Cooperativismo educacional: gestão solidária na Cooperativa Educacional de Uberlândia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Marcelo Augusto de Lacerda
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13880
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2010.06
Resumo: This article aims at discussing the emergence of ―Cooperativa Educacional de Uberlândia ―- CEU (Uberlândia Educational Cooperative) as a way of cooperative management in education as a result of the contemporary transformations in the realm of production and work. The crisis in the Welfare State, the re-articulation of the productive forces and the neoliberal response have put together a historic frame of reorganization of social production forms, allowing cooperativism to be taken up once more as an alternative survival modality in the capital internal order. This way, possible advances for educational cooperativism will be discussed as well as its organizational, political and ideological dilemmas that strengthen the discussion about the management of schools as a likely space for a rupture with the mercantilist logics of education and the precariousness of the docent work, according to the methodological approach bound to the historical and dialectical materialism. Thus, this study attempts to bring about the debate and discuss cooperativism in its emancipatory possibilities or the ones of fitting in the capital cumulative logics, taking educational cooperativism as one of its manifestations.festations.
id UFU_3db96e3878b5f607fe5a8f7bf8e3fa5b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/13880
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Cooperativismo educacional: gestão solidária na Cooperativa Educacional de UberlândiaCooperativismoReestruturação das forças produtivasEmancipaçãoCooperativa Educacional de UberlândiaEducação e Estado - UberlândiaCooperativismo - UberlândiaCooperativismRestructuring of productive forcesEmancipationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis article aims at discussing the emergence of ―Cooperativa Educacional de Uberlândia ―- CEU (Uberlândia Educational Cooperative) as a way of cooperative management in education as a result of the contemporary transformations in the realm of production and work. The crisis in the Welfare State, the re-articulation of the productive forces and the neoliberal response have put together a historic frame of reorganization of social production forms, allowing cooperativism to be taken up once more as an alternative survival modality in the capital internal order. This way, possible advances for educational cooperativism will be discussed as well as its organizational, political and ideological dilemmas that strengthen the discussion about the management of schools as a likely space for a rupture with the mercantilist logics of education and the precariousness of the docent work, according to the methodological approach bound to the historical and dialectical materialism. Thus, this study attempts to bring about the debate and discuss cooperativism in its emancipatory possibilities or the ones of fitting in the capital cumulative logics, taking educational cooperativism as one of its manifestations.festations.Mestre em EducaçãoEste trabalho tem a finalidade de discutir a emergência da Cooperativa Educacional de Uberlândia (CEU) como forma de gestão cooperativa na educação, resultado das transformações contemporâneas no mundo da produção e do trabalho. A crise do Estado de bem-estar social, a rearticulação das forças produtivas e a resposta neoliberal formaram um quadro histórico de reorganização das formas de produção social, permitindo a retomada do cooperativismo como modalidade alternativa de sobrevivência na ordem interna do capital. Nesse sentido, serão discutidos os avanços possíveis do cooperativismo educacional e os seus dilemas organizacionais, políticos e ideológicos que fortalecem a discussão no campo da gestão das escolas como espaço possível de ruptura com a lógica mercantil da educação e com a precarização do trabalho docente, de acordo com a abordagem metodológica vinculada ao materialismo histórico e dialético. Assim, o trabalho procura situar o debate e discutir o cooperativismo nas suas possibilidades emancipatória ou de enquadramento na lógica acumulativa do capital, tomando o cooperativismo educacional como uma de suas manifestações.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFULima, Antônio Bosco dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798667P6Menezes Neto, Antonio Júlio dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723322Z0Lucena, Carlos Albertohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708911T7Borges, Marcelo Augusto de Lacerda2016-06-22T18:36:22Z2012-09-042016-06-22T18:36:22Z2010-06-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfBORGES, Marcelo Augusto de Lacerda. Cooperativismo educacional: gestão solidária na Cooperativa Educacional de Uberlândia. 2010. 110 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2010. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2010.06https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13880https://doi.org/10.14393/ufu.di.2010.06porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-05-22T18:45:01Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13880Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-05-22T18:45:01Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Cooperativismo educacional: gestão solidária na Cooperativa Educacional de Uberlândia
title Cooperativismo educacional: gestão solidária na Cooperativa Educacional de Uberlândia
spellingShingle Cooperativismo educacional: gestão solidária na Cooperativa Educacional de Uberlândia
Borges, Marcelo Augusto de Lacerda
Cooperativismo
Reestruturação das forças produtivas
Emancipação
Cooperativa Educacional de Uberlândia
Educação e Estado - Uberlândia
Cooperativismo - Uberlândia
Cooperativism
Restructuring of productive forces
Emancipation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Cooperativismo educacional: gestão solidária na Cooperativa Educacional de Uberlândia
title_full Cooperativismo educacional: gestão solidária na Cooperativa Educacional de Uberlândia
title_fullStr Cooperativismo educacional: gestão solidária na Cooperativa Educacional de Uberlândia
title_full_unstemmed Cooperativismo educacional: gestão solidária na Cooperativa Educacional de Uberlândia
title_sort Cooperativismo educacional: gestão solidária na Cooperativa Educacional de Uberlândia
author Borges, Marcelo Augusto de Lacerda
author_facet Borges, Marcelo Augusto de Lacerda
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lima, Antônio Bosco de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798667P6
Menezes Neto, Antonio Júlio de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723322Z0
Lucena, Carlos Alberto
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708911T7
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Marcelo Augusto de Lacerda
dc.subject.por.fl_str_mv Cooperativismo
Reestruturação das forças produtivas
Emancipação
Cooperativa Educacional de Uberlândia
Educação e Estado - Uberlândia
Cooperativismo - Uberlândia
Cooperativism
Restructuring of productive forces
Emancipation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Cooperativismo
Reestruturação das forças produtivas
Emancipação
Cooperativa Educacional de Uberlândia
Educação e Estado - Uberlândia
Cooperativismo - Uberlândia
Cooperativism
Restructuring of productive forces
Emancipation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This article aims at discussing the emergence of ―Cooperativa Educacional de Uberlândia ―- CEU (Uberlândia Educational Cooperative) as a way of cooperative management in education as a result of the contemporary transformations in the realm of production and work. The crisis in the Welfare State, the re-articulation of the productive forces and the neoliberal response have put together a historic frame of reorganization of social production forms, allowing cooperativism to be taken up once more as an alternative survival modality in the capital internal order. This way, possible advances for educational cooperativism will be discussed as well as its organizational, political and ideological dilemmas that strengthen the discussion about the management of schools as a likely space for a rupture with the mercantilist logics of education and the precariousness of the docent work, according to the methodological approach bound to the historical and dialectical materialism. Thus, this study attempts to bring about the debate and discuss cooperativism in its emancipatory possibilities or the ones of fitting in the capital cumulative logics, taking educational cooperativism as one of its manifestations.festations.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-06-28
2012-09-04
2016-06-22T18:36:22Z
2016-06-22T18:36:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BORGES, Marcelo Augusto de Lacerda. Cooperativismo educacional: gestão solidária na Cooperativa Educacional de Uberlândia. 2010. 110 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2010. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2010.06
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13880
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2010.06
identifier_str_mv BORGES, Marcelo Augusto de Lacerda. Cooperativismo educacional: gestão solidária na Cooperativa Educacional de Uberlândia. 2010. 110 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2010. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2010.06
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13880
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2010.06
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569619304382464