Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Massa, Nayara Poliana Massa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Saramago de Oliveira, Guilherme, Santos, Anderson Oramisio, Alves Borges, Juliana Rosa Alves Borges
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11341
Resumo: This paper aims to carry out a study on metacognition, identifying its relationships with the teaching and learning process, computer programming and the teaching of mathematics. Initially, we tried to review the topic of metacognition, covering its main concepts and principles. Then, we highlight the contributions of knowledge and metacognitive strategies in the educational field. In a third moment, we discuss the use of computer programming as a metacognitive strategy. Finally, we propose and analyze the teaching of programming as a metacognitive strategy that can be used in the teaching of mathematics.
id UNEMAT-5_2d779f16e8b6feb8d1413c0d12c4a202
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11341
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teachingLa programación informática como estrategia metacognitiva y sus posibilidades para la enseñanza de las matemáticasA programação de computadores como estratégia metacognitiva e suas possibilidades para o ensino da matemáticaEstratégias MetacognitivasProgramação de ComputadoresEnsino de MatemáticaMetacognitive strategiesComputer ProgrammingMathematics TeachingEstrategias MetacognitivasProgramación de computadorasEnseñanza de las MatemáticasThis paper aims to carry out a study on metacognition, identifying its relationships with the teaching and learning process, computer programming and the teaching of mathematics. Initially, we tried to review the topic of metacognition, covering its main concepts and principles. Then, we highlight the contributions of knowledge and metacognitive strategies in the educational field. In a third moment, we discuss the use of computer programming as a metacognitive strategy. Finally, we propose and analyze the teaching of programming as a metacognitive strategy that can be used in the teaching of mathematics.Este artículo tiene como objetivo realizar un estudio sobre la metacognición, identificando sus relaciones con el proceso de enseñanza y aprendizaje, la programación informática y la enseñanza de las matemáticas. Inicialmente, tratamos de revisar el tema de la metacognición, abarcando sus principales conceptos y principios. A continuación, destacamos las aportaciones del conocimiento y las estrategias metacognitivas en el ámbito educativo. En un tercer momento, discutimos el uso de la programación informática como estrategia metacognitiva. Finalmente, proponemos y analizamos la enseñanza de la programación como una estrategia metacognitiva que puede ser utilizada en la enseñanza de las matemáticas.  Este artigo visa realizar um estudo sobre a metacognição, identificando suas relações com o processo de ensino e aprendizagem, a programação de computadores e o ensino da matemática. Inicialmente, tratamos de fazer uma revisão sobre o tema da metacognição, abrangendo seus principais conceitos e princípios. Em seguida, destacamos as contribuições dos conhecimentos e estratégias metacognitivas no âmbito educacional. Em um terceiro momento, discutimos a utilização da programação de computadores como estratégia metacognitiva. Por fim, propomos e analisamos o ensino de programação como estratégia metacognitiva possível de ser utilizada no ensino da matemática.UNEMAT Editora2023-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11341Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e3923022178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11341/7791Copyright (c) 2023 Nayara Poliana Massa, Guilherme Saramago de Oliveira, Anderson Oramisio Santos; Juliana Rosa Alves Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMassa, Nayara Poliana MassaSaramago de Oliveira, GuilhermeSantos, Anderson OramisioAlves Borges, Juliana Rosa Alves Borges2023-09-16T14:04:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11341Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-09-16T14:04:17Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching
La programación informática como estrategia metacognitiva y sus posibilidades para la enseñanza de las matemáticas
A programação de computadores como estratégia metacognitiva e suas possibilidades para o ensino da matemática
title Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching
spellingShingle Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching
Massa, Nayara Poliana Massa
Estratégias Metacognitivas
Programação de Computadores
Ensino de Matemática
Metacognitive strategies
Computer Programming
Mathematics Teaching
Estrategias Metacognitivas
Programación de computadoras
Enseñanza de las Matemáticas
title_short Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching
title_full Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching
title_fullStr Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching
title_full_unstemmed Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching
title_sort Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching
author Massa, Nayara Poliana Massa
author_facet Massa, Nayara Poliana Massa
Saramago de Oliveira, Guilherme
Santos, Anderson Oramisio
Alves Borges, Juliana Rosa Alves Borges
author_role author
author2 Saramago de Oliveira, Guilherme
Santos, Anderson Oramisio
Alves Borges, Juliana Rosa Alves Borges
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Massa, Nayara Poliana Massa
Saramago de Oliveira, Guilherme
Santos, Anderson Oramisio
Alves Borges, Juliana Rosa Alves Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias Metacognitivas
Programação de Computadores
Ensino de Matemática
Metacognitive strategies
Computer Programming
Mathematics Teaching
Estrategias Metacognitivas
Programación de computadoras
Enseñanza de las Matemáticas
topic Estratégias Metacognitivas
Programação de Computadores
Ensino de Matemática
Metacognitive strategies
Computer Programming
Mathematics Teaching
Estrategias Metacognitivas
Programación de computadoras
Enseñanza de las Matemáticas
description This paper aims to carry out a study on metacognition, identifying its relationships with the teaching and learning process, computer programming and the teaching of mathematics. Initially, we tried to review the topic of metacognition, covering its main concepts and principles. Then, we highlight the contributions of knowledge and metacognitive strategies in the educational field. In a third moment, we discuss the use of computer programming as a metacognitive strategy. Finally, we propose and analyze the teaching of programming as a metacognitive strategy that can be used in the teaching of mathematics.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11341
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11341
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11341/7791
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e392302
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217461136130048