Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28191 https://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2378 |
Resumo: | This survey aims to answer the following problem: What are the obstacles to effective interdisciplinary practice and how to break with traditional practices in teaching Mathematics and Children's Literature? So, this thesis intended to present methodological possibilities through an interdisciplinary work articulating teaching of Mathematics and Children's Literature. For that, we carried out a theoretical bibliographic study which describes and analyze the main questions concerned to the act of teaching and learning Mathematics. We made a theoretical deepening on Ausubel’s Theory of Significant Learning. We also discussed the initial and continuing teacher training and the teachers’ conceptions on the process of teaching and learning Mathematics and analyzed some alternatives that can contribute to the improvement of Mathematics teaching through Children's Literature. The results showed that the interdisciplinary approaches between the teaching of Mathematics and Children's Literature have much to contribute to the teacher’s pedagogical practice and to the student’s learning process. Integrating literature to Mathematics classes may render the teaching-learning process more attractive and innovative for both students and teachers Keywords: Children Literature. Significant Learning. Mathematics. |
id |
UFU_408b8fda0745a7b4a89dfca3cfca933d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/28191 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativaInterdisciplinary approaches between mathematics teaching and children's literature: a meaningful learningLiteratura InfantilChildren's LiteratureAprendizagem SignificativaMeaningful LearningEnsino da MatemáticaMathematics TeachingCNPQ::CIENCIAS HUMANASThis survey aims to answer the following problem: What are the obstacles to effective interdisciplinary practice and how to break with traditional practices in teaching Mathematics and Children's Literature? So, this thesis intended to present methodological possibilities through an interdisciplinary work articulating teaching of Mathematics and Children's Literature. For that, we carried out a theoretical bibliographic study which describes and analyze the main questions concerned to the act of teaching and learning Mathematics. We made a theoretical deepening on Ausubel’s Theory of Significant Learning. We also discussed the initial and continuing teacher training and the teachers’ conceptions on the process of teaching and learning Mathematics and analyzed some alternatives that can contribute to the improvement of Mathematics teaching through Children's Literature. The results showed that the interdisciplinary approaches between the teaching of Mathematics and Children's Literature have much to contribute to the teacher’s pedagogical practice and to the student’s learning process. Integrating literature to Mathematics classes may render the teaching-learning process more attractive and innovative for both students and teachers Keywords: Children Literature. Significant Learning. Mathematics.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorTese (Doutorado)Esta pesquisa procurou dar respostas ao seguinte problema: Quais são os obstáculos de uma efetiva prática interdisciplinar e como romper com práticas docentes e tradicionais no ensino de Matemática e de Literatura Infantil? Face a esse problema, a Tese teve por objetivo geral apresentar possibilidades metodológicas diferenciadas por meio de um trabalho interdisciplinar na articulação do ensino de Matemática por meio da Literatura Infantil. Para responder a esse problema e atingir os objetivos propostos, foi desenvolvida uma pesquisa de cunho teórico, bibliográfico, que, de um modo geral, analisa e descreve as principais questões do ato de ensinar e de aprender Matemática. Assim, para a fundamentação de nossa pesquisa, fizemos um aprofundamento teórico sobre a Teoria da Aprendizagem Significativa de Ausubel. Discutimos, ainda, a formação inicial e continuada do professor e as concepções dos docentes sobre o processo de ensinar e de aprender Matemática, e analisamos algumas alternativas metodológicas que podem contribuir para a melhoria do ensino de Matemática por meio da Literatura Infantil. O presente trabalho nos evidenciou que as aproximações interdisciplinares entre o ensino da Matemática e a Literatura Infantil muito têm a contribuir para com a prática pedagógica do professor, bem como no processo de aprendizagem do aluno; assim, integrar literatura às aulas de Matemática pode tornar o processo de ensino-aprendizagem mais significativo e inovador, tanto para os alunos, quanto para o professor. Palavras-chave: Literatura Infantil. Aprendizagem Significativa. Ensino da Matemática.2021-04-24Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoOliveira, Guilherme Saramago deGhelli, Kelma Gomes Mendonça2020-01-08T12:38:21Z2020-01-08T12:38:21Z2019-04-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfGHELLI, Kelma Gomes Mendonça. Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa. 2019. 143 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. https://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2378.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28191https://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2378porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-03-08T18:24:49Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/28191Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-03-08T18:24:49Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa Interdisciplinary approaches between mathematics teaching and children's literature: a meaningful learning |
title |
Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa |
spellingShingle |
Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa Ghelli, Kelma Gomes Mendonça Literatura Infantil Children's Literature Aprendizagem Significativa Meaningful Learning Ensino da Matemática Mathematics Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa |
title_full |
Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa |
title_fullStr |
Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa |
title_full_unstemmed |
Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa |
title_sort |
Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa |
author |
Ghelli, Kelma Gomes Mendonça |
author_facet |
Ghelli, Kelma Gomes Mendonça |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Guilherme Saramago de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ghelli, Kelma Gomes Mendonça |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literatura Infantil Children's Literature Aprendizagem Significativa Meaningful Learning Ensino da Matemática Mathematics Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
topic |
Literatura Infantil Children's Literature Aprendizagem Significativa Meaningful Learning Ensino da Matemática Mathematics Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
This survey aims to answer the following problem: What are the obstacles to effective interdisciplinary practice and how to break with traditional practices in teaching Mathematics and Children's Literature? So, this thesis intended to present methodological possibilities through an interdisciplinary work articulating teaching of Mathematics and Children's Literature. For that, we carried out a theoretical bibliographic study which describes and analyze the main questions concerned to the act of teaching and learning Mathematics. We made a theoretical deepening on Ausubel’s Theory of Significant Learning. We also discussed the initial and continuing teacher training and the teachers’ conceptions on the process of teaching and learning Mathematics and analyzed some alternatives that can contribute to the improvement of Mathematics teaching through Children's Literature. The results showed that the interdisciplinary approaches between the teaching of Mathematics and Children's Literature have much to contribute to the teacher’s pedagogical practice and to the student’s learning process. Integrating literature to Mathematics classes may render the teaching-learning process more attractive and innovative for both students and teachers Keywords: Children Literature. Significant Learning. Mathematics. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-24 2020-01-08T12:38:21Z 2020-01-08T12:38:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GHELLI, Kelma Gomes Mendonça. Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa. 2019. 143 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. https://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2378. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28191 https://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2378 |
identifier_str_mv |
GHELLI, Kelma Gomes Mendonça. Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa. 2019. 143 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. https://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2378. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28191 https://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2378 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711315791773696 |