A escolarização da literatura para criança e a experiência estética

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trindade, Kethullin Rezende
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19450
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.385
Resumo: This is a study about the viability of children's literature as one of the elements for the event of aesthetic experience in the schooling process. The research was carried out using the exploratory method and the theoretical-bibliographic study in the cultural historical perspective. The interviews were used as instruments of data collection, a questionnaire and observations of the classes in which the object of study was worked. The study sought to analyze and understand if from the practices of Pedagogues of a private school in Goiânia - Goiás with literature for children it would be possible to create aesthetic experiences for infants. Based on the data analyzed, it is possible that the obstacles in relation to the work with the literature for children come from different aspects: teacher training, constitution as a literary reader, reader's conception and working conditions. Through this brief study one can understand that the situation of children's literature in school today remains the same from the studies of decades ago. In view of this observation, it is important to consider that the study of the possibilities of aesthetic experiences with the literary text for children in the schooling process, in pedagogical practice, is substantial for a literary schooling in an adequate way, and mainly contributes to the process Teaching and reading encouragement that is profitable and perennial.
id UFU_546a0edd0881aa85b82f8581b3311e95
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/19450
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling A escolarização da literatura para criança e a experiência estéticaEducaçãoLiteratura infantojuvenilEstudo e ensinoLeitura (Ensino fundamental)Leitura - PesquisaEscolarizaçãoLiteratura infantilExperiência estéticaSchooling processChildren´s literaryEsthetic experienceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis is a study about the viability of children's literature as one of the elements for the event of aesthetic experience in the schooling process. The research was carried out using the exploratory method and the theoretical-bibliographic study in the cultural historical perspective. The interviews were used as instruments of data collection, a questionnaire and observations of the classes in which the object of study was worked. The study sought to analyze and understand if from the practices of Pedagogues of a private school in Goiânia - Goiás with literature for children it would be possible to create aesthetic experiences for infants. Based on the data analyzed, it is possible that the obstacles in relation to the work with the literature for children come from different aspects: teacher training, constitution as a literary reader, reader's conception and working conditions. Through this brief study one can understand that the situation of children's literature in school today remains the same from the studies of decades ago. In view of this observation, it is important to consider that the study of the possibilities of aesthetic experiences with the literary text for children in the schooling process, in pedagogical practice, is substantial for a literary schooling in an adequate way, and mainly contributes to the process Teaching and reading encouragement that is profitable and perennial.Dissertação (Mestrado)Este é um estudo sobre a viabilidade da literatura para criança como um dos elementos para o acontecimento da experiência estética no processo de escolarização. A investigação foi realizada por meio do método exploratório e estudo teórico-bibliográfico na perspectiva histórico cultural, utilizou-se como instrumentos de coleta de dados as entrevistas, um questionário e observações das aulas em que o objeto de estudo era trabalhado. O estudo procurou analisar e compreender se a partir das práticas de Pedagogas de uma escola particular de Goiânia Goiás com a literatura para crianças seria possível surgir experiências estéticas para os infantes. A partir dos dados analisados pode-se que os obstáculos em relação ao trabalho com a literatura para crianças advêm de diferentes vertentes: formação do professor, constituição como leitor literário, concepção de leitor e condições de trabalho. Por meio deste breve estudo pode-se compreender que situação da literatura para criança na escola hoje permanece a mesma desde os estudos de décadas atrás. Diante dessa constatação considera-se importante que o estudo sobre as possibilidades de experiências estéticas com o texto literário para criança no processo de escolarização, na prática pedagógica são substanciais para uma escolarização do texto literário de forma adequada, e, principalmente, contribui para o processo de ensino e incentivo à leitura que se proponha profícuo e perene.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoArena, Adriana Pastorello Buimhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791554Y5Bortolanza, Ana Maria Esteveshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772772J6Resende, Valéria Aparecida Dias Lacerda dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4233687D8Trindade, Kethullin Rezende2017-08-14T13:26:12Z2017-08-14T13:26:12Z2017-06-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfTRINDADE, Kethullin Rezende. A escolarização da literatura para criança e a experiência estética. 2017. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.385https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19450http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.385porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-04-17T20:45:59Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/19450Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-04-17T20:45:59Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A escolarização da literatura para criança e a experiência estética
title A escolarização da literatura para criança e a experiência estética
spellingShingle A escolarização da literatura para criança e a experiência estética
Trindade, Kethullin Rezende
Educação
Literatura infantojuvenil
Estudo e ensino
Leitura (Ensino fundamental)
Leitura - Pesquisa
Escolarização
Literatura infantil
Experiência estética
Schooling process
Children´s literary
Esthetic experience
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A escolarização da literatura para criança e a experiência estética
title_full A escolarização da literatura para criança e a experiência estética
title_fullStr A escolarização da literatura para criança e a experiência estética
title_full_unstemmed A escolarização da literatura para criança e a experiência estética
title_sort A escolarização da literatura para criança e a experiência estética
author Trindade, Kethullin Rezende
author_facet Trindade, Kethullin Rezende
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Arena, Adriana Pastorello Buim
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791554Y5
Bortolanza, Ana Maria Esteves
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772772J6
Resende, Valéria Aparecida Dias Lacerda de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4233687D8
dc.contributor.author.fl_str_mv Trindade, Kethullin Rezende
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Literatura infantojuvenil
Estudo e ensino
Leitura (Ensino fundamental)
Leitura - Pesquisa
Escolarização
Literatura infantil
Experiência estética
Schooling process
Children´s literary
Esthetic experience
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação
Literatura infantojuvenil
Estudo e ensino
Leitura (Ensino fundamental)
Leitura - Pesquisa
Escolarização
Literatura infantil
Experiência estética
Schooling process
Children´s literary
Esthetic experience
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This is a study about the viability of children's literature as one of the elements for the event of aesthetic experience in the schooling process. The research was carried out using the exploratory method and the theoretical-bibliographic study in the cultural historical perspective. The interviews were used as instruments of data collection, a questionnaire and observations of the classes in which the object of study was worked. The study sought to analyze and understand if from the practices of Pedagogues of a private school in Goiânia - Goiás with literature for children it would be possible to create aesthetic experiences for infants. Based on the data analyzed, it is possible that the obstacles in relation to the work with the literature for children come from different aspects: teacher training, constitution as a literary reader, reader's conception and working conditions. Through this brief study one can understand that the situation of children's literature in school today remains the same from the studies of decades ago. In view of this observation, it is important to consider that the study of the possibilities of aesthetic experiences with the literary text for children in the schooling process, in pedagogical practice, is substantial for a literary schooling in an adequate way, and mainly contributes to the process Teaching and reading encouragement that is profitable and perennial.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-14T13:26:12Z
2017-08-14T13:26:12Z
2017-06-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TRINDADE, Kethullin Rezende. A escolarização da literatura para criança e a experiência estética. 2017. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.385
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19450
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.385
identifier_str_mv TRINDADE, Kethullin Rezende. A escolarização da literatura para criança e a experiência estética. 2017. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.385
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19450
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.385
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711500701859840