Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34040 |
Resumo: | The basic concepts of acceleration, velocity, position and displacement, space, related to kinematics, are extremely important for understanding this specific topic of physics in a daily student life, as well they are crucial for students to understand countless other situations in the study of this science. Based on these aspects and the importance of learning in kinematics for the teaching of Physics, this work presents a proposal to approach this topic through the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC). Based on action research as a methodology, a series of activities was applied to 1st year high school students, using simulations and virtual experiments in class, seeking to investigate whether this type of approach would be able to promote meaningful learning of some initial concepts of kinematics, mainly velocity and acceleration. Based on Ausubel concepts of meaningful learning, the activities focused mainly on problem solving and virtual experimentation showed that students were able to significantly build the basic concepts, in addition to developing attitudinal aspects related to autonomy. |
id |
UFU_49d52525e7c5224e1d8ceef15db3d8dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/34040 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Construção de conceitos de cinemática utilizando TDICEnsino de FísicaPhysics teachingAprendizagem significativaMeaningful learningTecnologiaTechnologyCinemáticaKinematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAThe basic concepts of acceleration, velocity, position and displacement, space, related to kinematics, are extremely important for understanding this specific topic of physics in a daily student life, as well they are crucial for students to understand countless other situations in the study of this science. Based on these aspects and the importance of learning in kinematics for the teaching of Physics, this work presents a proposal to approach this topic through the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC). Based on action research as a methodology, a series of activities was applied to 1st year high school students, using simulations and virtual experiments in class, seeking to investigate whether this type of approach would be able to promote meaningful learning of some initial concepts of kinematics, mainly velocity and acceleration. Based on Ausubel concepts of meaningful learning, the activities focused mainly on problem solving and virtual experimentation showed that students were able to significantly build the basic concepts, in addition to developing attitudinal aspects related to autonomy.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Os conceitos básicos de aceleração, velocidade, posição e deslocamento, associados à cinemática, são extremamente importantes para a compreensão de situações cotidianas pelos estudantes, assim como são conhecimentos base para inúmeras outras áreas da Física. Tomando como base estes aspectos e a dimensão da importância do aprendizado em cinemática para o Ensino de Física, este trabalho traz uma proposta de abordagem desse tópico por meio do uso de Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC). Partindo da pesquisa-ação como metodologia, aplicou-se uma série de atividades a estudantes do 1° ano do Ensino Médio, utilizando-se de simulações e experimentos virtuais nas aulas com o objetivo de investigar se esse tipo de abordagem seria capaz de promover a aprendizagem significativa de alguns conceitos iniciais da cinemática, principalmente velocidade e de aceleração. Apoiando-se nos conceitos da aprendizagem significativa de Ausubel, as atividades focadas principalmente na resolução de problemas e na experimentação virtual, indicam que os estudantes podem construir de forma significativa os conceitos básicos, além de desenvolverem aspectos atitudinais relacionados à autonomia.Universidade Federal de UberlândiaBrasilFísicaKagimura, Ricardohttp://lattes.cnpq.br/4166460153649533Arantes, Alessandra Riposatihttp://lattes.cnpq.br/6742903299047989Iwamoto, Wellington Akirahttp://lattes.cnpq.br/3774693235183519Lemes, Thiago Oliveira Paim2022-02-03T18:41:20Z2022-02-03T18:41:20Z2021-11-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLEMES, Thiago Oliveira Paim. Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC. 2021. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34040porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-02-04T06:31:46Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/34040Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-02-04T06:31:46Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC |
title |
Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC |
spellingShingle |
Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC Lemes, Thiago Oliveira Paim Ensino de Física Physics teaching Aprendizagem significativa Meaningful learning Tecnologia Technology Cinemática Kinematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
title_short |
Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC |
title_full |
Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC |
title_fullStr |
Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC |
title_full_unstemmed |
Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC |
title_sort |
Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC |
author |
Lemes, Thiago Oliveira Paim |
author_facet |
Lemes, Thiago Oliveira Paim |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Kagimura, Ricardo http://lattes.cnpq.br/4166460153649533 Arantes, Alessandra Riposati http://lattes.cnpq.br/6742903299047989 Iwamoto, Wellington Akira http://lattes.cnpq.br/3774693235183519 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lemes, Thiago Oliveira Paim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Física Physics teaching Aprendizagem significativa Meaningful learning Tecnologia Technology Cinemática Kinematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
topic |
Ensino de Física Physics teaching Aprendizagem significativa Meaningful learning Tecnologia Technology Cinemática Kinematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
description |
The basic concepts of acceleration, velocity, position and displacement, space, related to kinematics, are extremely important for understanding this specific topic of physics in a daily student life, as well they are crucial for students to understand countless other situations in the study of this science. Based on these aspects and the importance of learning in kinematics for the teaching of Physics, this work presents a proposal to approach this topic through the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC). Based on action research as a methodology, a series of activities was applied to 1st year high school students, using simulations and virtual experiments in class, seeking to investigate whether this type of approach would be able to promote meaningful learning of some initial concepts of kinematics, mainly velocity and acceleration. Based on Ausubel concepts of meaningful learning, the activities focused mainly on problem solving and virtual experimentation showed that students were able to significantly build the basic concepts, in addition to developing attitudinal aspects related to autonomy. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-05 2022-02-03T18:41:20Z 2022-02-03T18:41:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LEMES, Thiago Oliveira Paim. Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC. 2021. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34040 |
identifier_str_mv |
LEMES, Thiago Oliveira Paim. Construção de conceitos de cinemática utilizando TDIC. 2021. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34040 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711556677992448 |