Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ghelli, Kelma Gomes Mendonça
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28191
https://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2378
Resumo: This survey aims to answer the following problem: What are the obstacles to effective interdisciplinary practice and how to break with traditional practices in teaching Mathematics and Children's Literature? So, this thesis intended to present methodological possibilities through an interdisciplinary work articulating teaching of Mathematics and Children's Literature. For that, we carried out a theoretical bibliographic study which describes and analyze the main questions concerned to the act of teaching and learning Mathematics. We made a theoretical deepening on Ausubel’s Theory of Significant Learning. We also discussed the initial and continuing teacher training and the teachers’ conceptions on the process of teaching and learning Mathematics and analyzed some alternatives that can contribute to the improvement of Mathematics teaching through Children's Literature. The results showed that the interdisciplinary approaches between the teaching of Mathematics and Children's Literature have much to contribute to the teacher’s pedagogical practice and to the student’s learning process. Integrating literature to Mathematics classes may render the teaching-learning process more attractive and innovative for both students and teachers Keywords: Children Literature. Significant Learning. Mathematics.
id UFU_408b8fda0745a7b4a89dfca3cfca933d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/28191
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativaInterdisciplinary approaches between mathematics teaching and children's literature: a meaningful learningLiteratura InfantilChildren's LiteratureAprendizagem SignificativaMeaningful LearningEnsino da MatemáticaMathematics TeachingCNPQ::CIENCIAS HUMANASThis survey aims to answer the following problem: What are the obstacles to effective interdisciplinary practice and how to break with traditional practices in teaching Mathematics and Children's Literature? So, this thesis intended to present methodological possibilities through an interdisciplinary work articulating teaching of Mathematics and Children's Literature. For that, we carried out a theoretical bibliographic study which describes and analyze the main questions concerned to the act of teaching and learning Mathematics. We made a theoretical deepening on Ausubel’s Theory of Significant Learning. We also discussed the initial and continuing teacher training and the teachers’ conceptions on the process of teaching and learning Mathematics and analyzed some alternatives that can contribute to the improvement of Mathematics teaching through Children's Literature. The results showed that the interdisciplinary approaches between the teaching of Mathematics and Children's Literature have much to contribute to the teacher’s pedagogical practice and to the student’s learning process. Integrating literature to Mathematics classes may render the teaching-learning process more attractive and innovative for both students and teachers Keywords: Children Literature. Significant Learning. Mathematics.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorTese (Doutorado)Esta pesquisa procurou dar respostas ao seguinte problema: Quais são os obstáculos de uma efetiva prática interdisciplinar e como romper com práticas docentes e tradicionais no ensino de Matemática e de Literatura Infantil? Face a esse problema, a Tese teve por objetivo geral apresentar possibilidades metodológicas diferenciadas por meio de um trabalho interdisciplinar na articulação do ensino de Matemática por meio da Literatura Infantil. Para responder a esse problema e atingir os objetivos propostos, foi desenvolvida uma pesquisa de cunho teórico, bibliográfico, que, de um modo geral, analisa e descreve as principais questões do ato de ensinar e de aprender Matemática. Assim, para a fundamentação de nossa pesquisa, fizemos um aprofundamento teórico sobre a Teoria da Aprendizagem Significativa de Ausubel. Discutimos, ainda, a formação inicial e continuada do professor e as concepções dos docentes sobre o processo de ensinar e de aprender Matemática, e analisamos algumas alternativas metodológicas que podem contribuir para a melhoria do ensino de Matemática por meio da Literatura Infantil. O presente trabalho nos evidenciou que as aproximações interdisciplinares entre o ensino da Matemática e a Literatura Infantil muito têm a contribuir para com a prática pedagógica do professor, bem como no processo de aprendizagem do aluno; assim, integrar literatura às aulas de Matemática pode tornar o processo de ensino-aprendizagem mais significativo e inovador, tanto para os alunos, quanto para o professor. Palavras-chave: Literatura Infantil. Aprendizagem Significativa. Ensino da Matemática.2021-04-24Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoOliveira, Guilherme Saramago deGhelli, Kelma Gomes Mendonça2020-01-08T12:38:21Z2020-01-08T12:38:21Z2019-04-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfGHELLI, Kelma Gomes Mendonça. Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa. 2019. 143 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. https://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2378.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28191https://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2378porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-03-08T18:24:49Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/28191Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-03-08T18:24:49Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa
Interdisciplinary approaches between mathematics teaching and children's literature: a meaningful learning
title Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa
spellingShingle Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa
Ghelli, Kelma Gomes Mendonça
Literatura Infantil
Children's Literature
Aprendizagem Significativa
Meaningful Learning
Ensino da Matemática
Mathematics Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa
title_full Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa
title_fullStr Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa
title_full_unstemmed Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa
title_sort Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa
author Ghelli, Kelma Gomes Mendonça
author_facet Ghelli, Kelma Gomes Mendonça
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Guilherme Saramago de
dc.contributor.author.fl_str_mv Ghelli, Kelma Gomes Mendonça
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura Infantil
Children's Literature
Aprendizagem Significativa
Meaningful Learning
Ensino da Matemática
Mathematics Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
topic Literatura Infantil
Children's Literature
Aprendizagem Significativa
Meaningful Learning
Ensino da Matemática
Mathematics Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description This survey aims to answer the following problem: What are the obstacles to effective interdisciplinary practice and how to break with traditional practices in teaching Mathematics and Children's Literature? So, this thesis intended to present methodological possibilities through an interdisciplinary work articulating teaching of Mathematics and Children's Literature. For that, we carried out a theoretical bibliographic study which describes and analyze the main questions concerned to the act of teaching and learning Mathematics. We made a theoretical deepening on Ausubel’s Theory of Significant Learning. We also discussed the initial and continuing teacher training and the teachers’ conceptions on the process of teaching and learning Mathematics and analyzed some alternatives that can contribute to the improvement of Mathematics teaching through Children's Literature. The results showed that the interdisciplinary approaches between the teaching of Mathematics and Children's Literature have much to contribute to the teacher’s pedagogical practice and to the student’s learning process. Integrating literature to Mathematics classes may render the teaching-learning process more attractive and innovative for both students and teachers Keywords: Children Literature. Significant Learning. Mathematics.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-24
2020-01-08T12:38:21Z
2020-01-08T12:38:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GHELLI, Kelma Gomes Mendonça. Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa. 2019. 143 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. https://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2378.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28191
https://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2378
identifier_str_mv GHELLI, Kelma Gomes Mendonça. Aproximações interdisciplinares entre o ensino da matemática e a literatura infantil: uma aprendizagem significativa. 2019. 143 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. https://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2378.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28191
https://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2378
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711315791773696