Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Fátima Rezende Naves
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30320
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2001.56
Resumo: The time lived at work, about which the professional course of an instructor of teachers of the “Ensino Fundamental” of a public school is traced here, seems to be a genuine instance of constitution of her knowing—being and of her knowing—doing the continuing formation in service. This study urges to dialogue with the knowledge mobilized and constituted by the instructor of teachers from inside the school, aiming to rebuild an epistemology of the professional practice. According to this aim, a narrative was used as a methodological way. A dialogue narrative, open, curious and polyphonic. The dialogue with the knowledge of the instructor happened in a composition of voices —- the protagonistªs voice, the theorists’ voice (researchers and scholars), and my own voice. The research demonstrated, through temporary syntheses that, as time slipped by, the protagonist wove her actions of instructing teachers from the multiple configurations given by the interlacing of her personal and professional history; it also revealed that the knowledge of formation is procedural. It is situated, shared, created again, and given a new meaning by the instructor in the inter-subjective meetings with the various characters of the teaching act, in the social subjectivity of a given school.
id UFU_014d7f67601e7e66b3e5ae628532ee60
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/30320
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professoresThrough the cracks, gaps and fissures ... The knowledge of continuing teacher educationFormação continuadaProfessoresContinuing educationTeachersCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação permanenteProfessores - FormaçãoThe time lived at work, about which the professional course of an instructor of teachers of the “Ensino Fundamental” of a public school is traced here, seems to be a genuine instance of constitution of her knowing—being and of her knowing—doing the continuing formation in service. This study urges to dialogue with the knowledge mobilized and constituted by the instructor of teachers from inside the school, aiming to rebuild an epistemology of the professional practice. According to this aim, a narrative was used as a methodological way. A dialogue narrative, open, curious and polyphonic. The dialogue with the knowledge of the instructor happened in a composition of voices —- the protagonistªs voice, the theorists’ voice (researchers and scholars), and my own voice. The research demonstrated, through temporary syntheses that, as time slipped by, the protagonist wove her actions of instructing teachers from the multiple configurations given by the interlacing of her personal and professional history; it also revealed that the knowledge of formation is procedural. It is situated, shared, created again, and given a new meaning by the instructor in the inter-subjective meetings with the various characters of the teaching act, in the social subjectivity of a given school.Dissertação (Mestrado)O tempo vivido no trabalho, sob o qual é aqui traçado o percurso profissional de uma formadora de professores(as) do Ensino Fundamental de uma escola pública, parece ser uma instância genuína de constituição de seu saber—ser e de seu saber—fazer a formação continuada em serviço. Este estudo busca dialogar com os saberes mobilizados e construídos pela formadora de professores(as) a partir do interior da escola, visando reconstruir uma epistemologia da prática profissional. De acordo com este objetivo, foi utilizada a narrativa como caminho metodológico. Uma narrativa dialógica, aberta, curiosa e polifônica. O diálogo com os saberes da formadora se deu numa composição de vozes - a voz da protagonista, a voz dos teóricos (pesquisadores e estudiosos) e a minha própria voz. A pesquisa demonstrou, através de sínteses provisórias que, ao sabor do tempo, a protagonista vai tecendo suas ações de formar professores(as), a partir das múltiplas configurações dadas pelo entrelaçamento da sua história de vida pessoal e profissional; também revelou que os saberes da formação são processuais, situados, partilhados, recriados e ressignificados pela formadora nos encontros intersubjetivos com os vários personagens do ato educativo, na subjetividade social de uma dada escola.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCicillini, Graça Aparecidahttp://lattes.cnpq.br/2108314457214367Amorim, Antonio Carlos Rodrigues deFonseca, Selva GuimarãesDias, Fátima Rezende Naves2020-11-10T17:56:13Z2020-11-10T17:56:13Z2001info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfDIAS, Fátima Rezende Naves. Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores. 2001. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2001.56.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30320http://doi.org/10.14393/ufu.di.2001.56porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-11-11T06:18:35Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30320Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-11-11T06:18:35Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores
Through the cracks, gaps and fissures ... The knowledge of continuing teacher education
title Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores
spellingShingle Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores
Dias, Fátima Rezende Naves
Formação continuada
Professores
Continuing education
Teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação permanente
Professores - Formação
title_short Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores
title_full Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores
title_fullStr Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores
title_full_unstemmed Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores
title_sort Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores
author Dias, Fátima Rezende Naves
author_facet Dias, Fátima Rezende Naves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cicillini, Graça Aparecida
http://lattes.cnpq.br/2108314457214367
Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de
Fonseca, Selva Guimarães
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Fátima Rezende Naves
dc.subject.por.fl_str_mv Formação continuada
Professores
Continuing education
Teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação permanente
Professores - Formação
topic Formação continuada
Professores
Continuing education
Teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação permanente
Professores - Formação
description The time lived at work, about which the professional course of an instructor of teachers of the “Ensino Fundamental” of a public school is traced here, seems to be a genuine instance of constitution of her knowing—being and of her knowing—doing the continuing formation in service. This study urges to dialogue with the knowledge mobilized and constituted by the instructor of teachers from inside the school, aiming to rebuild an epistemology of the professional practice. According to this aim, a narrative was used as a methodological way. A dialogue narrative, open, curious and polyphonic. The dialogue with the knowledge of the instructor happened in a composition of voices —- the protagonistªs voice, the theorists’ voice (researchers and scholars), and my own voice. The research demonstrated, through temporary syntheses that, as time slipped by, the protagonist wove her actions of instructing teachers from the multiple configurations given by the interlacing of her personal and professional history; it also revealed that the knowledge of formation is procedural. It is situated, shared, created again, and given a new meaning by the instructor in the inter-subjective meetings with the various characters of the teaching act, in the social subjectivity of a given school.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001
2020-11-10T17:56:13Z
2020-11-10T17:56:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv DIAS, Fátima Rezende Naves. Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores. 2001. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2001.56.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30320
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2001.56
identifier_str_mv DIAS, Fátima Rezende Naves. Pelas fendas, brechas e fissuras... Os saberes da formação continuada de professores. 2001. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2001.56.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30320
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2001.56
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711382169780224