A política de paridade internacional de preços do petróleo e seus impactos na composição dos preços dos combustíveis de 2016 a 2021 no brasil
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38281 |
Resumo: | In the mid-2010s, Petrobras adopted a new fuel pricing policy, based on the international oil price parity (IPP). This fact brought back the discussion about the efficiency of State intervention in the economic domain through state-owned companies. The present work sought to analyze the IPP, used by the state-owned Petrobras, between the years 2016 and 2021, for the internal adjustment of fuel prices, as well as the role of the company, in a historical perspective, in the development of the national industry. To this end, the study was based on a bibliographical review, documental research and secondary data collection, around the discussion on the pricing policy for petroleum derivatives practiced by Petrobras, with emphasis on the recent period. Finally, it was verified that the adoption of the IPP pricing model, generated an increase in fuel prices, on the one hand harming the consumer, on the other hand guaranteeing records of profitability for the company. |
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A política de paridade internacional de preços do petróleo e seus impactos na composição dos preços dos combustíveis de 2016 a 2021 no brasilThe international oil price parity policy and its impacts on the composition of fuel prices from 2016 to 2021 in BrazilPetrobrasPolítica de paridade internacionalPetróleoEmpresas estataisIntervenção estatalInternational parity policyPetroleumState enterprisesState interventionCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIAIn the mid-2010s, Petrobras adopted a new fuel pricing policy, based on the international oil price parity (IPP). This fact brought back the discussion about the efficiency of State intervention in the economic domain through state-owned companies. The present work sought to analyze the IPP, used by the state-owned Petrobras, between the years 2016 and 2021, for the internal adjustment of fuel prices, as well as the role of the company, in a historical perspective, in the development of the national industry. To this end, the study was based on a bibliographical review, documental research and secondary data collection, around the discussion on the pricing policy for petroleum derivatives practiced by Petrobras, with emphasis on the recent period. Finally, it was verified that the adoption of the IPP pricing model, generated an increase in fuel prices, on the one hand harming the consumer, on the other hand guaranteeing records of profitability for the company.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Em meados da década de 2010, a Petrobras adotou uma nova política de precificação de combustíveis, baseada na paridade internacional de preços do petróleo (PPI). Este fato trouxe de volta a discussão sobre a eficiência da intervenção do Estado no domínio econômico por meio de empresas estatais. O presente trabalho buscou analisar a PPI, utilizada pela estatal Petrobras, durante entre os anos de 2016 e 2021, para o ajuste interno de preços dos combustíveis, bem como o papel da empresa, em perspectiva histórica, no desenvolvimento da indústria nacional. Para tal, o estudo se apoiou em revisão bibliográfica, pesquisa documental e coleta de dados secundários, em torno de discussão sobre a política de precificação de derivados do petróleo praticados pela Petrobras, com ênfase no período recente. Por fim, verificou-se que a adoção do modelo de precificação PPI, gerou elevação nos preços dos combustíveis, por um lado prejudicando o consumidor, por outro garantindo recordes de lucratividade para a empresa.Universidade Federal de UberlândiaBrasilCiências EconômicasSilva, Cássio Garcia Ribeiro Soares dahttp://lattes.cnpq.br/5269031128431861Nascimento, Carlos Alves dohttp://lattes.cnpq.br/8251036338971024Azevedo, Raquel dehttp://lattes.cnpq.br/5765052594877662Ribeiro, Arthur Arantes2023-06-30T15:34:25Z2023-06-30T15:34:25Z2023-06-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfRIBEIRO, Arthur Arantes. A política de paridade internacional de preços do petróleo e seus impactos na composição dos preços dos combustíveis de 2016 a 2021 no Brasil. 2023. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38281porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-07-01T06:25:46Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/38281Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-07-01T06:25:46Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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In the mid-2010s, Petrobras adopted a new fuel pricing policy, based on the international oil price parity (IPP). This fact brought back the discussion about the efficiency of State intervention in the economic domain through state-owned companies. The present work sought to analyze the IPP, used by the state-owned Petrobras, between the years 2016 and 2021, for the internal adjustment of fuel prices, as well as the role of the company, in a historical perspective, in the development of the national industry. To this end, the study was based on a bibliographical review, documental research and secondary data collection, around the discussion on the pricing policy for petroleum derivatives practiced by Petrobras, with emphasis on the recent period. Finally, it was verified that the adoption of the IPP pricing model, generated an increase in fuel prices, on the one hand harming the consumer, on the other hand guaranteeing records of profitability for the company. |
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