A percepção sobre o acesso avançado em uma unidade de atenção básica à saúde
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31366 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.143 |
Resumo: | One of the guidelines of Primary Health Care (ABS) in Brazil is the person's first contact with the health system. Access or accessibility is an essential attribute of ABS that has been poorly assessed in Brazilian surveys using the Primary Care Assessment Tool (PCATool). The scheduling system certainly influences access in health units, and the model for advanced access (AA) has been implemented in Brazil, and has been getting better results than traditional scheduling models. The objective of the present study is to understand the perception of professionals who work in a basic health unit in Uberlândia-MG (Centro de Saúde Escola Jaraguá) about the implementation of AA. It is a qualitative study that used the focus group and content analysis, in which the following thematic units were delimited: Challenges in the consolidation of ABS and investment in minimal teams; Tensions regarding the increase in the demand for individual assistance and work overload; Education and health: necessary intersections between teaching, service, management and community. It was concluded that CEJAR presented particularities with the implementation of AA for being a teaching unit, for not having a consolidated Family Health Strategy (FHS) and for the work overload resulting from this agenda, which can contribute to the planning of other teams that are interested in AA. |
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A percepção sobre o acesso avançado em uma unidade de atenção básica à saúdeThe perception of advanced access in a primary health care unitAtenção Básica à SaúdeAcesso aos serviços de saúdePercepçãoProfissionaisAgendamento de ConsultasPrimary Health CareAccess to health servicesPerceptionProfessionalsAppointment schedulingCiências médicasCNPQ::CIENCIAS DA SAUDECiências da saúdeSaúde públicaConsulta médicaOne of the guidelines of Primary Health Care (ABS) in Brazil is the person's first contact with the health system. Access or accessibility is an essential attribute of ABS that has been poorly assessed in Brazilian surveys using the Primary Care Assessment Tool (PCATool). The scheduling system certainly influences access in health units, and the model for advanced access (AA) has been implemented in Brazil, and has been getting better results than traditional scheduling models. The objective of the present study is to understand the perception of professionals who work in a basic health unit in Uberlândia-MG (Centro de Saúde Escola Jaraguá) about the implementation of AA. It is a qualitative study that used the focus group and content analysis, in which the following thematic units were delimited: Challenges in the consolidation of ABS and investment in minimal teams; Tensions regarding the increase in the demand for individual assistance and work overload; Education and health: necessary intersections between teaching, service, management and community. It was concluded that CEJAR presented particularities with the implementation of AA for being a teaching unit, for not having a consolidated Family Health Strategy (FHS) and for the work overload resulting from this agenda, which can contribute to the planning of other teams that are interested in AA.Dissertação (Mestrado)Uma das diretrizes da Atenção Básica à Saúde (ABS) no Brasil é o primeiro contato da pessoa no sistema de saúde. O acesso ou a acessibilidade é um atributo essencial da ABS que teve avaliação ruim em pesquisas brasileiras que utilizaram o instrumento Primary Care Assessment Tool (PCATool). O sistema de agendamento certamente influencia o acesso nas unidades de saúde, e o modelo por acesso avançado (AA) tem sido implantado no Brasil, e vem obtendo melhores resultados que modelos tradicionais de agendamento. O objetivo do presente estudo é compreender a percepção de profissionais que atuam em uma unidade básica de saúde de Uberlândia-MG (Centro de Saúde Escola Jaraguá), sobre a implementação do AA. Trata-se de um estudo qualitativo que utilizou o grupo focal e análise de conteúdo, em que foram delimitadas as seguintes unidades temáticas: Desafios na consolidação da ABS e investimento em equipes mínimas; Tensionamentos quanto ao aumento na demanda de atendimentos individuais e sobrecarga de trabalho; Educação e saúde: intersecções necessárias entre ensino, serviço, gestão e comunidade. Concluiu-se que o CEJAR apresentou particularidades com a implementação do AA por ser uma unidade de ensino, por não ter Estratégia de Saúde da Família (ESF) consolidada e pela sobrecarga de trabalho advinda com essa agenda, o que pode contribuir para o planejamento de outras equipes que tenham interesse pelo AA, e para o desenvolvimento de Políticas Públicas sobre acesso.2023-02-26Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Saúde da FamíliaPereira Junior, Niltonhttp://lattes.cnpq.br/7582042153586534Junqueira, Marcelle Aparecida de Barroshttp://lattes.cnpq.br/1792022710649813Bonito, Rosuita FratariMoreira, Katia Fernanda Alveshttp://lattes.cnpq.br/3724748838946483Junqueira, Marcelle Aparecida de Barroshttp://lattes.cnpq.br/1792022710649813Soares, Larissa Silva2021-03-03T18:45:15Z2021-03-03T18:45:15Z2021-02-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSOARES, Larissa Silva. A percepção sobre o acesso avançado em uma unidade de atenção básica à saúde. 2021. 63 f. Dissertação (Mestrado em Saúde da Família) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.143.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31366http://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.143porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2024-04-09T15:24:43Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/31366Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2024-04-09T15:24:43Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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