The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
DOI: | 10.14393/ER-v25n2a2018-2 |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43270 |
Resumo: | This article aims to analyze the production of the signalers -Glossaries in Brazilian Sign Language (Língua Brasileira de Sinais –Libras) –regarding to the Science area, in which can be found on the digital sharing platform Youtube. We seek to present the importance of these resources for the expansion of the scientific dissemination in educational and social scope, as well as to understand how the education of deaf students occurs and also how the signalers contribute to make the area of science accessible to this public. The research has a bibliographic and documentary shape, as it makes references to authors who research on the education of the deaf and scientific dissemination, besides the analysis of videos with signalers in Libras (Brazilian Sign Language) available on the digital sharing platform Youtube. With this research we realized that there is no standardization in the signs because there is a tendency to be organized by institutions respecting the regional linguistic variation, making it difficult for a broader public to understand. |
id |
UFU-8_ff62d4555c78309398f4e1443e2dd072 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/43270 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
spelling |
The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign LanguageLa contribución de los signos a la difusión científica en LibrasA contribuição dos sinalários para a divulgação científica em Libras SinaláriosLibrasDivulgação científicaEducação de surdosSignalersLibrasScientificDisseminationDeaf EducationSeñalesLibrasDifusión científicaEducación para sordosThis article aims to analyze the production of the signalers -Glossaries in Brazilian Sign Language (Língua Brasileira de Sinais –Libras) –regarding to the Science area, in which can be found on the digital sharing platform Youtube. We seek to present the importance of these resources for the expansion of the scientific dissemination in educational and social scope, as well as to understand how the education of deaf students occurs and also how the signalers contribute to make the area of science accessible to this public. The research has a bibliographic and documentary shape, as it makes references to authors who research on the education of the deaf and scientific dissemination, besides the analysis of videos with signalers in Libras (Brazilian Sign Language) available on the digital sharing platform Youtube. With this research we realized that there is no standardization in the signs because there is a tendency to be organized by institutions respecting the regional linguistic variation, making it difficult for a broader public to understand.Este artículo tiene como objetivo analizar la producción de letreros, glosarios en lenguaje de señas brasileño (Libras), en referencia al área de la ciencia, que se puede encontrar en la plataforma de intercambio digital Youtube. Se pretende presentar la importancia de estos recursos para la expansión de la divulgación científica en el contexto educativo y social, así como comprender cómo se produce la educación de los estudiantes sordos y, también, a medida que los signos contribuyen a que el área de la ciencia sea accesible para este público. La investigación tiene un carácter bibliográfico y documental, ya que hace referencias a autores que investigan sobre educación para sordos y divulgación científica, así como análisis de videos con señalización en Libras disponibles en la plataforma de intercambio digital Youtube. Con la investigación, nos damos cuenta de que no hay estandarización en los signos porque existe la tendencia de que estos sean organizados por instituciones locales o regionales respetando solo la variación lingüística regional, lo que dificulta la comprensión del público en general.Este artigo visa analisar a produção de sinalários - glossários em Língua Brasileira de Sinais (Libras) - referentes à área das ciências, os quais podem ser encontrados na plataforma digital de compartilhamento Youtube. Busca-se apresentar a importância desses recursos para ampliação da divulgação científica em âmbito educacional e social, bem como compreender como ocorre a educação de alunos surdos e, também, como os sinalários contribuem para que a área das ciências se torne acessível a este público. A pesquisa tem caráter bibliográfico e documental pois faz referências a autores que pesquisam sobre a educação dos surdos e divulgação científica, além de análise de vídeos com sinalários em Libras disponibilizados na plataforma digital de compartilhamento Youtube. Com a pesquisa percebemos que não há uma padronização nos sinais pois há uma tendência destes serem organizados por instituições locais ou regionais respeitando apenas a variação linguística regional, dificultando a compreensão pelo público mais amplo. Universidade Federal de Uberlândia2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4327010.14393/ER-v25n2a2018-2Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 289-305Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 289-305Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 289-3051983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43270/22583Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessMalacarne, VilmaOliveira, Verônica Rosemary de2019-10-10T14:46:45Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/43270Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-10T14:46:45Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language La contribución de los signos a la difusión científica en Libras A contribuição dos sinalários para a divulgação científica em Libras |
title |
The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language |
spellingShingle |
The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language Malacarne, Vilma Sinalários Libras Divulgação científica Educação de surdos Signalers Libras Scientific Dissemination Deaf Education Señales Libras Difusión científica Educación para sordos Malacarne, Vilma Sinalários Libras Divulgação científica Educação de surdos Signalers Libras Scientific Dissemination Deaf Education Señales Libras Difusión científica Educación para sordos |
title_short |
The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language |
title_full |
The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language |
title_fullStr |
The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language |
title_full_unstemmed |
The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language |
title_sort |
The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language |
author |
Malacarne, Vilma |
author_facet |
Malacarne, Vilma Malacarne, Vilma Oliveira, Verônica Rosemary de Oliveira, Verônica Rosemary de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Verônica Rosemary de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Malacarne, Vilma Oliveira, Verônica Rosemary de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sinalários Libras Divulgação científica Educação de surdos Signalers Libras Scientific Dissemination Deaf Education Señales Libras Difusión científica Educación para sordos |
topic |
Sinalários Libras Divulgação científica Educação de surdos Signalers Libras Scientific Dissemination Deaf Education Señales Libras Difusión científica Educación para sordos |
description |
This article aims to analyze the production of the signalers -Glossaries in Brazilian Sign Language (Língua Brasileira de Sinais –Libras) –regarding to the Science area, in which can be found on the digital sharing platform Youtube. We seek to present the importance of these resources for the expansion of the scientific dissemination in educational and social scope, as well as to understand how the education of deaf students occurs and also how the signalers contribute to make the area of science accessible to this public. The research has a bibliographic and documentary shape, as it makes references to authors who research on the education of the deaf and scientific dissemination, besides the analysis of videos with signalers in Libras (Brazilian Sign Language) available on the digital sharing platform Youtube. With this research we realized that there is no standardization in the signs because there is a tendency to be organized by institutions respecting the regional linguistic variation, making it difficult for a broader public to understand. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43270 10.14393/ER-v25n2a2018-2 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43270 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v25n2a2018-2 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43270/22583 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 289-305 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 289-305 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 289-305 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1822181556740947968 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.14393/ER-v25n2a2018-2 |