A utilização de tecnologia para ampliar a experiência sonora/vibratória de surdos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18027 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.548 |
Resumo: | This research purpose is use technology sources to increase the possibilities of sound experiences by deaf students and to enhance the relation between music and hearing impairment by means of technology. The methodology comprises experimental methodology improved with sensory experiments, wich were performed using exploratory analysis categories. The study observed four teenagers aged from 17 to 23 years old in course of music learning who were enrolled in Cora Pavan Capparelli State Music School, in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. The research was divided into two major phases. The first phase (2014) included a bibliographical survey in order to support the authors thesis. In the second one (2015), the research developed in three stages related to experiments through the senses of touch and sight. During the experiments, the students could increase their ability to perceive and enjoy musical vibratory sensation from VIBRÁTIL, device designed in this research. The experience provided students with a greater understanding of sound and music universe in wich they live, as well as with self-awareness. In conclusion, technology may improve the relation between music and hearing impairment, for music is a sensory experience and, therefore, hearing-impaired people can take part in music universe mainly by means of vibrotactile simulators. |
id |
UFU_3d3fb10f67220f2b933c2d9d203924a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/18027 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
A utilização de tecnologia para ampliar a experiência sonora/vibratória de surdosArtesMúsicaSurdosSurdezTecnologiaMusicHearing impairmentTechnologyCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESThis research purpose is use technology sources to increase the possibilities of sound experiences by deaf students and to enhance the relation between music and hearing impairment by means of technology. The methodology comprises experimental methodology improved with sensory experiments, wich were performed using exploratory analysis categories. The study observed four teenagers aged from 17 to 23 years old in course of music learning who were enrolled in Cora Pavan Capparelli State Music School, in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. The research was divided into two major phases. The first phase (2014) included a bibliographical survey in order to support the authors thesis. In the second one (2015), the research developed in three stages related to experiments through the senses of touch and sight. During the experiments, the students could increase their ability to perceive and enjoy musical vibratory sensation from VIBRÁTIL, device designed in this research. The experience provided students with a greater understanding of sound and music universe in wich they live, as well as with self-awareness. In conclusion, technology may improve the relation between music and hearing impairment, for music is a sensory experience and, therefore, hearing-impaired people can take part in music universe mainly by means of vibrotactile simulators.Dissertação (Mestrado)A presente pesquisa, cujo objetivo é usar recursos tecnológicos para ampliar as possibilidades de experiências sonoras pelos estudantes de música surdos, busca aprimorar a relação música e surdez por meio da tecnologia. A metodologia usada traz a investigação experimental, enriquecida por experimentos sensoriais realizados por intermédio de categorias de análise exploratória. O estudo foi realizado com um grupo de quatro adolescentes em fase de conhecimento musical, com idades entre 17 e 23 anos, que estudam no Conservatório Estadual de Música Cora Pavan Capparelli, na cidade de Uberlândia-MG. O estudo foi dividido em duas fases. Na primeira fase (2014), fez-se uma pesquisa bibliográfica que sustentasse o tema escolhido pela autora. A segunda fase (2015) centrou-se no desenvolvimento, em três etapas de experimentos, constituídos pela percepção tátil e visual. No decorrer dos experimentos, foi possível ampliar a capacidade dos Surdos perceberem e apreciarem as sensações vibratórias provocadas pela música por meio do equipamento VIBRÁTIL, dispositivo desenvolvido para este estudo. Além de maior compreensão do universo sonoro e musical no qual estão inseridos os Surdos, as experiências também auxiliaram na compreensão de si como indivíduos. Constatou-se, ao longo desta pesquisa, que a utilização de tecnologia facilita a relação entre música e surdez, e que a música é uma experiência sensorial, e que, portanto, é possível, sim, incluir os Surdos no universo musical utilizando-se, principalmente, de recursos vibrotáteis.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em ArtesTraldi, Cesar Adrianohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4261278Y7Shambeck, Regina Finckhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700333Z2Morato, Cintia Thaishttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707598A8Pereira, Sarita Araujo2017-02-14T12:40:08Z2017-02-14T12:40:08Z2016-10-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPEREIRA, Sarita Araujo. A utilização de tecnologia para ampliar a experiência sonora/vibratória de surdos. 2016. 116 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.548https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18027http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.548porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-11-18T12:25:51Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/18027Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-11-18T12:25:51Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A utilização de tecnologia para ampliar a experiência sonora/vibratória de surdos |
title |
A utilização de tecnologia para ampliar a experiência sonora/vibratória de surdos |
spellingShingle |
A utilização de tecnologia para ampliar a experiência sonora/vibratória de surdos Pereira, Sarita Araujo Artes Música Surdos Surdez Tecnologia Music Hearing impairment Technology CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
title_short |
A utilização de tecnologia para ampliar a experiência sonora/vibratória de surdos |
title_full |
A utilização de tecnologia para ampliar a experiência sonora/vibratória de surdos |
title_fullStr |
A utilização de tecnologia para ampliar a experiência sonora/vibratória de surdos |
title_full_unstemmed |
A utilização de tecnologia para ampliar a experiência sonora/vibratória de surdos |
title_sort |
A utilização de tecnologia para ampliar a experiência sonora/vibratória de surdos |
author |
Pereira, Sarita Araujo |
author_facet |
Pereira, Sarita Araujo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Traldi, Cesar Adriano http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4261278Y7 Shambeck, Regina Finck http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700333Z2 Morato, Cintia Thais http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707598A8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Sarita Araujo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artes Música Surdos Surdez Tecnologia Music Hearing impairment Technology CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
topic |
Artes Música Surdos Surdez Tecnologia Music Hearing impairment Technology CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
description |
This research purpose is use technology sources to increase the possibilities of sound experiences by deaf students and to enhance the relation between music and hearing impairment by means of technology. The methodology comprises experimental methodology improved with sensory experiments, wich were performed using exploratory analysis categories. The study observed four teenagers aged from 17 to 23 years old in course of music learning who were enrolled in Cora Pavan Capparelli State Music School, in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. The research was divided into two major phases. The first phase (2014) included a bibliographical survey in order to support the authors thesis. In the second one (2015), the research developed in three stages related to experiments through the senses of touch and sight. During the experiments, the students could increase their ability to perceive and enjoy musical vibratory sensation from VIBRÁTIL, device designed in this research. The experience provided students with a greater understanding of sound and music universe in wich they live, as well as with self-awareness. In conclusion, technology may improve the relation between music and hearing impairment, for music is a sensory experience and, therefore, hearing-impaired people can take part in music universe mainly by means of vibrotactile simulators. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-10-19 2017-02-14T12:40:08Z 2017-02-14T12:40:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PEREIRA, Sarita Araujo. A utilização de tecnologia para ampliar a experiência sonora/vibratória de surdos. 2016. 116 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.548 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18027 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.548 |
identifier_str_mv |
PEREIRA, Sarita Araujo. A utilização de tecnologia para ampliar a experiência sonora/vibratória de surdos. 2016. 116 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.548 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18027 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.548 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569711606333440 |