A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25332 |
Resumo: | The objective of this study is to understand and analyze the policies and practices developed from the Municipal Plan of Education of the municipality of Ituiutaba - MG (PMDE), aligned with the National Education Plan (PNE), aiming at the achievement of the right to quality in Early Childhood Education in Ituiutaba. This study seeks to understand and get answers for the following questions: What are the public policies aimed at Early Childhood Education in both, national and municipal levels? In what way do the PDME of the municipality of Ituiutaba-MG and also the PNE refer to the quality of education and the realization of the right to Early Childhood Education? What’s the perception of managers regarding the right to Early Childhood Education with quality in Ituiutaba? In order to achieve this purpose, a bibliographic research was carried out with data collection by means of a semi-structured questionnaire. These data demonstrate that the public policies for Basic Education in the municipality are not yet taking place aligned with what iswritten in the legal documents to befollowed. Therefore, the continuity of movements, as well as research, are essential. This demonstrates the need to broaden the process of struggle for Early Childhood Education to advance in quality, encompassing the rights of children. |
id |
UFU_132eb7c504139e3bf47b2911447e4b79 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/25332 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/asQualidadeEducação InfantilGestores/asCNPQ::CIENCIAS HUMANASThe objective of this study is to understand and analyze the policies and practices developed from the Municipal Plan of Education of the municipality of Ituiutaba - MG (PMDE), aligned with the National Education Plan (PNE), aiming at the achievement of the right to quality in Early Childhood Education in Ituiutaba. This study seeks to understand and get answers for the following questions: What are the public policies aimed at Early Childhood Education in both, national and municipal levels? In what way do the PDME of the municipality of Ituiutaba-MG and also the PNE refer to the quality of education and the realization of the right to Early Childhood Education? What’s the perception of managers regarding the right to Early Childhood Education with quality in Ituiutaba? In order to achieve this purpose, a bibliographic research was carried out with data collection by means of a semi-structured questionnaire. These data demonstrate that the public policies for Basic Education in the municipality are not yet taking place aligned with what iswritten in the legal documents to befollowed. Therefore, the continuity of movements, as well as research, are essential. This demonstrates the need to broaden the process of struggle for Early Childhood Education to advance in quality, encompassing the rights of children.ZF_Sachs do BrasilTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho tem por objetivo compreender e analisar as políticas e práticas desenvolvidas a partir do Plano Municipal de Educação de Ituiutaba - MG (PMDE), em consonância ao Plano Nacional de Educação (PNE), pertinentes à concretização do direito à Educação Infantil de qualidade no município. Busca-se compreender a resposta aos seguintes questionamentos: Quais são as políticas públicas voltadas para a Educação Infantil em nível nacional e municipal? De que maneira o PDME do município de Ituiutaba - MG e o PNE referem-se à qualidade da educação e à efetivação do direito à Educação Infantil? Qual a percepção dos gestores em relação ao direito à Educação Infantil de qualidade em Ituiutaba? Para tal finalidade, realizou-se pesquisa bibliográfica e coleta de dados por meio do questionário semiestruturado. Tais dados demonstram que as políticas públicas para essa etapa da Educação Básica no município ainda não estão se efetivando da maneira que estão descritas nos documentos. Portanto, é essencial a continuidade dos movimentos, bem como pesquisas, o que demonstra a necessidade de se ampliar o processo de luta para que a Educação Infantil avance em qualidade, abarcando os direitos das crianças.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPedagogiaValente, Lucia de Fatimahttp://lattes.cnpq.br/2438844988464644Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterzahttp://lattes.cnpq.br/6186135872782431Rezende, Valéria Moreirahttp://lattes.cnpq.br/1154586418090576Martins, Thayná Aureliano2019-06-03T17:41:25Z2019-06-03T17:41:25Z2019-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMARTINS, Thayná Aureliano. A qualidade da Educação Infantil no município de Ituiutaba na perspectiva dos gestores/as. 2019. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia)- Universidade Federal de Uberlândia, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25332porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-06-04T06:06:23Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/25332Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-06-04T06:06:23Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as |
title |
A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as |
spellingShingle |
A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as Martins, Thayná Aureliano Qualidade Educação Infantil Gestores/as CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as |
title_full |
A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as |
title_fullStr |
A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as |
title_full_unstemmed |
A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as |
title_sort |
A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as |
author |
Martins, Thayná Aureliano |
author_facet |
Martins, Thayná Aureliano |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Valente, Lucia de Fatima http://lattes.cnpq.br/2438844988464644 Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza http://lattes.cnpq.br/6186135872782431 Rezende, Valéria Moreira http://lattes.cnpq.br/1154586418090576 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Thayná Aureliano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Qualidade Educação Infantil Gestores/as CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
topic |
Qualidade Educação Infantil Gestores/as CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
The objective of this study is to understand and analyze the policies and practices developed from the Municipal Plan of Education of the municipality of Ituiutaba - MG (PMDE), aligned with the National Education Plan (PNE), aiming at the achievement of the right to quality in Early Childhood Education in Ituiutaba. This study seeks to understand and get answers for the following questions: What are the public policies aimed at Early Childhood Education in both, national and municipal levels? In what way do the PDME of the municipality of Ituiutaba-MG and also the PNE refer to the quality of education and the realization of the right to Early Childhood Education? What’s the perception of managers regarding the right to Early Childhood Education with quality in Ituiutaba? In order to achieve this purpose, a bibliographic research was carried out with data collection by means of a semi-structured questionnaire. These data demonstrate that the public policies for Basic Education in the municipality are not yet taking place aligned with what iswritten in the legal documents to befollowed. Therefore, the continuity of movements, as well as research, are essential. This demonstrates the need to broaden the process of struggle for Early Childhood Education to advance in quality, encompassing the rights of children. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-03T17:41:25Z 2019-06-03T17:41:25Z 2019-04-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARTINS, Thayná Aureliano. A qualidade da Educação Infantil no município de Ituiutaba na perspectiva dos gestores/as. 2019. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia)- Universidade Federal de Uberlândia, 2019. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25332 |
identifier_str_mv |
MARTINS, Thayná Aureliano. A qualidade da Educação Infantil no município de Ituiutaba na perspectiva dos gestores/as. 2019. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia)- Universidade Federal de Uberlândia, 2019. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25332 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Pedagogia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Pedagogia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569687423025152 |