Metodologias ativas para cursos de Física 1
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27662 |
Resumo: | This paper aims to analyze the efficiency of two active teaching methodologies: Project-Based-Learning and Active Methodology of Group Exercise Resolution with Assistance of Monitors. This analysis was based on the application in two distinct classes of the same discipline; Basic Physics 1, composed of students from different engineering courses of the Faculdade de Engenharia Elétrica (FEELT) of the Universidade Federal de Uberlâdia. The receptivity of the students, the procedures adopted by the subject teacher and the efficiency of the teaching methodologies were analyzed. The data for conducting the research were the class's pass and fail index in previous periods and in the periods of application of the active methodology and an opinion questionnaire. Through the analysis of the pass and fail indices it was found that in the semesters in which the active methodologies were employed, there was a satisfactory pass index, while in the questionnaire analysis it was possible to verify some characteristics of the students of the class, such as receptivity to methodology, group work, learning, academic disability, dedication and discipline, among others. |
id |
UFU_10feea7bba9d8558a5f095e2ad293c98 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/27662 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Metodologias ativas para cursos de Física 1Metodologias ativas de ensinoAprendizagem baseada em projetosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOThis paper aims to analyze the efficiency of two active teaching methodologies: Project-Based-Learning and Active Methodology of Group Exercise Resolution with Assistance of Monitors. This analysis was based on the application in two distinct classes of the same discipline; Basic Physics 1, composed of students from different engineering courses of the Faculdade de Engenharia Elétrica (FEELT) of the Universidade Federal de Uberlâdia. The receptivity of the students, the procedures adopted by the subject teacher and the efficiency of the teaching methodologies were analyzed. The data for conducting the research were the class's pass and fail index in previous periods and in the periods of application of the active methodology and an opinion questionnaire. Through the analysis of the pass and fail indices it was found that in the semesters in which the active methodologies were employed, there was a satisfactory pass index, while in the questionnaire analysis it was possible to verify some characteristics of the students of the class, such as receptivity to methodology, group work, learning, academic disability, dedication and discipline, among others.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho tem como objetivo analisar a eficiência de duas metodologias ativas de ensino: Aprendizagem Baseada em Projetos e Metodologia Ativa de Resolução de Exercícios de Grupo com Auxílio de Monitores. Tal análise fundamentou-se na aplicação em duas turmas distintas de uma mesma disciplina; Física Básica 1, composta por alunos de diferentes cursos de engenharia da Faculdade de Engenharia Elétrica (FEELT) da Universidade Fededaral de Uberlândia. Foi analisada a receptividade dos alunos, os procedimentos adotados pelo professor da disciplina e a eficiência das metodologias de ensino. Os dados para realização da pesquisa foram o índice de aprovação e reprovação da turma em períodos anteriores e nos períodos de aplicação da metodologia ativa e um questionário de opinião. Através das analises dos índices de aprovação e reprovação foi constatado que nos semestres em que as metodologias ativas foram empregadas, houve um índice de aprovação satisfatório, já na análise do questionário foi possível verificar algumas características dos alunos da turma, tais como: receptividade quanto a metodologia, trabalho em grupo, aprendizado, deficiência acadêmica, dedicação e disciplina, entre outros.Universidade Federal de UberlândiaBrasilFísicaCunha, Diego Merigue dahttp://lattes.cnpq.br/2199681079558387Ladeira, Vinícius Borges2019-12-13T18:37:11Z2019-12-13T18:37:11Z2019-11-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLadeira, Vinícius Borges. Metodologias ativas para cursos de Física 1. 2019. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27662porhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-12-14T06:17:43Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/27662Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-12-14T06:17:43Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Metodologias ativas para cursos de Física 1 |
title |
Metodologias ativas para cursos de Física 1 |
spellingShingle |
Metodologias ativas para cursos de Física 1 Ladeira, Vinícius Borges Metodologias ativas de ensino Aprendizagem baseada em projetos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
title_short |
Metodologias ativas para cursos de Física 1 |
title_full |
Metodologias ativas para cursos de Física 1 |
title_fullStr |
Metodologias ativas para cursos de Física 1 |
title_full_unstemmed |
Metodologias ativas para cursos de Física 1 |
title_sort |
Metodologias ativas para cursos de Física 1 |
author |
Ladeira, Vinícius Borges |
author_facet |
Ladeira, Vinícius Borges |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Cunha, Diego Merigue da http://lattes.cnpq.br/2199681079558387 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ladeira, Vinícius Borges |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias ativas de ensino Aprendizagem baseada em projetos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
topic |
Metodologias ativas de ensino Aprendizagem baseada em projetos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
description |
This paper aims to analyze the efficiency of two active teaching methodologies: Project-Based-Learning and Active Methodology of Group Exercise Resolution with Assistance of Monitors. This analysis was based on the application in two distinct classes of the same discipline; Basic Physics 1, composed of students from different engineering courses of the Faculdade de Engenharia Elétrica (FEELT) of the Universidade Federal de Uberlâdia. The receptivity of the students, the procedures adopted by the subject teacher and the efficiency of the teaching methodologies were analyzed. The data for conducting the research were the class's pass and fail index in previous periods and in the periods of application of the active methodology and an opinion questionnaire. Through the analysis of the pass and fail indices it was found that in the semesters in which the active methodologies were employed, there was a satisfactory pass index, while in the questionnaire analysis it was possible to verify some characteristics of the students of the class, such as receptivity to methodology, group work, learning, academic disability, dedication and discipline, among others. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-13T18:37:11Z 2019-12-13T18:37:11Z 2019-11-14 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Ladeira, Vinícius Borges. Metodologias ativas para cursos de Física 1. 2019. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27662 |
identifier_str_mv |
Ladeira, Vinícius Borges. Metodologias ativas para cursos de Física 1. 2019. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27662 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711584889929728 |