Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30320 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2001.56 |
Resumo: | The time lived at work, about which the professional course of an instructor of teachers of the “Ensino Fundamental” of a public school is traced here, seems to be a genuine instance of constitution of her knowing—being and of her knowing—doing the continuing formation in service. This study urges to dialogue with the knowledge mobilized and constituted by the instructor of teachers from inside the school, aiming to rebuild an epistemology of the professional practice. According to this aim, a narrative was used as a methodological way. A dialogue narrative, open, curious and polyphonic. The dialogue with the knowledge of the instructor happened in a composition of voices —- the protagonistªs voice, the theorists’ voice (researchers and scholars), and my own voice. The research demonstrated, through temporary syntheses that, as time slipped by, the protagonist wove her actions of instructing teachers from the multiple configurations given by the interlacing of her personal and professional history; it also revealed that the knowledge of formation is procedural. It is situated, shared, created again, and given a new meaning by the instructor in the inter-subjective meetings with the various characters of the teaching act, in the social subjectivity of a given school. |
id |
UFU_014d7f67601e7e66b3e5ae628532ee60 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/30320 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professoresThrough the cracks, gaps and fissures ... The knowledge of continuing teacher educationFormação continuadaProfessoresContinuing educationTeachersCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação permanenteProfessores - FormaçãoThe time lived at work, about which the professional course of an instructor of teachers of the “Ensino Fundamental” of a public school is traced here, seems to be a genuine instance of constitution of her knowing—being and of her knowing—doing the continuing formation in service. This study urges to dialogue with the knowledge mobilized and constituted by the instructor of teachers from inside the school, aiming to rebuild an epistemology of the professional practice. According to this aim, a narrative was used as a methodological way. A dialogue narrative, open, curious and polyphonic. The dialogue with the knowledge of the instructor happened in a composition of voices —- the protagonistªs voice, the theorists’ voice (researchers and scholars), and my own voice. The research demonstrated, through temporary syntheses that, as time slipped by, the protagonist wove her actions of instructing teachers from the multiple configurations given by the interlacing of her personal and professional history; it also revealed that the knowledge of formation is procedural. It is situated, shared, created again, and given a new meaning by the instructor in the inter-subjective meetings with the various characters of the teaching act, in the social subjectivity of a given school.Dissertação (Mestrado)O tempo vivido no trabalho, sob o qual é aqui traçado o percurso profissional de uma formadora de professores(as) do Ensino Fundamental de uma escola pública, parece ser uma instância genuína de constituição de seu saber—ser e de seu saber—fazer a formação continuada em serviço. Este estudo busca dialogar com os saberes mobilizados e construídos pela formadora de professores(as) a partir do interior da escola, visando reconstruir uma epistemologia da prática profissional. De acordo com este objetivo, foi utilizada a narrativa como caminho metodológico. Uma narrativa dialógica, aberta, curiosa e polifônica. O diálogo com os saberes da formadora se deu numa composição de vozes - a voz da protagonista, a voz dos teóricos (pesquisadores e estudiosos) e a minha própria voz. A pesquisa demonstrou, através de sínteses provisórias que, ao sabor do tempo, a protagonista vai tecendo suas ações de formar professores(as), a partir das múltiplas configurações dadas pelo entrelaçamento da sua história de vida pessoal e profissional; também revelou que os saberes da formação são processuais, situados, partilhados, recriados e ressignificados pela formadora nos encontros intersubjetivos com os vários personagens do ato educativo, na subjetividade social de uma dada escola.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCicillini, Graça Aparecidahttp://lattes.cnpq.br/2108314457214367Amorim, Antonio Carlos Rodrigues deFonseca, Selva GuimarãesDias, Fátima Rezende Naves2020-11-10T17:56:13Z2020-11-10T17:56:13Z2001info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfDIAS, Fátima Rezende Naves. Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores. 2001. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2001.56.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30320http://doi.org/10.14393/ufu.di.2001.56porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-11-11T06:18:35Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30320Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-11-11T06:18:35Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores Through the cracks, gaps and fissures ... The knowledge of continuing teacher education |
title |
Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores |
spellingShingle |
Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores Dias, Fátima Rezende Naves Formação continuada Professores Continuing education Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação permanente Professores - Formação |
title_short |
Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores |
title_full |
Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores |
title_fullStr |
Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores |
title_full_unstemmed |
Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores |
title_sort |
Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores |
author |
Dias, Fátima Rezende Naves |
author_facet |
Dias, Fátima Rezende Naves |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Cicillini, Graça Aparecida http://lattes.cnpq.br/2108314457214367 Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de Fonseca, Selva Guimarães |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Fátima Rezende Naves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação continuada Professores Continuing education Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação permanente Professores - Formação |
topic |
Formação continuada Professores Continuing education Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação permanente Professores - Formação |
description |
The time lived at work, about which the professional course of an instructor of teachers of the “Ensino Fundamental” of a public school is traced here, seems to be a genuine instance of constitution of her knowing—being and of her knowing—doing the continuing formation in service. This study urges to dialogue with the knowledge mobilized and constituted by the instructor of teachers from inside the school, aiming to rebuild an epistemology of the professional practice. According to this aim, a narrative was used as a methodological way. A dialogue narrative, open, curious and polyphonic. The dialogue with the knowledge of the instructor happened in a composition of voices —- the protagonistªs voice, the theorists’ voice (researchers and scholars), and my own voice. The research demonstrated, through temporary syntheses that, as time slipped by, the protagonist wove her actions of instructing teachers from the multiple configurations given by the interlacing of her personal and professional history; it also revealed that the knowledge of formation is procedural. It is situated, shared, created again, and given a new meaning by the instructor in the inter-subjective meetings with the various characters of the teaching act, in the social subjectivity of a given school. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001 2020-11-10T17:56:13Z 2020-11-10T17:56:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
DIAS, Fátima Rezende Naves. Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores. 2001. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2001.56. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30320 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2001.56 |
identifier_str_mv |
DIAS, Fátima Rezende Naves. Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores. 2001. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2001.56. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30320 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2001.56 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711382169780224 |