Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Kéllen Campos Castro
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17844
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.526
Resumo: This is a qualitative research to evaluate the knowledge of six preschool children, aged three and four years, on health themes before and after their participation of each of them in two playful workshops of approximately 30 minutes each, from the perspective of mediational intervention in a philanthropic preschool, in Uberlândia - MG. For that, developed nine children's stories and games, from topics and themes related to health promotion, prioritized by the Ministry of Health. The data is given through video recordings and portfolio performed by children in workshops, as the five universal criteria of mediation: focus, mediation of meaning, expansion, reward and behavior regulation, developed by Feuerstein and colleagues (1980), and contained in MISC- Program Mediated intervetion for Sensitizing Caregivers. Data from the workshops with the children demonstrate the relevance of mediational intervention for Health Promotion and greater ownership by children, health concepts developed during interventions. However, due to small sample size, further studies should be undertaken in order to consolidate the relevance of mediational intervention in the learning of young children, as to health themes. Changes analyzed through the words of children, during the workshops, as the promoter elements of health, possible to consider its effectiveness.
id UFU_5f9706810185bfd1bb3708053392e2c2
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/17844
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolaresPsicologiaEducação pré-escolar - PsicologiaSaúde - OrientaçãoLudoterapiaIntervenção mediacionalRecursos mediacionais lúdicosCrianças pré-escolaresPromoção da saúdeMediational interventionLudic mediational resourcesPre-school childrenHealth promotionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAThis is a qualitative research to evaluate the knowledge of six preschool children, aged three and four years, on health themes before and after their participation of each of them in two playful workshops of approximately 30 minutes each, from the perspective of mediational intervention in a philanthropic preschool, in Uberlândia - MG. For that, developed nine children's stories and games, from topics and themes related to health promotion, prioritized by the Ministry of Health. The data is given through video recordings and portfolio performed by children in workshops, as the five universal criteria of mediation: focus, mediation of meaning, expansion, reward and behavior regulation, developed by Feuerstein and colleagues (1980), and contained in MISC- Program Mediated intervetion for Sensitizing Caregivers. Data from the workshops with the children demonstrate the relevance of mediational intervention for Health Promotion and greater ownership by children, health concepts developed during interventions. However, due to small sample size, further studies should be undertaken in order to consolidate the relevance of mediational intervention in the learning of young children, as to health themes. Changes analyzed through the words of children, during the workshops, as the promoter elements of health, possible to consider its effectiveness.Dissertação (Mestrado)Trata-se de uma pesquisa qualitativa objetivando avaliar o conhecimento de seis crianças préescolares, com idade de três e quatro anos, sobre temas de saúde antes e após a participação de cada uma delas em duas oficinas lúdicas, de aproximadamente 30 minutos cada, a partir da perspectiva da intervenção mediacional, em uma pré-escola filantrópica, no município de Uberlândia - MG. Para tanto, foram elaborados nove histórias infantis e jogos, a partir de tópicos e temáticas relativos à promoção da saúde, priorizados pelo Ministério da Saúde. Os dados obtidos se deram por meio de vídeo gravações e do portfólio realizado pelas crianças nas oficinas, conforme os cinco critérios universais de mediação: focalização, mediação de significado, expansão, recompensa e regulação de comportamento, desenvolvidos por Feuerstein e colaboradores (1980) e, contidos no Programa MISC- Mediated Intervetion for Sensitizing Caregivers. Os dados oriundos das oficinas realizadas com as crianças demonstram a pertinência da intervenção mediacional para a Promoção da Saúde e, uma maior apropriação pelas crianças, dos conceitos de saúde trabalhados durante as intervenções. Contudo, devido ao tamanho reduzido da amostra, novos estudos deveriam ser empreendidos, de modo a consolidar a pertinência da intervenção mediacional na aprendizagem de crianças pequenas, quanto aos temas de saúde. As alterações analisadas por meio das falas das crianças, durante as oficinas, quanto aos elementos promotores da saúde, permitem considerar sua efetividade.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em PsicologiaVectore, Celiahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763868A4Nascimento, Ruben de Oliveirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702589U8Pereira, Helena de Ornellas Sivierihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768581P8Moreira, Kéllen Campos Castro2016-10-05T18:37:33Z2016-10-05T18:37:33Z2016-09-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMOREIRA, Kéllen Campos Castro. Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares. 2016. 162 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Aplicada) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.526https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17844http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.526porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-05-04T12:19:49Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/17844Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-05-04T12:19:49Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares
title Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares
spellingShingle Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares
Moreira, Kéllen Campos Castro
Psicologia
Educação pré-escolar - Psicologia
Saúde - Orientação
Ludoterapia
Intervenção mediacional
Recursos mediacionais lúdicos
Crianças pré-escolares
Promoção da saúde
Mediational intervention
Ludic mediational resources
Pre-school children
Health promotion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares
title_full Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares
title_fullStr Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares
title_full_unstemmed Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares
title_sort Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares
author Moreira, Kéllen Campos Castro
author_facet Moreira, Kéllen Campos Castro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vectore, Celia
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763868A4
Nascimento, Ruben de Oliveira
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702589U8
Pereira, Helena de Ornellas Sivieri
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768581P8
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Kéllen Campos Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia
Educação pré-escolar - Psicologia
Saúde - Orientação
Ludoterapia
Intervenção mediacional
Recursos mediacionais lúdicos
Crianças pré-escolares
Promoção da saúde
Mediational intervention
Ludic mediational resources
Pre-school children
Health promotion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
topic Psicologia
Educação pré-escolar - Psicologia
Saúde - Orientação
Ludoterapia
Intervenção mediacional
Recursos mediacionais lúdicos
Crianças pré-escolares
Promoção da saúde
Mediational intervention
Ludic mediational resources
Pre-school children
Health promotion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description This is a qualitative research to evaluate the knowledge of six preschool children, aged three and four years, on health themes before and after their participation of each of them in two playful workshops of approximately 30 minutes each, from the perspective of mediational intervention in a philanthropic preschool, in Uberlândia - MG. For that, developed nine children's stories and games, from topics and themes related to health promotion, prioritized by the Ministry of Health. The data is given through video recordings and portfolio performed by children in workshops, as the five universal criteria of mediation: focus, mediation of meaning, expansion, reward and behavior regulation, developed by Feuerstein and colleagues (1980), and contained in MISC- Program Mediated intervetion for Sensitizing Caregivers. Data from the workshops with the children demonstrate the relevance of mediational intervention for Health Promotion and greater ownership by children, health concepts developed during interventions. However, due to small sample size, further studies should be undertaken in order to consolidate the relevance of mediational intervention in the learning of young children, as to health themes. Changes analyzed through the words of children, during the workshops, as the promoter elements of health, possible to consider its effectiveness.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-05T18:37:33Z
2016-10-05T18:37:33Z
2016-09-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MOREIRA, Kéllen Campos Castro. Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares. 2016. 162 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Aplicada) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.526
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17844
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.526
identifier_str_mv MOREIRA, Kéllen Campos Castro. Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares. 2016. 162 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Aplicada) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.526
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17844
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.526
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711515531870208