Decolonizing Ethnomathematics
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45948 |
Resumo: | Ethnomathematics emerged as a decolonizing project. However, we question whether it is achieving its mission since not only does it have intrinsic contradictory ideas but also its initial philosophical discussions have been replaced by recipes for research and classroom practice based on uncritical and superficial definitions and methods. In this article, we aim to contribute to recuperate the decolonizing impulse of ethnomathematics. After reviewing D’Ambrosio’s original theoretical proposal and Gerdes’s method based on that theory, we deconstruct school mathematics principles such as its platonic, abstract, epistemological standardization and argumentative characteristics as well as the functionalist anthropological theory in which ethnomathematics is often framed. Finally, we offer an alternative perspective based on indigenous philosophies and epistemologies that contribute to decolonizing ethnomathematics. |
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Decolonizing EthnomathematicsDescolonizar la etnomatemáticaDescolonizando a EtnomatemáticaEpistemologias indígenasDimensões Políticas da MatemáticaMatemática e Relações SociaisCríticas de EtnomatemáticasIndegenous epistemologiesPolitical dimensions of mathematicsMathematics and social relationsEthnomathematics critiquesEpistemologías indígenasDimensiones Políticas de las MatemáticasMatemáticas y Relaciones SocialesCríticas de EtnomatemáticasEthnomathematics emerged as a decolonizing project. However, we question whether it is achieving its mission since not only does it have intrinsic contradictory ideas but also its initial philosophical discussions have been replaced by recipes for research and classroom practice based on uncritical and superficial definitions and methods. In this article, we aim to contribute to recuperate the decolonizing impulse of ethnomathematics. After reviewing D’Ambrosio’s original theoretical proposal and Gerdes’s method based on that theory, we deconstruct school mathematics principles such as its platonic, abstract, epistemological standardization and argumentative characteristics as well as the functionalist anthropological theory in which ethnomathematics is often framed. Finally, we offer an alternative perspective based on indigenous philosophies and epistemologies that contribute to decolonizing ethnomathematics.La etnomatemática surgió como un proyecto de descolonización. Sin embargo, nos preguntamos si está cumpliendo su misión, ya que no solo tiene ideas intrínsecas contradictorias, sino que también sus discusiones filosóficas iniciales han sido reemplazadas por recetas para la investigación y práctica en el aula basadas en definiciones y métodos acríticos y superficiales. En este artículo, pretendemos contribuir a recuperar el impulso descolonizador de la etnomatemática. Después de analizar la propuesta teórica original de D'Ambrosio y el método de Gerdes basado en esta teoría, deconstruimos los principios de la matemática escolar como su estandarización platónica, abstracta, epistemológica y características argumentativas, así como la teoría antropológica funcionalista en la que se basa la etnomatemática. a menudo formulado Finalmente, ofrecemos una perspectiva alternativa basada en filosofías y epistemologías indígenas que contribuyen a la descolonización de la etnomatemática.Etnomatemática surgiu como um projeto de descolonização. No entanto, questionamos se ela está cumprindo sua missão, uma vez que não apenas tem idéias intrínsecas contraditórias, mas também suas discussões filosóficas iniciais foram substituídas por receitas para pesquisa e prática em sala de aula baseadas em definições e métodos acríticos e superficiais. Neste artigo, pretendemos contribuir para recuperar o impulso descolonizador da etnomatemática. Depois de analisar a proposta teórica original de D'Ambrosio e o método de Gerdes com base nessa teoria, desconstruímos os princípios da matemática escolar como sua padronização platônica, abstrata, epistemológica e características argumentativas, bem como a teoria antropológica funcionalista na qual a etnomatemática é frequentemente formulada. Finalmente, oferecemos uma perspectiva alternativa baseada em filosofias e epistemologias indígenas que contribuem para a descolonização da etnomatemática. Universidade Federal de Uberlândia2018-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4594810.14393/ER-v25n3a2018-3Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 565-587Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 565-587Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 565-5871983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45948/2457610.14393/ER-v25n3a2018-3Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessBernales, MarthaPowell, Arthur B.2019-10-09T23:08:51Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45948Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-09T23:08:51Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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