Aprendendo programação brincando
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30202 |
Resumo: | This work presents the proposal of an educational game whose objective is to reduce a recurring problem in the teaching of programming which is the students' learning difficulty. According to data obtained from the Secretariat of the Information Systems course in Monte Carmelo at the Federal University of Uberlândia, the years 2016, 2017 and 2018 presented the respective indexes: 227 incoming and 163 failing / dropping out, about 71% in total. There are high rates and strategies are needed to try to change this scenario. The aim of the game is to facilitate the understanding of the theme and make the student learn in a playful way how basic programming concepts work, such as creating variables, interpreting and solving problems. |
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Aprendendo programação brincandoLearning programming while playingJogosCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOProgramação (Computadores)Jogos educativosThis work presents the proposal of an educational game whose objective is to reduce a recurring problem in the teaching of programming which is the students' learning difficulty. According to data obtained from the Secretariat of the Information Systems course in Monte Carmelo at the Federal University of Uberlândia, the years 2016, 2017 and 2018 presented the respective indexes: 227 incoming and 163 failing / dropping out, about 71% in total. There are high rates and strategies are needed to try to change this scenario. The aim of the game is to facilitate the understanding of the theme and make the student learn in a playful way how basic programming concepts work, such as creating variables, interpreting and solving problems.2Este trabalho apresenta a proposta de um jogo educativo cujo objetivo e diminuir um problema recorrente do ensino da programação que e a dificuldade de aprendizado dos alunos. Segundo dados obtidos ´ junto a secretaria do curso de Sistemas de Informação em Monte Carmelo da Universidade Federal de Uberlândia os anos de 2016, 2017 e 2018 apresentaram os respectivos índices: 227 ingressantes e 163 reprovados/desistentes, cerca de 71% no total. São altos índices e é necessário estratégias para tentar mudar este cenário. O intuito do jogo e facilitar o entendimento do tema e fazer o aluno aprender de forma lúdica como funciona conceitos básicos de programação, como criação de variáveis, interpretação e resolução de problemas.Universidade Federal de Uberlandia, Faculdade de Computação, Centro Universitario Mário PalmérioBrasilMonte Carmelo2020-10-23T18:02:47Z2020-10-23T18:02:47Z2019-10-012019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfMUNDIM FILHO, Anagê Calixto; LOPES, Renato de Aquino. Aprendendo programação brincando. In: MOSTRA DE TRABALHOS TECHNOMONTE, 1., 2019, Monte Carmelo. Anais... Monte Carmelo: UFU, UNIFUCAMP, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30202porTechnomonteAnais da Mostra De TrabalhosMundin Filho, Anage CalixtoLopes, Renato de Aquinoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-11-23T18:14:38Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30202Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-11-23T18:14:38Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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