Análise de sensibilidade do modelo matemático utilizado em projetos conceituais de aeronaves
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22353 |
Resumo: | This work presents a sensibility analysis regarding the mathematical model used in the Conceptual Aircraft Design. This technique uses, based on initial design requirements defined by the designer, iterative processes and tables of historical trends, as well as empirical equations to feed the calculation process with the necessary variables. Computationally implemented through the Python programming language (version 3.6.5), sensitivity analysis is performed by combining three input parameters: wing aspect ratio and constants of the empirical equations for the empty weight fraction and for the takeoff wing loading. As a result of this work, the influence of such combinations of input variables on the aircraft final weights is shown, as well as other characteristics. In addition, two case studies are presented: Passenger Jet Aircraft with 96-114 passenger capacity and Executive Very Light Jet, where both will be compared with real aircraft. |
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Análise de sensibilidade do modelo matemático utilizado em projetos conceituais de aeronavesSensitivity analysis of the mathematical model used in conceptual aircraft designProjeto conceitual de aeronavesConceptual aircraft designAnálise de sensibilidadeSensibility analysisTransporte de passageirosPassenger Jet AircraftVery Light JetAlongamento da asaWing Aspect RatioCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA AEROESPACIALThis work presents a sensibility analysis regarding the mathematical model used in the Conceptual Aircraft Design. This technique uses, based on initial design requirements defined by the designer, iterative processes and tables of historical trends, as well as empirical equations to feed the calculation process with the necessary variables. Computationally implemented through the Python programming language (version 3.6.5), sensitivity analysis is performed by combining three input parameters: wing aspect ratio and constants of the empirical equations for the empty weight fraction and for the takeoff wing loading. As a result of this work, the influence of such combinations of input variables on the aircraft final weights is shown, as well as other characteristics. In addition, two case studies are presented: Passenger Jet Aircraft with 96-114 passenger capacity and Executive Very Light Jet, where both will be compared with real aircraft.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho apresenta uma análise de sensibilidade quanto ao modelo matemático empregado no Projeto Conceitual de Aeronaves. Esta técnica utiliza, com base em requisitos iniciais de projeto definidos pelo projetista responsável, processos iterativos e tabelas de tendências históricas, bem como equações empíricas para alimentar o processo de cálculos com as variáveis necessárias. Implementada computacionalmente através da linguagem de programação Python (versão 3.6.5), a análise de sensibilidade é realizada através da combinação de três parâmetros de entrada: alongamento da asa e as constantes das equações empíricas para a fração de peso vazio e para a carga alar de decolagem. Como resultado desse trabalho é apresentada a influência de tais combinações de variáveis de entrada nos pesos finais da aeronave, bem como outras características. Além disto, são evidenciados dois estudos de caso: aeronave de transporte de passageiros a jato com capacidade de transporte entre 96 e 114 passageiros e aeronave executiva da categoria Very Light Jet, onde ambas são comparadas com aeronaves reais.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEngenharia AeronáuticaVenson, Giuliano Gardolinskihttp://lattes.cnpq.br/7831693644209178Almeida, Odenir dehttp://lattes.cnpq.br/8197975215358295Souza, Francisco José dehttp://lattes.cnpq.br/1257320066520278Lousada, João Paulo Ribeiro2018-08-23T13:21:02Z2018-08-23T13:21:02Z2018-07-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLOUSADA, João Paulo Ribeiro. Análise de sensibilidade do modelo matemático utilizado em projetos conceituais de aeronaves. 2018. 83 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Aeronáutica) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22353porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-11-18T13:04:26Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/22353Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-11-18T13:04:26Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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