A escolarização da literatura para criança e a experiência estética
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19450 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.385 |
Resumo: | This is a study about the viability of children's literature as one of the elements for the event of aesthetic experience in the schooling process. The research was carried out using the exploratory method and the theoretical-bibliographic study in the cultural historical perspective. The interviews were used as instruments of data collection, a questionnaire and observations of the classes in which the object of study was worked. The study sought to analyze and understand if from the practices of Pedagogues of a private school in Goiânia - Goiás with literature for children it would be possible to create aesthetic experiences for infants. Based on the data analyzed, it is possible that the obstacles in relation to the work with the literature for children come from different aspects: teacher training, constitution as a literary reader, reader's conception and working conditions. Through this brief study one can understand that the situation of children's literature in school today remains the same from the studies of decades ago. In view of this observation, it is important to consider that the study of the possibilities of aesthetic experiences with the literary text for children in the schooling process, in pedagogical practice, is substantial for a literary schooling in an adequate way, and mainly contributes to the process Teaching and reading encouragement that is profitable and perennial. |
id |
UFU_546a0edd0881aa85b82f8581b3311e95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/19450 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
A escolarização da literatura para criança e a experiência estéticaEducaçãoLiteratura infantojuvenilEstudo e ensinoLeitura (Ensino fundamental)Leitura - PesquisaEscolarizaçãoLiteratura infantilExperiência estéticaSchooling processChildren´s literaryEsthetic experienceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis is a study about the viability of children's literature as one of the elements for the event of aesthetic experience in the schooling process. The research was carried out using the exploratory method and the theoretical-bibliographic study in the cultural historical perspective. The interviews were used as instruments of data collection, a questionnaire and observations of the classes in which the object of study was worked. The study sought to analyze and understand if from the practices of Pedagogues of a private school in Goiânia - Goiás with literature for children it would be possible to create aesthetic experiences for infants. Based on the data analyzed, it is possible that the obstacles in relation to the work with the literature for children come from different aspects: teacher training, constitution as a literary reader, reader's conception and working conditions. Through this brief study one can understand that the situation of children's literature in school today remains the same from the studies of decades ago. In view of this observation, it is important to consider that the study of the possibilities of aesthetic experiences with the literary text for children in the schooling process, in pedagogical practice, is substantial for a literary schooling in an adequate way, and mainly contributes to the process Teaching and reading encouragement that is profitable and perennial.Dissertação (Mestrado)Este é um estudo sobre a viabilidade da literatura para criança como um dos elementos para o acontecimento da experiência estética no processo de escolarização. A investigação foi realizada por meio do método exploratório e estudo teórico-bibliográfico na perspectiva histórico cultural, utilizou-se como instrumentos de coleta de dados as entrevistas, um questionário e observações das aulas em que o objeto de estudo era trabalhado. O estudo procurou analisar e compreender se a partir das práticas de Pedagogas de uma escola particular de Goiânia Goiás com a literatura para crianças seria possível surgir experiências estéticas para os infantes. A partir dos dados analisados pode-se que os obstáculos em relação ao trabalho com a literatura para crianças advêm de diferentes vertentes: formação do professor, constituição como leitor literário, concepção de leitor e condições de trabalho. Por meio deste breve estudo pode-se compreender que situação da literatura para criança na escola hoje permanece a mesma desde os estudos de décadas atrás. Diante dessa constatação considera-se importante que o estudo sobre as possibilidades de experiências estéticas com o texto literário para criança no processo de escolarização, na prática pedagógica são substanciais para uma escolarização do texto literário de forma adequada, e, principalmente, contribui para o processo de ensino e incentivo à leitura que se proponha profícuo e perene.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoArena, Adriana Pastorello Buimhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791554Y5Bortolanza, Ana Maria Esteveshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772772J6Resende, Valéria Aparecida Dias Lacerda dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4233687D8Trindade, Kethullin Rezende2017-08-14T13:26:12Z2017-08-14T13:26:12Z2017-06-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfTRINDADE, Kethullin Rezende. A escolarização da literatura para criança e a experiência estética. 2017. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.385https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19450http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.385porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-04-17T20:45:59Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/19450Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-04-17T20:45:59Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A escolarização da literatura para criança e a experiência estética |
title |
A escolarização da literatura para criança e a experiência estética |
spellingShingle |
A escolarização da literatura para criança e a experiência estética Trindade, Kethullin Rezende Educação Literatura infantojuvenil Estudo e ensino Leitura (Ensino fundamental) Leitura - Pesquisa Escolarização Literatura infantil Experiência estética Schooling process Children´s literary Esthetic experience CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A escolarização da literatura para criança e a experiência estética |
title_full |
A escolarização da literatura para criança e a experiência estética |
title_fullStr |
A escolarização da literatura para criança e a experiência estética |
title_full_unstemmed |
A escolarização da literatura para criança e a experiência estética |
title_sort |
A escolarização da literatura para criança e a experiência estética |
author |
Trindade, Kethullin Rezende |
author_facet |
Trindade, Kethullin Rezende |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Arena, Adriana Pastorello Buim http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791554Y5 Bortolanza, Ana Maria Esteves http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772772J6 Resende, Valéria Aparecida Dias Lacerda de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4233687D8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trindade, Kethullin Rezende |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Literatura infantojuvenil Estudo e ensino Leitura (Ensino fundamental) Leitura - Pesquisa Escolarização Literatura infantil Experiência estética Schooling process Children´s literary Esthetic experience CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Educação Literatura infantojuvenil Estudo e ensino Leitura (Ensino fundamental) Leitura - Pesquisa Escolarização Literatura infantil Experiência estética Schooling process Children´s literary Esthetic experience CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This is a study about the viability of children's literature as one of the elements for the event of aesthetic experience in the schooling process. The research was carried out using the exploratory method and the theoretical-bibliographic study in the cultural historical perspective. The interviews were used as instruments of data collection, a questionnaire and observations of the classes in which the object of study was worked. The study sought to analyze and understand if from the practices of Pedagogues of a private school in Goiânia - Goiás with literature for children it would be possible to create aesthetic experiences for infants. Based on the data analyzed, it is possible that the obstacles in relation to the work with the literature for children come from different aspects: teacher training, constitution as a literary reader, reader's conception and working conditions. Through this brief study one can understand that the situation of children's literature in school today remains the same from the studies of decades ago. In view of this observation, it is important to consider that the study of the possibilities of aesthetic experiences with the literary text for children in the schooling process, in pedagogical practice, is substantial for a literary schooling in an adequate way, and mainly contributes to the process Teaching and reading encouragement that is profitable and perennial. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-14T13:26:12Z 2017-08-14T13:26:12Z 2017-06-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TRINDADE, Kethullin Rezende. A escolarização da literatura para criança e a experiência estética. 2017. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.385 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19450 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.385 |
identifier_str_mv |
TRINDADE, Kethullin Rezende. A escolarização da literatura para criança e a experiência estética. 2017. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.385 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19450 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.385 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711500701859840 |