Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemes, Thiago Oliveira Paim
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34040
Resumo: The basic concepts of acceleration, velocity, position and displacement, space, related to kinematics, are extremely important for understanding this specific topic of physics in a daily student life, as well they are crucial for students to understand countless other situations in the study of this science. Based on these aspects and the importance of learning in kinematics for the teaching of Physics, this work presents a proposal to approach this topic through the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC). Based on action research as a methodology, a series of activities was applied to 1st year high school students, using simulations and virtual experiments in class, seeking to investigate whether this type of approach would be able to promote meaningful learning of some initial concepts of kinematics, mainly velocity and acceleration. Based on Ausubel concepts of meaningful learning, the activities focused mainly on problem solving and virtual experimentation showed that students were able to significantly build the basic concepts, in addition to developing attitudinal aspects related to autonomy.
id UFU_49d52525e7c5224e1d8ceef15db3d8dd
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/34040
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Construção de conceitos de cinemática utilizando TDICEnsino de FísicaPhysics teachingAprendizagem significativaMeaningful learningTecnologiaTechnologyCinemáticaKinematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAThe basic concepts of acceleration, velocity, position and displacement, space, related to kinematics, are extremely important for understanding this specific topic of physics in a daily student life, as well they are crucial for students to understand countless other situations in the study of this science. Based on these aspects and the importance of learning in kinematics for the teaching of Physics, this work presents a proposal to approach this topic through the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC). Based on action research as a methodology, a series of activities was applied to 1st year high school students, using simulations and virtual experiments in class, seeking to investigate whether this type of approach would be able to promote meaningful learning of some initial concepts of kinematics, mainly velocity and acceleration. Based on Ausubel concepts of meaningful learning, the activities focused mainly on problem solving and virtual experimentation showed that students were able to significantly build the basic concepts, in addition to developing attitudinal aspects related to autonomy.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Os conceitos básicos de aceleração, velocidade, posição e deslocamento, associados à cinemática, são extremamente importantes para a compreensão de situações cotidianas pelos estudantes, assim como são conhecimentos base para inúmeras outras áreas da Física. Tomando como base estes aspectos e a dimensão da importância do aprendizado em cinemática para o Ensino de Física, este trabalho traz uma proposta de abordagem desse tópico por meio do uso de Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC). Partindo da pesquisa-ação como metodologia, aplicou-se uma série de atividades a estudantes do 1° ano do Ensino Médio, utilizando-se de simulações e experimentos virtuais nas aulas com o objetivo de investigar se esse tipo de abordagem seria capaz de promover a aprendizagem significativa de alguns conceitos iniciais da cinemática, principalmente velocidade e de aceleração. Apoiando-se nos conceitos da aprendizagem significativa de Ausubel, as atividades focadas principalmente na resolução de problemas e na experimentação virtual, indicam que os estudantes podem construir de forma significativa os conceitos básicos, além de desenvolverem aspectos atitudinais relacionados à autonomia.Universidade Federal de UberlândiaBrasilFísicaKagimura, Ricardohttp://lattes.cnpq.br/4166460153649533Arantes, Alessandra Riposatihttp://lattes.cnpq.br/6742903299047989Iwamoto, Wellington Akirahttp://lattes.cnpq.br/3774693235183519Lemes, Thiago Oliveira Paim2022-02-03T18:41:20Z2022-02-03T18:41:20Z2021-11-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLEMES, Thiago Oliveira Paim. Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC. 2021. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34040porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-02-04T06:31:46Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/34040Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-02-04T06:31:46Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC
title Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC
spellingShingle Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC
Lemes, Thiago Oliveira Paim
Ensino de Física
Physics teaching
Aprendizagem significativa
Meaningful learning
Tecnologia
Technology
Cinemática
Kinematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
title_short Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC
title_full Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC
title_fullStr Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC
title_full_unstemmed Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC
title_sort Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC
author Lemes, Thiago Oliveira Paim
author_facet Lemes, Thiago Oliveira Paim
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Kagimura, Ricardo
http://lattes.cnpq.br/4166460153649533
Arantes, Alessandra Riposati
http://lattes.cnpq.br/6742903299047989
Iwamoto, Wellington Akira
http://lattes.cnpq.br/3774693235183519
dc.contributor.author.fl_str_mv Lemes, Thiago Oliveira Paim
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Física
Physics teaching
Aprendizagem significativa
Meaningful learning
Tecnologia
Technology
Cinemática
Kinematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
topic Ensino de Física
Physics teaching
Aprendizagem significativa
Meaningful learning
Tecnologia
Technology
Cinemática
Kinematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description The basic concepts of acceleration, velocity, position and displacement, space, related to kinematics, are extremely important for understanding this specific topic of physics in a daily student life, as well they are crucial for students to understand countless other situations in the study of this science. Based on these aspects and the importance of learning in kinematics for the teaching of Physics, this work presents a proposal to approach this topic through the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC). Based on action research as a methodology, a series of activities was applied to 1st year high school students, using simulations and virtual experiments in class, seeking to investigate whether this type of approach would be able to promote meaningful learning of some initial concepts of kinematics, mainly velocity and acceleration. Based on Ausubel concepts of meaningful learning, the activities focused mainly on problem solving and virtual experimentation showed that students were able to significantly build the basic concepts, in addition to developing attitudinal aspects related to autonomy.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-05
2022-02-03T18:41:20Z
2022-02-03T18:41:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LEMES, Thiago Oliveira Paim. Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC. 2021. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34040
identifier_str_mv LEMES, Thiago Oliveira Paim. Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC. 2021. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34040
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711556677992448