metacognitiva. Finalmente, proponemos y analizamos la enseñanza de la programación como una estrategia metacognitiva que puede ser utilizada en la enseñanza de las matemáticas. Este artigo visa realizar um estudo sobre a metacognição, identificando suas relações com o processo de ensino e aprendizagem, a programação de computadores e o ensino da matemática. Inicialmente, tratamos de fazer uma revisão sobre o tema da metacognição, abrangendo seus principais conceitos e princípios. Em seguida, destacamos as contribuições dos conhecimentos e estratégias metacognitivas no âmbito educacional. Em um terceiro momento, discutimos a utilização da programação de computadores como estratégia metacognitiva. Por fim, propomos e analisamos o ensino de programação como estratégia metacognitiva possível de ser utilizada no ensino da matemática.UNEMAT Editora2023-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11341Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e3923022178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11341/7791Copyright (c) 2023 Nayara Poliana Massa, Guilherme Saramago de Oliveira, Anderson Oramisio Santos; Juliana Rosa Alves Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMassa, Nayara Poliana MassaSaramago de Oliveira, GuilhermeSantos, Anderson OramisioAlves Borges, Juliana Rosa Alves Borges2023-09-16T14:04:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11341Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-09-16T14:04:17Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching La programación informática como estrategia metacognitiva y sus posibilidades para la enseñanza de las matemáticas A programação de computadores como estratégia metacognitiva e suas possibilidades para o ensino da matemática |
title |
Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching |
spellingShingle |
Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching Massa, Nayara Poliana Massa Estratégias Metacognitivas Programação de Computadores Ensino de Matemática Metacognitive strategies Computer Programming Mathematics Teaching Estrategias Metacognitivas Programación de computadoras Enseñanza de las Matemáticas |
title_short |
Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching |
title_full |
Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching |
title_fullStr |
Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching |
title_full_unstemmed |
Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching |
title_sort |
Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching |
author |
Massa, Nayara Poliana Massa |
author_facet |
Massa, Nayara Poliana Massa Saramago de Oliveira, Guilherme Santos, Anderson Oramisio Alves Borges, Juliana Rosa Alves Borges |
author_role |
author |
author2 |
Saramago de Oliveira, Guilherme Santos, Anderson Oramisio Alves Borges, Juliana Rosa Alves Borges |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Massa, Nayara Poliana Massa Saramago de Oliveira, Guilherme Santos, Anderson Oramisio Alves Borges, Juliana Rosa Alves Borges |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estratégias Metacognitivas Programação de Computadores Ensino de Matemática Metacognitive strategies Computer Programming Mathematics Teaching Estrategias Metacognitivas Programación de computadoras Enseñanza de las Matemáticas |
topic |
Estratégias Metacognitivas Programação de Computadores Ensino de Matemática Metacognitive strategies Computer Programming Mathematics Teaching Estrategias Metacognitivas Programación de computadoras Enseñanza de las Matemáticas |
description |
This paper aims to carry out a study on metacognition, identifying its relationships with the teaching and learning process, computer programming and the teaching of mathematics. Initially, we tried to review the topic of metacognition, covering its main concepts and principles. Then, we highlight the contributions of knowledge and metacognitive strategies in the educational field. In a third moment, we discuss the use of computer programming as a metacognitive strategy. Finally, we propose and analyze the teaching of programming as a metacognitive strategy that can be used in the teaching of mathematics. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11341 |
url |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11341 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11341/7791 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e392302 2178-7476 reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) instacron:UNEMAT |
instname_str |
Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
instacron_str |
UNEMAT |
institution |
UNEMAT |
reponame_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
collection |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistafaed@unemat.br |
_version_ |
1801217461136130048 |