Contribuição da Educação para a Queda da Desigualdade de Rendimentos do Trabalho no Brasil entre 1995 e 2014
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Economia Ensaios |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeconomiaensaios/article/view/51406 |
Resumo: | This study investigates changes in inequality of labor income in Brazil between 1995 and 2014. The main objective is to carry out an evaluation of the contribution of education to such changes, applying Recentered Influence Function (RIF) method and a generalization of Oaxaca-Blinder´s decomposition proposed by Firpo et al. (2007 and 2018). The results show that changes in the income structure, measured by the price effect, were predominant in explaining the contribution of education to the reduction of inequality in the analyzed period. In turn, changes in the educational composition of the workforce had the opposite effect on the observed decline in inequality. |
id |
UFU-9_cfe9a28f18ea8bb382a4fd6d85ed4ab5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/51406 |
network_acronym_str |
UFU-9 |
network_name_str |
Economia Ensaios |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuição da Educação para a Queda da Desigualdade de Rendimentos do Trabalho no Brasil entre 1995 e 2014This study investigates changes in inequality of labor income in Brazil between 1995 and 2014. The main objective is to carry out an evaluation of the contribution of education to such changes, applying Recentered Influence Function (RIF) method and a generalization of Oaxaca-Blinder´s decomposition proposed by Firpo et al. (2007 and 2018). The results show that changes in the income structure, measured by the price effect, were predominant in explaining the contribution of education to the reduction of inequality in the analyzed period. In turn, changes in the educational composition of the workforce had the opposite effect on the observed decline in inequality.Este estudo investiga mudanças na desigualdade de rendimentos do trabalho no Brasil entre 1995 e 2014. O objetivo principal é realizar uma avaliação da contribuição da educação para tais mudanças e, para isso, aplica-se o método de regressões em funções de influência recentradas (Recentered Influence Function - RIF) e a generalização da decomposição de Oaxaca-Blinder propostos por Firpo et al. (2007 e 2018). Os resultados mostram que mudanças na estrutura de rendimentos, mensuradas pelo denominado efeito preço, foram predominantes para explicar a contribuição da educação para a queda da desigualdade no período analisado. Por sua vez, mudanças na composição educacional da força de trabalho apresentaram um efeito contrário à queda observada.EDUFU2021-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeconomiaensaios/article/view/5140610.14393/REE-v36n2a2021-51406Revista Economia Ensaios; Vol. 36 No. 2 (2021)Revista Economia Ensaios; v. 36 n. 2 (2021)1983-19940102-2482reponame:Economia Ensaiosinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeconomiaensaios/article/view/51406/32250Copyright (c) 2021 Revista Economia Ensaiosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Vitor Hugo Miro CoutoSantos de França, João Mário 2021-08-13T17:28:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/51406Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeconomiaensaiosPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeconomiaensaios/oai||ecoensaios@ufu.br|| ecoensaios@ufu.br1983-19940102-2482opendoar:2021-08-13T17:28:28Economia Ensaios - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuição da Educação para a Queda da Desigualdade de Rendimentos do Trabalho no Brasil entre 1995 e 2014 |
title |
Contribuição da Educação para a Queda da Desigualdade de Rendimentos do Trabalho no Brasil entre 1995 e 2014 |
spellingShingle |
Contribuição da Educação para a Queda da Desigualdade de Rendimentos do Trabalho no Brasil entre 1995 e 2014 Silva, Vitor Hugo Miro Couto |
title_short |
Contribuição da Educação para a Queda da Desigualdade de Rendimentos do Trabalho no Brasil entre 1995 e 2014 |
title_full |
Contribuição da Educação para a Queda da Desigualdade de Rendimentos do Trabalho no Brasil entre 1995 e 2014 |
title_fullStr |
Contribuição da Educação para a Queda da Desigualdade de Rendimentos do Trabalho no Brasil entre 1995 e 2014 |
title_full_unstemmed |
Contribuição da Educação para a Queda da Desigualdade de Rendimentos do Trabalho no Brasil entre 1995 e 2014 |
title_sort |
Contribuição da Educação para a Queda da Desigualdade de Rendimentos do Trabalho no Brasil entre 1995 e 2014 |
author |
Silva, Vitor Hugo Miro Couto |
author_facet |
Silva, Vitor Hugo Miro Couto Santos de França, João Mário |
author_role |
author |
author2 |
Santos de França, João Mário |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Vitor Hugo Miro Couto Santos de França, João Mário |
description |
This study investigates changes in inequality of labor income in Brazil between 1995 and 2014. The main objective is to carry out an evaluation of the contribution of education to such changes, applying Recentered Influence Function (RIF) method and a generalization of Oaxaca-Blinder´s decomposition proposed by Firpo et al. (2007 and 2018). The results show that changes in the income structure, measured by the price effect, were predominant in explaining the contribution of education to the reduction of inequality in the analyzed period. In turn, changes in the educational composition of the workforce had the opposite effect on the observed decline in inequality. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeconomiaensaios/article/view/51406 10.14393/REE-v36n2a2021-51406 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeconomiaensaios/article/view/51406 |
identifier_str_mv |
10.14393/REE-v36n2a2021-51406 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeconomiaensaios/article/view/51406/32250 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Economia Ensaios info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Economia Ensaios |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Economia Ensaios; Vol. 36 No. 2 (2021) Revista Economia Ensaios; v. 36 n. 2 (2021) 1983-1994 0102-2482 reponame:Economia Ensaios instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Economia Ensaios |
collection |
Economia Ensaios |
repository.name.fl_str_mv |
Economia Ensaios - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecoensaios@ufu.br|| ecoensaios@ufu.br |
_version_ |
1799944251454259200 |