O uso do canto nas aulas de musicalização: percepções de três docentes atuantes na região do triângulo mineiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32178 |
Resumo: | This study aimed to understand the perception of three music teachers working in the Triângulo Mineiro region on the use of singing in musicalization lessons. To support the study, a theoretical framework divided into two chapters was made. In the first chapter, we tried to discuss the concept of Musicalization, also reflecting on its polysemic character. The second chapter was aimed at a more specific theoretical look at the use of singing in musicalization lessons. In methodological terms, considering the stipulated research problem – What is the perception of three music teachers working in the Triângulo Mineiro region on the use of singing in musicalization lessons? - and the need to deepen the theme, it was defined that the qualitative approach would be the most suitable for the search for answers to the problem. Thus, semi-structured interviews were conducted with three carefully selected participants – music teachers working in the Triângulo Mineiro region. After an in-depth and careful analysis of the data, the results obtained show that singing is used in musicalization classes by the three interviewed teachers. Teachers point out that they structure different ways to work musicalization with different age groups, but that singing is always present, for example, in learning repertoire, in carrying out activities and musical games that involve singing. |
id |
UFU_53e153ff7e6ce01e91f49466d7167cbe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/32178 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
O uso do canto nas aulas de musicalização: percepções de três docentes atuantes na região do triângulo mineiroMusicalizaçãoCantoCriançasvozMusicalizationSingingChildrenCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESThis study aimed to understand the perception of three music teachers working in the Triângulo Mineiro region on the use of singing in musicalization lessons. To support the study, a theoretical framework divided into two chapters was made. In the first chapter, we tried to discuss the concept of Musicalization, also reflecting on its polysemic character. The second chapter was aimed at a more specific theoretical look at the use of singing in musicalization lessons. In methodological terms, considering the stipulated research problem – What is the perception of three music teachers working in the Triângulo Mineiro region on the use of singing in musicalization lessons? - and the need to deepen the theme, it was defined that the qualitative approach would be the most suitable for the search for answers to the problem. Thus, semi-structured interviews were conducted with three carefully selected participants – music teachers working in the Triângulo Mineiro region. After an in-depth and careful analysis of the data, the results obtained show that singing is used in musicalization classes by the three interviewed teachers. Teachers point out that they structure different ways to work musicalization with different age groups, but that singing is always present, for example, in learning repertoire, in carrying out activities and musical games that involve singing.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Esse estudo teve como objetivo geral compreender a percepção de três professoras de musicalização atuantes na região do Triângulo Mineiro sobre o uso do canto em aulas de musicalização. Para fundamentar o estudo foi feito um enquadramento teórico dividido em dois capítulos. No primeiro capítulo procurou-se discutir o conceito de Musicalização, refletindo-se também sobre o seu caráter polissêmico. Já o segundo capítulo foi destinado a um olhar teórico mais específico sobre o uso do canto nas aulas de musicalização. Em termos metodológicos, considerando o problema de pesquisa estipulado – Qual a percepção de três professoras de musicalização atuantes na região do Triângulo Mineiro sobre o uso do canto em aulas de musicalização? – e a necessidade de aprofundamento da temática, definiu-se que a abordagem qualitativa seria a mais indicada para a busca de respostas para o problema. Assim, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com três participantes criteriosamente selecionados – professoras de musicalização atuantes na região do Triângulo Mineiro. Após a análise aprofundada e cuidada dos dados, os resultados obtidos apontam que o canto é utilizado nas aulas de musicalização pelas três docentes entrevistadas. As docentes pontuam que estruturam caminhos diferentes para trabalhar a musicalização com faixas etárias variadas, mas que o cantar está sempre presente, por exemplo, na aprendizagem de repertório, na realização de atividades e jogos musicais que envolvam o canto.2021-06-23Universidade Federal de UberlândiaBrasilMúsicaLopes, Vivianne Aparecidahttp://lattes.cnpq.br/7609739265818115Gonçalves, Lilia Neveshttp://lattes.cnpq.br/2899680917014460Torres, Fernanda de Assis Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/9563046739631815Pires, Silvia Maria da Silva2021-06-24T17:53:02Z2021-06-24T17:53:02Z2020-12-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPIRES, Silvia Maria da Silva. O uso do canto nas aulas de musicalização: percepções de três docentes atuantes na região do triângulo mineiro. 2020. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32178porhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-09-21T17:38:22Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/32178Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-09-21T17:38:22Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O uso do canto nas aulas de musicalização: percepções de três docentes atuantes na região do triângulo mineiro |
title |
O uso do canto nas aulas de musicalização: percepções de três docentes atuantes na região do triângulo mineiro |
spellingShingle |
O uso do canto nas aulas de musicalização: percepções de três docentes atuantes na região do triângulo mineiro Pires, Silvia Maria da Silva Musicalização Canto Crianças voz Musicalization Singing Children CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
title_short |
O uso do canto nas aulas de musicalização: percepções de três docentes atuantes na região do triângulo mineiro |
title_full |
O uso do canto nas aulas de musicalização: percepções de três docentes atuantes na região do triângulo mineiro |
title_fullStr |
O uso do canto nas aulas de musicalização: percepções de três docentes atuantes na região do triângulo mineiro |
title_full_unstemmed |
O uso do canto nas aulas de musicalização: percepções de três docentes atuantes na região do triângulo mineiro |
title_sort |
O uso do canto nas aulas de musicalização: percepções de três docentes atuantes na região do triângulo mineiro |
author |
Pires, Silvia Maria da Silva |
author_facet |
Pires, Silvia Maria da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lopes, Vivianne Aparecida http://lattes.cnpq.br/7609739265818115 Gonçalves, Lilia Neves http://lattes.cnpq.br/2899680917014460 Torres, Fernanda de Assis Oliveira http://lattes.cnpq.br/9563046739631815 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Silvia Maria da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Musicalização Canto Crianças voz Musicalization Singing Children CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
topic |
Musicalização Canto Crianças voz Musicalization Singing Children CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
This study aimed to understand the perception of three music teachers working in the Triângulo Mineiro region on the use of singing in musicalization lessons. To support the study, a theoretical framework divided into two chapters was made. In the first chapter, we tried to discuss the concept of Musicalization, also reflecting on its polysemic character. The second chapter was aimed at a more specific theoretical look at the use of singing in musicalization lessons. In methodological terms, considering the stipulated research problem – What is the perception of three music teachers working in the Triângulo Mineiro region on the use of singing in musicalization lessons? - and the need to deepen the theme, it was defined that the qualitative approach would be the most suitable for the search for answers to the problem. Thus, semi-structured interviews were conducted with three carefully selected participants – music teachers working in the Triângulo Mineiro region. After an in-depth and careful analysis of the data, the results obtained show that singing is used in musicalization classes by the three interviewed teachers. Teachers point out that they structure different ways to work musicalization with different age groups, but that singing is always present, for example, in learning repertoire, in carrying out activities and musical games that involve singing. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-20 2021-06-24T17:53:02Z 2021-06-24T17:53:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PIRES, Silvia Maria da Silva. O uso do canto nas aulas de musicalização: percepções de três docentes atuantes na região do triângulo mineiro. 2020. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32178 |
identifier_str_mv |
PIRES, Silvia Maria da Silva. O uso do canto nas aulas de musicalização: percepções de três docentes atuantes na região do triângulo mineiro. 2020. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32178 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Música |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Música |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569666842624000 |