Aprendendo programação brincando

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mundin Filho, Anage Calixto
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lopes, Renato de Aquino
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30202
Resumo: This work presents the proposal of an educational game whose objective is to reduce a recurring problem in the teaching of programming which is the students' learning difficulty. According to data obtained from the Secretariat of the Information Systems course in Monte Carmelo at the Federal University of Uberlândia, the years 2016, 2017 and 2018 presented the respective indexes: 227 incoming and 163 failing / dropping out, about 71% in total. There are high rates and strategies are needed to try to change this scenario. The aim of the game is to facilitate the understanding of the theme and make the student learn in a playful way how basic programming concepts work, such as creating variables, interpreting and solving problems.
id UFU_20aacc73717fa7b0e9f3d97a60feec4f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/30202
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Aprendendo programação brincandoLearning programming while playingJogosCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOProgramação (Computadores)Jogos educativosThis work presents the proposal of an educational game whose objective is to reduce a recurring problem in the teaching of programming which is the students' learning difficulty. According to data obtained from the Secretariat of the Information Systems course in Monte Carmelo at the Federal University of Uberlândia, the years 2016, 2017 and 2018 presented the respective indexes: 227 incoming and 163 failing / dropping out, about 71% in total. There are high rates and strategies are needed to try to change this scenario. The aim of the game is to facilitate the understanding of the theme and make the student learn in a playful way how basic programming concepts work, such as creating variables, interpreting and solving problems.2Este trabalho apresenta a proposta de um jogo educativo cujo objetivo e diminuir um problema recorrente do ensino da programação que e a dificuldade de aprendizado dos alunos. Segundo dados obtidos ´ junto a secretaria do curso de Sistemas de Informação em Monte Carmelo da Universidade Federal de Uberlândia os anos de 2016, 2017 e 2018 apresentaram os respectivos índices: 227 ingressantes e 163 reprovados/desistentes, cerca de 71% no total. São altos índices e é necessário estratégias para tentar mudar este cenário. O intuito do jogo e facilitar o entendimento do tema e fazer o aluno aprender de forma lúdica como funciona conceitos básicos de programação, como criação de variáveis, interpretação e resolução de problemas.Universidade Federal de Uberlandia, Faculdade de Computação, Centro Universitario Mário PalmérioBrasilMonte Carmelo2020-10-23T18:02:47Z2020-10-23T18:02:47Z2019-10-012019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfMUNDIM FILHO, Anagê Calixto; LOPES, Renato de Aquino. Aprendendo programação brincando. In: MOSTRA DE TRABALHOS TECHNOMONTE, 1., 2019, Monte Carmelo. Anais... Monte Carmelo: UFU, UNIFUCAMP, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30202porTechnomonteAnais da Mostra De TrabalhosMundin Filho, Anage CalixtoLopes, Renato de Aquinoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-11-23T18:14:38Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30202Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-11-23T18:14:38Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprendendo programação brincando
Learning programming while playing
title Aprendendo programação brincando
spellingShingle Aprendendo programação brincando
Mundin Filho, Anage Calixto
Jogos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
Programação (Computadores)
Jogos educativos
title_short Aprendendo programação brincando
title_full Aprendendo programação brincando
title_fullStr Aprendendo programação brincando
title_full_unstemmed Aprendendo programação brincando
title_sort Aprendendo programação brincando
author Mundin Filho, Anage Calixto
author_facet Mundin Filho, Anage Calixto
Lopes, Renato de Aquino
author_role author
author2 Lopes, Renato de Aquino
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mundin Filho, Anage Calixto
Lopes, Renato de Aquino
dc.subject.por.fl_str_mv Jogos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
Programação (Computadores)
Jogos educativos
topic Jogos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
Programação (Computadores)
Jogos educativos
description This work presents the proposal of an educational game whose objective is to reduce a recurring problem in the teaching of programming which is the students' learning difficulty. According to data obtained from the Secretariat of the Information Systems course in Monte Carmelo at the Federal University of Uberlândia, the years 2016, 2017 and 2018 presented the respective indexes: 227 incoming and 163 failing / dropping out, about 71% in total. There are high rates and strategies are needed to try to change this scenario. The aim of the game is to facilitate the understanding of the theme and make the student learn in a playful way how basic programming concepts work, such as creating variables, interpreting and solving problems.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-01
2019
2020-10-23T18:02:47Z
2020-10-23T18:02:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MUNDIM FILHO, Anagê Calixto; LOPES, Renato de Aquino. Aprendendo programação brincando. In: MOSTRA DE TRABALHOS TECHNOMONTE, 1., 2019, Monte Carmelo. Anais... Monte Carmelo: UFU, UNIFUCAMP, 2019.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30202
identifier_str_mv MUNDIM FILHO, Anagê Calixto; LOPES, Renato de Aquino. Aprendendo programação brincando. In: MOSTRA DE TRABALHOS TECHNOMONTE, 1., 2019, Monte Carmelo. Anais... Monte Carmelo: UFU, UNIFUCAMP, 2019.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30202
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Technomonte
Anais da Mostra De Trabalhos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlandia, Faculdade de Computação, Centro Universitario Mário Palmério
Brasil
Monte Carmelo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlandia, Faculdade de Computação, Centro Universitario Mário Palmério
Brasil
Monte Carmelo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569686261202944