Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/215625 |
Resumo: | The present work is a bibliographical research about the musicalization of adults, approaching the theme with the concept of andragogy created by Malcon Knowles. This concept seeks to draw ways to approach education for the adult students, since this group has different aspects from the child students. Andragogy stil seeks to insert the student, in a more active way, in the participation and creation of their learning project, thus, students and teachers build together ways to reach their goals. The work also defends that we are constantly being musicalized. This process can be done both listening to music during the day and in music classes through experimentation, improvisation, singing, body percussion, music notation, among other means that make musical learning more meaningful for the student. Finally, the work also features an interview with three adult music students relating the results to the bibliographical research. |
id |
UNSP_171d47dec69747fc635944efd75e289e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/215625 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Musicalização para adultos sob o olhar da andragogiaMusicalization for adults from the andragogy perspectiveMusicalization for adultsAndragogyMusic educationMusicalização para adultosAndragogiaEducação musicalThe present work is a bibliographical research about the musicalization of adults, approaching the theme with the concept of andragogy created by Malcon Knowles. This concept seeks to draw ways to approach education for the adult students, since this group has different aspects from the child students. Andragogy stil seeks to insert the student, in a more active way, in the participation and creation of their learning project, thus, students and teachers build together ways to reach their goals. The work also defends that we are constantly being musicalized. This process can be done both listening to music during the day and in music classes through experimentation, improvisation, singing, body percussion, music notation, among other means that make musical learning more meaningful for the student. Finally, the work also features an interview with three adult music students relating the results to the bibliographical research.O presente trabalho trata de uma pesquisa bibliográfica sobre a musicalização de adultos aproximando o tema do conceito de andragogia criado por Malcon Knowles. Tal conceito busca traçar formas de abordar a educação para os estudantes adultos, uma vez que este grupo possui aspectos diferentes dos estudantes infantis. A andragogia ainda busca inserir o aluno, de forma mais ativa, em comparação a uma educação musical tradicional, na participação e criação do seu projeto de aprendizado, assim, alunos e professores constroem juntos as formas de alcançarem seus objetivos. O trabalho também defende que estamos sendo, constantemente, musicalizados. Esse processo pode ser feito tanto durante escutas cotidianas quanto nas próprias aulas de música por meio de experimentações, improvisações, canto, percussão corporal, notação musical entre outros meios que tornam o aprendizado musical significativo para o aluno. Por fim, o trabalho ainda apresenta uma entrevista com três alunos de música adultos relacionando os resultados com a pesquisa bibliográfica.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Arroyo, Margarete [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Siqueira, Juliana Pereira dos Santos2021-12-23T13:44:56Z2021-12-23T13:44:56Z2021-12-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/215625porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-12-02T06:12:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/215625Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:17:20.772628Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia Musicalization for adults from the andragogy perspective |
title |
Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia |
spellingShingle |
Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia Siqueira, Juliana Pereira dos Santos Musicalization for adults Andragogy Music education Musicalização para adultos Andragogia Educação musical |
title_short |
Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia |
title_full |
Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia |
title_fullStr |
Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia |
title_full_unstemmed |
Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia |
title_sort |
Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia |
author |
Siqueira, Juliana Pereira dos Santos |
author_facet |
Siqueira, Juliana Pereira dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Arroyo, Margarete [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Siqueira, Juliana Pereira dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Musicalization for adults Andragogy Music education Musicalização para adultos Andragogia Educação musical |
topic |
Musicalization for adults Andragogy Music education Musicalização para adultos Andragogia Educação musical |
description |
The present work is a bibliographical research about the musicalization of adults, approaching the theme with the concept of andragogy created by Malcon Knowles. This concept seeks to draw ways to approach education for the adult students, since this group has different aspects from the child students. Andragogy stil seeks to insert the student, in a more active way, in the participation and creation of their learning project, thus, students and teachers build together ways to reach their goals. The work also defends that we are constantly being musicalized. This process can be done both listening to music during the day and in music classes through experimentation, improvisation, singing, body percussion, music notation, among other means that make musical learning more meaningful for the student. Finally, the work also features an interview with three adult music students relating the results to the bibliographical research. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-23T13:44:56Z 2021-12-23T13:44:56Z 2021-12-03 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11449/215625 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/215625 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129047220191232 |