Abordagem do tema radiações eletromagnéticas recorrendo a fatos e fakes presentes nos meios de comunicação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41652 |
Resumo: | The main goal of this work is to describe an activity developed and present some proposals for activities that approach the topic of Electromagnetic Radiation (ER), in high school, in a contextualized way, through the use of scientific news broadcast in the media and the use of varied teaching resources to enhance learning on the topic. Emphasis was placed on demystifying various pieces of fake news related to the use/application of ER in everyday situations, especially those propagated during the COVID-19 pandemic. In order to provide a theoretical foundation for the topic, we reviewed papers published at the SNEF and EPEF events, as well as scientific articles and e-books dealing with the technical side of ER. The positive results obtained by the author of this work through an approach to the topic in a course (AFIN) in the year 2023, as well as the possibilities and potential of the activities presented and described in this Academic Study, highlight the importance of teaching Physics aimed at a solid scientific literacy of students, contributing to their citizen formation, as recommended in the Educational Guidelines of Brazilian Basic Education. |
id |
UFU_211074de31ff4b7d773e573456cf43f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/41652 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Abordagem do tema radiações eletromagnéticas recorrendo a fatos e fakes presentes nos meios de comunicaçãoEnsino de físicaPhysics teachingRadiações eletromagnéticasElectromagnetic radiationFake newsFake NewsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAThe main goal of this work is to describe an activity developed and present some proposals for activities that approach the topic of Electromagnetic Radiation (ER), in high school, in a contextualized way, through the use of scientific news broadcast in the media and the use of varied teaching resources to enhance learning on the topic. Emphasis was placed on demystifying various pieces of fake news related to the use/application of ER in everyday situations, especially those propagated during the COVID-19 pandemic. In order to provide a theoretical foundation for the topic, we reviewed papers published at the SNEF and EPEF events, as well as scientific articles and e-books dealing with the technical side of ER. The positive results obtained by the author of this work through an approach to the topic in a course (AFIN) in the year 2023, as well as the possibilities and potential of the activities presented and described in this Academic Study, highlight the importance of teaching Physics aimed at a solid scientific literacy of students, contributing to their citizen formation, as recommended in the Educational Guidelines of Brazilian Basic Education.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho tem por objetivo principal descrever uma atividade desenvolvida e apresentar algumas propostas de atividades que abordam o tema Radiações Eletromagnéticas (RE) no Ensino Médio, de maneira contextualizada, através do uso de notícias científicas veiculadas nos meios de comunicação e da utilização de recursos didáticos variados para potencializar o aprendizado do tópico. Foi dada ênfase na desmistificação de diversas fake news relacionadas ao uso/aplicação das RE em situações cotidianas, principalmente as propagadas durante a pandemia da COVID-19. Para a fundamentação teórica do tema, foram feitas Revisões Bibliográficas de trabalhos pulicados nos eventos SNEF e EPEF, além de artigos científicos e e-books que tratam da parte técnica sobre as RE. Os resultados positivos obtidos pelo autor deste trabalho através de uma abordagem do tópico em um cursinho (AFIN) no ano de 2023, assim como as possibilidades e as potencialidades das atividades apresentadas e descritas nesta Monografia, evidenciam a importância de um ensino de Física voltado para uma sólida alfabetização científica dos estudantes, contribuindo para sua formação cidadã, conforme preconizado nas diretrizes educacionais da Educação Básica brasileira.Universidade Federal de UberlândiaBrasilFísicaGelamo, Emerson Luizhttp://lattes.cnpq.br/5645339553736022Auth, Milton Antoniohttp://lattes.cnpq.br/8703276139561729Ustra, Sandro Rogério Vargashttp://lattes.cnpq.br/9632550703149729Neves, Macsiel Nunes Lima2024-07-15T17:24:38Z2024-07-15T17:24:38Z2024-04-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfNEVES, Macsiel Nunes Lima. Abordagem do tema radiações eletromagnéticas recorrendo a fatos e fakes presentes nos meios de comunicação. 2024. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2024https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41652porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2024-07-16T06:20:22Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/41652Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2024-07-16T06:20:22Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Abordagem do tema radiações eletromagnéticas recorrendo a fatos e fakes presentes nos meios de comunicação |
title |
Abordagem do tema radiações eletromagnéticas recorrendo a fatos e fakes presentes nos meios de comunicação |
spellingShingle |
Abordagem do tema radiações eletromagnéticas recorrendo a fatos e fakes presentes nos meios de comunicação Neves, Macsiel Nunes Lima Ensino de física Physics teaching Radiações eletromagnéticas Electromagnetic radiation Fake news Fake News CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
title_short |
Abordagem do tema radiações eletromagnéticas recorrendo a fatos e fakes presentes nos meios de comunicação |
title_full |
Abordagem do tema radiações eletromagnéticas recorrendo a fatos e fakes presentes nos meios de comunicação |
title_fullStr |
Abordagem do tema radiações eletromagnéticas recorrendo a fatos e fakes presentes nos meios de comunicação |
title_full_unstemmed |
Abordagem do tema radiações eletromagnéticas recorrendo a fatos e fakes presentes nos meios de comunicação |
title_sort |
Abordagem do tema radiações eletromagnéticas recorrendo a fatos e fakes presentes nos meios de comunicação |
author |
Neves, Macsiel Nunes Lima |
author_facet |
Neves, Macsiel Nunes Lima |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Gelamo, Emerson Luiz http://lattes.cnpq.br/5645339553736022 Auth, Milton Antonio http://lattes.cnpq.br/8703276139561729 Ustra, Sandro Rogério Vargas http://lattes.cnpq.br/9632550703149729 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves, Macsiel Nunes Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de física Physics teaching Radiações eletromagnéticas Electromagnetic radiation Fake news Fake News CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
topic |
Ensino de física Physics teaching Radiações eletromagnéticas Electromagnetic radiation Fake news Fake News CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
description |
The main goal of this work is to describe an activity developed and present some proposals for activities that approach the topic of Electromagnetic Radiation (ER), in high school, in a contextualized way, through the use of scientific news broadcast in the media and the use of varied teaching resources to enhance learning on the topic. Emphasis was placed on demystifying various pieces of fake news related to the use/application of ER in everyday situations, especially those propagated during the COVID-19 pandemic. In order to provide a theoretical foundation for the topic, we reviewed papers published at the SNEF and EPEF events, as well as scientific articles and e-books dealing with the technical side of ER. The positive results obtained by the author of this work through an approach to the topic in a course (AFIN) in the year 2023, as well as the possibilities and potential of the activities presented and described in this Academic Study, highlight the importance of teaching Physics aimed at a solid scientific literacy of students, contributing to their citizen formation, as recommended in the Educational Guidelines of Brazilian Basic Education. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07-15T17:24:38Z 2024-07-15T17:24:38Z 2024-04-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NEVES, Macsiel Nunes Lima. Abordagem do tema radiações eletromagnéticas recorrendo a fatos e fakes presentes nos meios de comunicação. 2024. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2024 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41652 |
identifier_str_mv |
NEVES, Macsiel Nunes Lima. Abordagem do tema radiações eletromagnéticas recorrendo a fatos e fakes presentes nos meios de comunicação. 2024. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2024 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41652 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711566580744192 |