A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Thayná Aureliano
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25332
Resumo: The objective of this study is to understand and analyze the policies and practices developed from the Municipal Plan of Education of the municipality of Ituiutaba - MG (PMDE), aligned with the National Education Plan (PNE), aiming at the achievement of the right to quality in Early Childhood Education in Ituiutaba. This study seeks to understand and get answers for the following questions: What are the public policies aimed at Early Childhood Education in both, national and municipal levels? In what way do the PDME of the municipality of Ituiutaba-MG and also the PNE refer to the quality of education and the realization of the right to Early Childhood Education? What’s the perception of managers regarding the right to Early Childhood Education with quality in Ituiutaba? In order to achieve this purpose, a bibliographic research was carried out with data collection by means of a semi-structured questionnaire. These data demonstrate that the public policies for Basic Education in the municipality are not yet taking place aligned with what iswritten in the legal documents to befollowed. Therefore, the continuity of movements, as well as research, are essential. This demonstrates the need to broaden the process of struggle for Early Childhood Education to advance in quality, encompassing the rights of children.
id UFU_132eb7c504139e3bf47b2911447e4b79
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/25332
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/asQualidadeEducação InfantilGestores/asCNPQ::CIENCIAS HUMANASThe objective of this study is to understand and analyze the policies and practices developed from the Municipal Plan of Education of the municipality of Ituiutaba - MG (PMDE), aligned with the National Education Plan (PNE), aiming at the achievement of the right to quality in Early Childhood Education in Ituiutaba. This study seeks to understand and get answers for the following questions: What are the public policies aimed at Early Childhood Education in both, national and municipal levels? In what way do the PDME of the municipality of Ituiutaba-MG and also the PNE refer to the quality of education and the realization of the right to Early Childhood Education? What’s the perception of managers regarding the right to Early Childhood Education with quality in Ituiutaba? In order to achieve this purpose, a bibliographic research was carried out with data collection by means of a semi-structured questionnaire. These data demonstrate that the public policies for Basic Education in the municipality are not yet taking place aligned with what iswritten in the legal documents to befollowed. Therefore, the continuity of movements, as well as research, are essential. This demonstrates the need to broaden the process of struggle for Early Childhood Education to advance in quality, encompassing the rights of children.ZF_Sachs do BrasilTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho tem por objetivo compreender e analisar as políticas e práticas desenvolvidas a partir do Plano Municipal de Educação de Ituiutaba - MG (PMDE), em consonância ao Plano Nacional de Educação (PNE), pertinentes à concretização do direito à Educação Infantil de qualidade no município. Busca-se compreender a resposta aos seguintes questionamentos: Quais são as políticas públicas voltadas para a Educação Infantil em nível nacional e municipal? De que maneira o PDME do município de Ituiutaba - MG e o PNE referem-se à qualidade da educação e à efetivação do direito à Educação Infantil? Qual a percepção dos gestores em relação ao direito à Educação Infantil de qualidade em Ituiutaba? Para tal finalidade, realizou-se pesquisa bibliográfica e coleta de dados por meio do questionário semiestruturado. Tais dados demonstram que as políticas públicas para essa etapa da Educação Básica no município ainda não estão se efetivando da maneira que estão descritas nos documentos. Portanto, é essencial a continuidade dos movimentos, bem como pesquisas, o que demonstra a necessidade de se ampliar o processo de luta para que a Educação Infantil avance em qualidade, abarcando os direitos das crianças.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPedagogiaValente, Lucia de Fatimahttp://lattes.cnpq.br/2438844988464644Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterzahttp://lattes.cnpq.br/6186135872782431Rezende, Valéria Moreirahttp://lattes.cnpq.br/1154586418090576Martins, Thayná Aureliano2019-06-03T17:41:25Z2019-06-03T17:41:25Z2019-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMARTINS, Thayná Aureliano. A qualidade da Educação Infantil no município de Ituiutaba na perspectiva dos gestores/as. 2019. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia)- Universidade Federal de Uberlândia, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25332porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-06-04T06:06:23Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/25332Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-06-04T06:06:23Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as
title A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as
spellingShingle A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as
Martins, Thayná Aureliano
Qualidade
Educação Infantil
Gestores/as
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as
title_full A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as
title_fullStr A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as
title_full_unstemmed A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as
title_sort A qualidade da educação infantil no município de ituiutaba na perspectiva dos gestores/as
author Martins, Thayná Aureliano
author_facet Martins, Thayná Aureliano
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Valente, Lucia de Fatima
http://lattes.cnpq.br/2438844988464644
Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza
http://lattes.cnpq.br/6186135872782431
Rezende, Valéria Moreira
http://lattes.cnpq.br/1154586418090576
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Thayná Aureliano
dc.subject.por.fl_str_mv Qualidade
Educação Infantil
Gestores/as
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
topic Qualidade
Educação Infantil
Gestores/as
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description The objective of this study is to understand and analyze the policies and practices developed from the Municipal Plan of Education of the municipality of Ituiutaba - MG (PMDE), aligned with the National Education Plan (PNE), aiming at the achievement of the right to quality in Early Childhood Education in Ituiutaba. This study seeks to understand and get answers for the following questions: What are the public policies aimed at Early Childhood Education in both, national and municipal levels? In what way do the PDME of the municipality of Ituiutaba-MG and also the PNE refer to the quality of education and the realization of the right to Early Childhood Education? What’s the perception of managers regarding the right to Early Childhood Education with quality in Ituiutaba? In order to achieve this purpose, a bibliographic research was carried out with data collection by means of a semi-structured questionnaire. These data demonstrate that the public policies for Basic Education in the municipality are not yet taking place aligned with what iswritten in the legal documents to befollowed. Therefore, the continuity of movements, as well as research, are essential. This demonstrates the need to broaden the process of struggle for Early Childhood Education to advance in quality, encompassing the rights of children.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-03T17:41:25Z
2019-06-03T17:41:25Z
2019-04-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARTINS, Thayná Aureliano. A qualidade da Educação Infantil no município de Ituiutaba na perspectiva dos gestores/as. 2019. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia)- Universidade Federal de Uberlândia, 2019.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25332
identifier_str_mv MARTINS, Thayná Aureliano. A qualidade da Educação Infantil no município de Ituiutaba na perspectiva dos gestores/as. 2019. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia)- Universidade Federal de Uberlândia, 2019.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25332
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Pedagogia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Pedagogia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569687423025152