Otimização de sistemas mecânicos: ferramenta de engenharia de concepção
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Data de Publicação: | 1992 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30368 http://doi.org/10.14393/ufu.di.1992.4 |
Resumo: | The present work focuses the problem of mechanical systems automated structural synthesis by means of case studies related to the design of components belonging to the automotive industry. A bibliographic review about the synthesis fundamental techniques (in the context presented here) is done: the analysis by the finite element method, the non-linear optimization and the model reduction or approximation techniques. Two first tier software tools were chosen (VMA/GENESIS and MSC/NASTRAN) in order to apply the aforementioned methodology in three case studies: the shape optimization of a part obtained by iron casting, the optimization of the dynamic behaviour of a structure excited by the vehicle’s powertrain and the comparisson between two difierent optimization techniques applied to an air suspension component. Finally, for one of the studied situations, a photoelastic experimental application is developed. |
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Otimização de sistemas mecânicos: ferramenta de engenharia de concepçãoOptimization of mechanical systems: engineering design toolSíntese estruturalOtimização de componentes veicularesStructural synthesisOptimization of vehicle componentsCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICAMecânicaVeículosThe present work focuses the problem of mechanical systems automated structural synthesis by means of case studies related to the design of components belonging to the automotive industry. A bibliographic review about the synthesis fundamental techniques (in the context presented here) is done: the analysis by the finite element method, the non-linear optimization and the model reduction or approximation techniques. Two first tier software tools were chosen (VMA/GENESIS and MSC/NASTRAN) in order to apply the aforementioned methodology in three case studies: the shape optimization of a part obtained by iron casting, the optimization of the dynamic behaviour of a structure excited by the vehicle’s powertrain and the comparisson between two difierent optimization techniques applied to an air suspension component. Finally, for one of the studied situations, a photoelastic experimental application is developed.Dissertação (Mestrado)O presente trabalho enfoca o problema da síntese automatizada de sistemas mecânicos, através de estudos de casos relacionados ao projeto de componentes da indústria automotiva. E feita uma revisão bibliográfica das técnicas fundamentais da síntese no contexto aqui colocado: a análise pelo método dos elementos finitos, a otimização não-linear e os métodos de redução de modelos ou técnicas de aproximação. Foram escolhidas duas ferramentas computacionais de destaque (VMA/GENESIS e MSC/NASTRAN) para a aplicação da referida metodologia em três estudos de caso: otimização de forma de uma peça obtida por fundição, otimização do comportamento dinâmico de uma estrutura excitada pela fonte de potência do veículo e comparação de diferentes técnicas de otimização aplicadas sobre um componente de suspensão a ar. Finalmente, para uma das situações estudadas, é desenvolvida uma aplicação experimental através da técnica da fotoelasticidade.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Engenharia MecânicaSteffen Júnior, Valderhttp://lattes.cnpq.br/6838375689601075Butkewitsch, Sergio2020-11-12T20:20:27Z2020-11-12T20:20:27Z1992info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBUTKEWITSCH, Sergio. Otimização de sistemas mecânicos: ferramenta de engenharia de concepção. 1992 . 155 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Mecânica) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1992.4.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30368http://doi.org/10.14393/ufu.di.1992.4porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-10-27T20:15:19Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30368Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-10-27T20:15:19Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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The present work focuses the problem of mechanical systems automated structural synthesis by means of case studies related to the design of components belonging to the automotive industry. A bibliographic review about the synthesis fundamental techniques (in the context presented here) is done: the analysis by the finite element method, the non-linear optimization and the model reduction or approximation techniques. Two first tier software tools were chosen (VMA/GENESIS and MSC/NASTRAN) in order to apply the aforementioned methodology in three case studies: the shape optimization of a part obtained by iron casting, the optimization of the dynamic behaviour of a structure excited by the vehicle’s powertrain and the comparisson between two difierent optimization techniques applied to an air suspension component. Finally, for one of the studied situations, a photoelastic experimental application is developed. |
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