Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siqueira, Juliana Pereira dos Santos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/215625
Resumo: The present work is a bibliographical research about the musicalization of adults, approaching the theme with the concept of andragogy created by Malcon Knowles. This concept seeks to draw ways to approach education for the adult students, since this group has different aspects from the child students. Andragogy stil seeks to insert the student, in a more active way, in the participation and creation of their learning project, thus, students and teachers build together ways to reach their goals. The work also defends that we are constantly being musicalized. This process can be done both listening to music during the day and in music classes through experimentation, improvisation, singing, body percussion, music notation, among other means that make musical learning more meaningful for the student. Finally, the work also features an interview with three adult music students relating the results to the bibliographical research.
id UNSP_171d47dec69747fc635944efd75e289e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/215625
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Musicalização para adultos sob o olhar da andragogiaMusicalization for adults from the andragogy perspectiveMusicalization for adultsAndragogyMusic educationMusicalização para adultosAndragogiaEducação musicalThe present work is a bibliographical research about the musicalization of adults, approaching the theme with the concept of andragogy created by Malcon Knowles. This concept seeks to draw ways to approach education for the adult students, since this group has different aspects from the child students. Andragogy stil seeks to insert the student, in a more active way, in the participation and creation of their learning project, thus, students and teachers build together ways to reach their goals. The work also defends that we are constantly being musicalized. This process can be done both listening to music during the day and in music classes through experimentation, improvisation, singing, body percussion, music notation, among other means that make musical learning more meaningful for the student. Finally, the work also features an interview with three adult music students relating the results to the bibliographical research.O presente trabalho trata de uma pesquisa bibliográfica sobre a musicalização de adultos aproximando o tema do conceito de andragogia criado por Malcon Knowles. Tal conceito busca traçar formas de abordar a educação para os estudantes adultos, uma vez que este grupo possui aspectos diferentes dos estudantes infantis. A andragogia ainda busca inserir o aluno, de forma mais ativa, em comparação a uma educação musical tradicional, na participação e criação do seu projeto de aprendizado, assim, alunos e professores constroem juntos as formas de alcançarem seus objetivos. O trabalho também defende que estamos sendo, constantemente, musicalizados. Esse processo pode ser feito tanto durante escutas cotidianas quanto nas próprias aulas de música por meio de experimentações, improvisações, canto, percussão corporal, notação musical entre outros meios que tornam o aprendizado musical significativo para o aluno. Por fim, o trabalho ainda apresenta uma entrevista com três alunos de música adultos relacionando os resultados com a pesquisa bibliográfica.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Arroyo, Margarete [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Siqueira, Juliana Pereira dos Santos2021-12-23T13:44:56Z2021-12-23T13:44:56Z2021-12-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/215625porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-12-02T06:12:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/215625Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:17:20.772628Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia
Musicalization for adults from the andragogy perspective
title Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia
spellingShingle Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia
Siqueira, Juliana Pereira dos Santos
Musicalization for adults
Andragogy
Music education
Musicalização para adultos
Andragogia
Educação musical
title_short Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia
title_full Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia
title_fullStr Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia
title_full_unstemmed Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia
title_sort Musicalização para adultos sob o olhar da andragogia
author Siqueira, Juliana Pereira dos Santos
author_facet Siqueira, Juliana Pereira dos Santos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Arroyo, Margarete [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Siqueira, Juliana Pereira dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Musicalization for adults
Andragogy
Music education
Musicalização para adultos
Andragogia
Educação musical
topic Musicalization for adults
Andragogy
Music education
Musicalização para adultos
Andragogia
Educação musical
description The present work is a bibliographical research about the musicalization of adults, approaching the theme with the concept of andragogy created by Malcon Knowles. This concept seeks to draw ways to approach education for the adult students, since this group has different aspects from the child students. Andragogy stil seeks to insert the student, in a more active way, in the participation and creation of their learning project, thus, students and teachers build together ways to reach their goals. The work also defends that we are constantly being musicalized. This process can be done both listening to music during the day and in music classes through experimentation, improvisation, singing, body percussion, music notation, among other means that make musical learning more meaningful for the student. Finally, the work also features an interview with three adult music students relating the results to the bibliographical research.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-23T13:44:56Z
2021-12-23T13:44:56Z
2021-12-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/215625
url http://hdl.handle.net/11449/215625
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129047220191232