A abordagem da regra do octeto nos livros didáticos de química aprovados no PNLD 2018
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21922 |
Resumo: | In this work a qualitative research of the bibliographic type was carried out to investigate if the chemical textbooks approved by PNLD 2018 use the octet rule when dealing with the contents of chemical bonds and, if they do, what the approach is like. For this, each book was analyzed, where it was possible to identify that the majority makes use of the octet rule, being exclusive only one of the books, which uses concepts related to energy. It is considered that this approach was the right one because it considers such concepts to explain the occurrence of chemical bonds. For the other books in which the octet rule was approached in the content of chemical bonds, the definitions, the historical aspects, the examples, the limitations, the applications and the images used in each work were analyzed. In this analysis, it is verified that the octet rule remains a feature widely used by most authors of textbooks and, consequently, will continue to be used by teachers in Chemistry classes. It is understood that the rule remains an important procedure to predict the valency and formulas of chemical compounds, however it should not be used for memorization or as a single response to the formation, stability and properties of the compounds, disregarding explanations involving variations of energy in the formation of bonds between atoms. |
id |
UFU_45bd3b87c1b6eba07d36920995f71bfc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/21922 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
A abordagem da regra do octeto nos livros didáticos de química aprovados no PNLD 2018The approach of the octet rule in chemistry textbooks approved in PNLD 2018regra do octetorule octetlivro didáticotextbookensino de Químicateaching ChemistryCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICAIn this work a qualitative research of the bibliographic type was carried out to investigate if the chemical textbooks approved by PNLD 2018 use the octet rule when dealing with the contents of chemical bonds and, if they do, what the approach is like. For this, each book was analyzed, where it was possible to identify that the majority makes use of the octet rule, being exclusive only one of the books, which uses concepts related to energy. It is considered that this approach was the right one because it considers such concepts to explain the occurrence of chemical bonds. For the other books in which the octet rule was approached in the content of chemical bonds, the definitions, the historical aspects, the examples, the limitations, the applications and the images used in each work were analyzed. In this analysis, it is verified that the octet rule remains a feature widely used by most authors of textbooks and, consequently, will continue to be used by teachers in Chemistry classes. It is understood that the rule remains an important procedure to predict the valency and formulas of chemical compounds, however it should not be used for memorization or as a single response to the formation, stability and properties of the compounds, disregarding explanations involving variations of energy in the formation of bonds between atoms.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Neste trabalho foi realizada uma pesquisa qualitativa do tipo bibliográfica a fim de investigar se os livros didáticos de Química aprovados pelo PNLD 2018 fazem o uso da regra do octeto ao abordarem o conteúdo de ligações químicas e, se fazem, como é a abordagem. Com base na análise dos seis livros didáticos, foi possível identificar que a maioria faz o uso da regra do octeto, sendo excludente apenas um dos livros, que utiliza conceitos relacionados à energia. Considera-se que esta abordagem utilizada foi a mais acertada devido considerar tais conceitos para explicar a ocorrência das ligações químicas. Para os demais livros em que a regra do octeto foi abordada no conteúdo de ligações químicas, foram analisados as definições, os aspectos históricos, os exemplos, as limitações, as aplicações e as imagens utilizadas em cada obra. Diante desta análise, verifica-se que a regra do octeto continua sendo um recurso muito utilizado pela maioria dos autores dos livros didáticos e, consequentemente, pelos professores nas aulas de Química. Compreende-se que a regra continua sendo um procedimento importante para prever a valência e as fórmulas dos compostos químicos, entretanto não deveria ser utilizada para a memorização ou como única resposta para a formação, estabilidade e propriedades dos compostos, desconsiderando explicações que envolvem as variações de energia na formação de ligações entre átomos.Universidade Federal de UberlândiaBrasilQuímicaTeixeira Júnior, José Gonçalveshttp://lattes.cnpq.br/8191381462412110Lima, Renata Galvão deRocha, Tatiane Aparecida SilvaSilva, Juscelino Pereira da2018-07-18T17:29:04Z2018-07-18T17:29:04Z2018-07-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Juscelino Pereira. A abordagem da regra do octeto nos livros didáticos de Química aprovados no PNLD 2018. 2018. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2018.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21922porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-10-26T18:13:09Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/21922Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-10-26T18:13:09Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A abordagem da regra do octeto nos livros didáticos de química aprovados no PNLD 2018 The approach of the octet rule in chemistry textbooks approved in PNLD 2018 |
title |
A abordagem da regra do octeto nos livros didáticos de química aprovados no PNLD 2018 |
spellingShingle |
A abordagem da regra do octeto nos livros didáticos de química aprovados no PNLD 2018 Silva, Juscelino Pereira da regra do octeto rule octet livro didático textbook ensino de Química teaching Chemistry CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
title_short |
A abordagem da regra do octeto nos livros didáticos de química aprovados no PNLD 2018 |
title_full |
A abordagem da regra do octeto nos livros didáticos de química aprovados no PNLD 2018 |
title_fullStr |
A abordagem da regra do octeto nos livros didáticos de química aprovados no PNLD 2018 |
title_full_unstemmed |
A abordagem da regra do octeto nos livros didáticos de química aprovados no PNLD 2018 |
title_sort |
A abordagem da regra do octeto nos livros didáticos de química aprovados no PNLD 2018 |
author |
Silva, Juscelino Pereira da |
author_facet |
Silva, Juscelino Pereira da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Teixeira Júnior, José Gonçalves http://lattes.cnpq.br/8191381462412110 Lima, Renata Galvão de Rocha, Tatiane Aparecida Silva |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Juscelino Pereira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
regra do octeto rule octet livro didático textbook ensino de Química teaching Chemistry CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
topic |
regra do octeto rule octet livro didático textbook ensino de Química teaching Chemistry CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
description |
In this work a qualitative research of the bibliographic type was carried out to investigate if the chemical textbooks approved by PNLD 2018 use the octet rule when dealing with the contents of chemical bonds and, if they do, what the approach is like. For this, each book was analyzed, where it was possible to identify that the majority makes use of the octet rule, being exclusive only one of the books, which uses concepts related to energy. It is considered that this approach was the right one because it considers such concepts to explain the occurrence of chemical bonds. For the other books in which the octet rule was approached in the content of chemical bonds, the definitions, the historical aspects, the examples, the limitations, the applications and the images used in each work were analyzed. In this analysis, it is verified that the octet rule remains a feature widely used by most authors of textbooks and, consequently, will continue to be used by teachers in Chemistry classes. It is understood that the rule remains an important procedure to predict the valency and formulas of chemical compounds, however it should not be used for memorization or as a single response to the formation, stability and properties of the compounds, disregarding explanations involving variations of energy in the formation of bonds between atoms. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-18T17:29:04Z 2018-07-18T17:29:04Z 2018-07-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Juscelino Pereira. A abordagem da regra do octeto nos livros didáticos de Química aprovados no PNLD 2018. 2018. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2018. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21922 |
identifier_str_mv |
SILVA, Juscelino Pereira. A abordagem da regra do octeto nos livros didáticos de Química aprovados no PNLD 2018. 2018. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2018. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21922 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Química |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Química |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569684321337344 |