Metodologias ativas para cursos de Física 1

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ladeira, Vinícius Borges
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27662
Resumo: This paper aims to analyze the efficiency of two active teaching methodologies: Project-Based-Learning and Active Methodology of Group Exercise Resolution with Assistance of Monitors. This analysis was based on the application in two distinct classes of the same discipline; Basic Physics 1, composed of students from different engineering courses of the Faculdade de Engenharia Elétrica (FEELT) of the Universidade Federal de Uberlâdia. The receptivity of the students, the procedures adopted by the subject teacher and the efficiency of the teaching methodologies were analyzed. The data for conducting the research were the class's pass and fail index in previous periods and in the periods of application of the active methodology and an opinion questionnaire. Through the analysis of the pass and fail indices it was found that in the semesters in which the active methodologies were employed, there was a satisfactory pass index, while in the questionnaire analysis it was possible to verify some characteristics of the students of the class, such as receptivity to methodology, group work, learning, academic disability, dedication and discipline, among others.
id UFU_10feea7bba9d8558a5f095e2ad293c98
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/27662
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Metodologias ativas para cursos de Física 1Metodologias ativas de ensinoAprendizagem baseada em projetosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOThis paper aims to analyze the efficiency of two active teaching methodologies: Project-Based-Learning and Active Methodology of Group Exercise Resolution with Assistance of Monitors. This analysis was based on the application in two distinct classes of the same discipline; Basic Physics 1, composed of students from different engineering courses of the Faculdade de Engenharia Elétrica (FEELT) of the Universidade Federal de Uberlâdia. The receptivity of the students, the procedures adopted by the subject teacher and the efficiency of the teaching methodologies were analyzed. The data for conducting the research were the class's pass and fail index in previous periods and in the periods of application of the active methodology and an opinion questionnaire. Through the analysis of the pass and fail indices it was found that in the semesters in which the active methodologies were employed, there was a satisfactory pass index, while in the questionnaire analysis it was possible to verify some characteristics of the students of the class, such as receptivity to methodology, group work, learning, academic disability, dedication and discipline, among others.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho tem como objetivo analisar a eficiência de duas metodologias ativas de ensino: Aprendizagem Baseada em Projetos e Metodologia Ativa de Resolução de Exercícios de Grupo com Auxílio de Monitores. Tal análise fundamentou-se na aplicação em duas turmas distintas de uma mesma disciplina; Física Básica 1, composta por alunos de diferentes cursos de engenharia da Faculdade de Engenharia Elétrica (FEELT) da Universidade Fededaral de Uberlândia. Foi analisada a receptividade dos alunos, os procedimentos adotados pelo professor da disciplina e a eficiência das metodologias de ensino. Os dados para realização da pesquisa foram o índice de aprovação e reprovação da turma em períodos anteriores e nos períodos de aplicação da metodologia ativa e um questionário de opinião. Através das analises dos índices de aprovação e reprovação foi constatado que nos semestres em que as metodologias ativas foram empregadas, houve um índice de aprovação satisfatório, já na análise do questionário foi possível verificar algumas características dos alunos da turma, tais como: receptividade quanto a metodologia, trabalho em grupo, aprendizado, deficiência acadêmica, dedicação e disciplina, entre outros.Universidade Federal de UberlândiaBrasilFísicaCunha, Diego Merigue dahttp://lattes.cnpq.br/2199681079558387Ladeira, Vinícius Borges2019-12-13T18:37:11Z2019-12-13T18:37:11Z2019-11-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLadeira, Vinícius Borges. Metodologias ativas para cursos de Física 1. 2019. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27662porhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-12-14T06:17:43Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/27662Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-12-14T06:17:43Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologias ativas para cursos de Física 1
title Metodologias ativas para cursos de Física 1
spellingShingle Metodologias ativas para cursos de Física 1
Ladeira, Vinícius Borges
Metodologias ativas de ensino
Aprendizagem baseada em projetos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
title_short Metodologias ativas para cursos de Física 1
title_full Metodologias ativas para cursos de Física 1
title_fullStr Metodologias ativas para cursos de Física 1
title_full_unstemmed Metodologias ativas para cursos de Física 1
title_sort Metodologias ativas para cursos de Física 1
author Ladeira, Vinícius Borges
author_facet Ladeira, Vinícius Borges
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cunha, Diego Merigue da
http://lattes.cnpq.br/2199681079558387
dc.contributor.author.fl_str_mv Ladeira, Vinícius Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias ativas de ensino
Aprendizagem baseada em projetos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
topic Metodologias ativas de ensino
Aprendizagem baseada em projetos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description This paper aims to analyze the efficiency of two active teaching methodologies: Project-Based-Learning and Active Methodology of Group Exercise Resolution with Assistance of Monitors. This analysis was based on the application in two distinct classes of the same discipline; Basic Physics 1, composed of students from different engineering courses of the Faculdade de Engenharia Elétrica (FEELT) of the Universidade Federal de Uberlâdia. The receptivity of the students, the procedures adopted by the subject teacher and the efficiency of the teaching methodologies were analyzed. The data for conducting the research were the class's pass and fail index in previous periods and in the periods of application of the active methodology and an opinion questionnaire. Through the analysis of the pass and fail indices it was found that in the semesters in which the active methodologies were employed, there was a satisfactory pass index, while in the questionnaire analysis it was possible to verify some characteristics of the students of the class, such as receptivity to methodology, group work, learning, academic disability, dedication and discipline, among others.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-13T18:37:11Z
2019-12-13T18:37:11Z
2019-11-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Ladeira, Vinícius Borges. Metodologias ativas para cursos de Física 1. 2019. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27662
identifier_str_mv Ladeira, Vinícius Borges. Metodologias ativas para cursos de Física 1. 2019. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27662
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711584889929728