The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Malacarne, Vilma
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Oliveira, Verônica Rosemary de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43270
Resumo: This article aims to analyze the production of the signalers -Glossaries in Brazilian Sign Language (Língua Brasileira de Sinais –Libras) –regarding to the Science area, in which can be found on the digital sharing platform Youtube. We seek to present the importance of these resources for the expansion of the scientific dissemination in educational and social scope, as well as to understand how the education of deaf students occurs and also how the signalers contribute to make the area of science accessible to this public. The research has a bibliographic and documentary shape, as it makes references to authors who research on the education of the deaf and scientific dissemination, besides the analysis of videos with signalers in Libras (Brazilian Sign Language) available on the digital sharing platform Youtube. With this research we realized that there is no standardization in the signs because there is a tendency to be organized by institutions respecting the regional linguistic variation, making it difficult for a broader public to understand.
id UFU-8_ff62d4555c78309398f4e1443e2dd072
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/43270
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign LanguageLa contribución de los signos a la difusión científica en LibrasA contribuição dos sinalários para a divulgação científica em Libras SinaláriosLibrasDivulgação científicaEducação de surdosSignalersLibrasScientificDisseminationDeaf EducationSeñalesLibrasDifusión científicaEducación para sordosThis article aims to analyze the production of the signalers -Glossaries in Brazilian Sign Language (Língua Brasileira de Sinais –Libras) –regarding to the Science area, in which can be found on the digital sharing platform Youtube. We seek to present the importance of these resources for the expansion of the scientific dissemination in educational and social scope, as well as to understand how the education of deaf students occurs and also how the signalers contribute to make the area of science accessible to this public. The research has a bibliographic and documentary shape, as it makes references to authors who research on the education of the deaf and scientific dissemination, besides the analysis of videos with signalers in Libras (Brazilian Sign Language) available on the digital sharing platform Youtube. With this research we realized that there is no standardization in the signs because there is a tendency to be organized by institutions respecting the regional linguistic variation, making it difficult for a broader public to understand.Este artículo tiene como objetivo analizar la producción de letreros, glosarios en lenguaje de señas brasileño (Libras), en referencia al área de la ciencia, que se puede encontrar en la plataforma de intercambio digital Youtube. Se pretende presentar la importancia de estos recursos para la expansión de la divulgación científica en el contexto educativo y social, así como comprender cómo se produce la educación de los estudiantes sordos y, también, a medida que los signos contribuyen a que el área de la ciencia sea accesible para este público. La investigación tiene un carácter bibliográfico y documental, ya que hace referencias a autores que investigan sobre educación para sordos y divulgación científica, así como análisis de videos con señalización en Libras disponibles en la plataforma de intercambio digital Youtube. Con la investigación, nos damos cuenta de que no hay estandarización en los signos porque existe la tendencia de que estos sean organizados por instituciones locales o regionales respetando solo la variación lingüística regional, lo que dificulta la comprensión del público en general.Este artigo visa analisar a produção de sinalários - glossários em Língua Brasileira de Sinais (Libras) - referentes à área das ciências, os quais podem ser encontrados na plataforma digital de compartilhamento Youtube. Busca-se apresentar a importância desses recursos para ampliação da divulgação científica em âmbito educacional e social, bem como compreender como ocorre a educação de alunos surdos e, também, como os sinalários contribuem para que a área das ciências se torne acessível a este público. A pesquisa tem caráter bibliográfico e documental pois faz referências a autores que pesquisam sobre a educação dos surdos e divulgação científica, além de análise de vídeos com sinalários em Libras disponibilizados na plataforma digital de compartilhamento Youtube. Com a pesquisa percebemos que não há uma padronização nos sinais pois há uma tendência destes serem organizados por instituições locais ou regionais respeitando apenas a variação linguística regional, dificultando a compreensão pelo público mais amplo.  Universidade Federal de Uberlândia2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4327010.14393/ER-v25n2a2018-2Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 289-305Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 289-305Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 289-3051983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43270/22583Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessMalacarne, VilmaOliveira, Verônica Rosemary de2019-10-10T14:46:45Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/43270Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-10T14:46:45Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language
La contribución de los signos a la difusión científica en Libras
A contribuição dos sinalários para a divulgação científica em Libras
title The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language
spellingShingle The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language
Malacarne, Vilma
Sinalários
Libras
Divulgação científica
Educação de surdos
Signalers
Libras
Scientific
Dissemination
Deaf Education
Señales
Libras
Difusión científica
Educación para sordos
title_short The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language
title_full The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language
title_fullStr The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language
title_full_unstemmed The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language
title_sort The contribution of the signalers to scientific dissemination on Sign Language
author Malacarne, Vilma
author_facet Malacarne, Vilma
Oliveira, Verônica Rosemary de
author_role author
author2 Oliveira, Verônica Rosemary de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Malacarne, Vilma
Oliveira, Verônica Rosemary de
dc.subject.por.fl_str_mv Sinalários
Libras
Divulgação científica
Educação de surdos
Signalers
Libras
Scientific
Dissemination
Deaf Education
Señales
Libras
Difusión científica
Educación para sordos
topic Sinalários
Libras
Divulgação científica
Educação de surdos
Signalers
Libras
Scientific
Dissemination
Deaf Education
Señales
Libras
Difusión científica
Educación para sordos
description This article aims to analyze the production of the signalers -Glossaries in Brazilian Sign Language (Língua Brasileira de Sinais –Libras) –regarding to the Science area, in which can be found on the digital sharing platform Youtube. We seek to present the importance of these resources for the expansion of the scientific dissemination in educational and social scope, as well as to understand how the education of deaf students occurs and also how the signalers contribute to make the area of science accessible to this public. The research has a bibliographic and documentary shape, as it makes references to authors who research on the education of the deaf and scientific dissemination, besides the analysis of videos with signalers in Libras (Brazilian Sign Language) available on the digital sharing platform Youtube. With this research we realized that there is no standardization in the signs because there is a tendency to be organized by institutions respecting the regional linguistic variation, making it difficult for a broader public to understand.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43270
10.14393/ER-v25n2a2018-2
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43270
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n2a2018-2
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43270/22583
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 289-305
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 289-305
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 289-305
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221809967104