Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17844 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.526 |
Resumo: | This is a qualitative research to evaluate the knowledge of six preschool children, aged three and four years, on health themes before and after their participation of each of them in two playful workshops of approximately 30 minutes each, from the perspective of mediational intervention in a philanthropic preschool, in Uberlândia - MG. For that, developed nine children's stories and games, from topics and themes related to health promotion, prioritized by the Ministry of Health. The data is given through video recordings and portfolio performed by children in workshops, as the five universal criteria of mediation: focus, mediation of meaning, expansion, reward and behavior regulation, developed by Feuerstein and colleagues (1980), and contained in MISC- Program Mediated intervetion for Sensitizing Caregivers. Data from the workshops with the children demonstrate the relevance of mediational intervention for Health Promotion and greater ownership by children, health concepts developed during interventions. However, due to small sample size, further studies should be undertaken in order to consolidate the relevance of mediational intervention in the learning of young children, as to health themes. Changes analyzed through the words of children, during the workshops, as the promoter elements of health, possible to consider its effectiveness. |
id |
UFU_5f9706810185bfd1bb3708053392e2c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/17844 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolaresPsicologiaEducação pré-escolar - PsicologiaSaúde - OrientaçãoLudoterapiaIntervenção mediacionalRecursos mediacionais lúdicosCrianças pré-escolaresPromoção da saúdeMediational interventionLudic mediational resourcesPre-school childrenHealth promotionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAThis is a qualitative research to evaluate the knowledge of six preschool children, aged three and four years, on health themes before and after their participation of each of them in two playful workshops of approximately 30 minutes each, from the perspective of mediational intervention in a philanthropic preschool, in Uberlândia - MG. For that, developed nine children's stories and games, from topics and themes related to health promotion, prioritized by the Ministry of Health. The data is given through video recordings and portfolio performed by children in workshops, as the five universal criteria of mediation: focus, mediation of meaning, expansion, reward and behavior regulation, developed by Feuerstein and colleagues (1980), and contained in MISC- Program Mediated intervetion for Sensitizing Caregivers. Data from the workshops with the children demonstrate the relevance of mediational intervention for Health Promotion and greater ownership by children, health concepts developed during interventions. However, due to small sample size, further studies should be undertaken in order to consolidate the relevance of mediational intervention in the learning of young children, as to health themes. Changes analyzed through the words of children, during the workshops, as the promoter elements of health, possible to consider its effectiveness.Dissertação (Mestrado)Trata-se de uma pesquisa qualitativa objetivando avaliar o conhecimento de seis crianças préescolares, com idade de três e quatro anos, sobre temas de saúde antes e após a participação de cada uma delas em duas oficinas lúdicas, de aproximadamente 30 minutos cada, a partir da perspectiva da intervenção mediacional, em uma pré-escola filantrópica, no município de Uberlândia - MG. Para tanto, foram elaborados nove histórias infantis e jogos, a partir de tópicos e temáticas relativos à promoção da saúde, priorizados pelo Ministério da Saúde. Os dados obtidos se deram por meio de vídeo gravações e do portfólio realizado pelas crianças nas oficinas, conforme os cinco critérios universais de mediação: focalização, mediação de significado, expansão, recompensa e regulação de comportamento, desenvolvidos por Feuerstein e colaboradores (1980) e, contidos no Programa MISC- Mediated Intervetion for Sensitizing Caregivers. Os dados oriundos das oficinas realizadas com as crianças demonstram a pertinência da intervenção mediacional para a Promoção da Saúde e, uma maior apropriação pelas crianças, dos conceitos de saúde trabalhados durante as intervenções. Contudo, devido ao tamanho reduzido da amostra, novos estudos deveriam ser empreendidos, de modo a consolidar a pertinência da intervenção mediacional na aprendizagem de crianças pequenas, quanto aos temas de saúde. As alterações analisadas por meio das falas das crianças, durante as oficinas, quanto aos elementos promotores da saúde, permitem considerar sua efetividade.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em PsicologiaVectore, Celiahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763868A4Nascimento, Ruben de Oliveirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702589U8Pereira, Helena de Ornellas Sivierihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768581P8Moreira, Kéllen Campos Castro2016-10-05T18:37:33Z2016-10-05T18:37:33Z2016-09-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMOREIRA, Kéllen Campos Castro. Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares. 2016. 162 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Aplicada) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.526https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17844http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.526porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-05-04T12:19:49Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/17844Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-05-04T12:19:49Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares |
title |
Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares |
spellingShingle |
Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares Moreira, Kéllen Campos Castro Psicologia Educação pré-escolar - Psicologia Saúde - Orientação Ludoterapia Intervenção mediacional Recursos mediacionais lúdicos Crianças pré-escolares Promoção da saúde Mediational intervention Ludic mediational resources Pre-school children Health promotion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
title_short |
Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares |
title_full |
Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares |
title_fullStr |
Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares |
title_full_unstemmed |
Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares |
title_sort |
Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares |
author |
Moreira, Kéllen Campos Castro |
author_facet |
Moreira, Kéllen Campos Castro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vectore, Celia http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763868A4 Nascimento, Ruben de Oliveira http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702589U8 Pereira, Helena de Ornellas Sivieri http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768581P8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Kéllen Campos Castro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia Educação pré-escolar - Psicologia Saúde - Orientação Ludoterapia Intervenção mediacional Recursos mediacionais lúdicos Crianças pré-escolares Promoção da saúde Mediational intervention Ludic mediational resources Pre-school children Health promotion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
topic |
Psicologia Educação pré-escolar - Psicologia Saúde - Orientação Ludoterapia Intervenção mediacional Recursos mediacionais lúdicos Crianças pré-escolares Promoção da saúde Mediational intervention Ludic mediational resources Pre-school children Health promotion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
description |
This is a qualitative research to evaluate the knowledge of six preschool children, aged three and four years, on health themes before and after their participation of each of them in two playful workshops of approximately 30 minutes each, from the perspective of mediational intervention in a philanthropic preschool, in Uberlândia - MG. For that, developed nine children's stories and games, from topics and themes related to health promotion, prioritized by the Ministry of Health. The data is given through video recordings and portfolio performed by children in workshops, as the five universal criteria of mediation: focus, mediation of meaning, expansion, reward and behavior regulation, developed by Feuerstein and colleagues (1980), and contained in MISC- Program Mediated intervetion for Sensitizing Caregivers. Data from the workshops with the children demonstrate the relevance of mediational intervention for Health Promotion and greater ownership by children, health concepts developed during interventions. However, due to small sample size, further studies should be undertaken in order to consolidate the relevance of mediational intervention in the learning of young children, as to health themes. Changes analyzed through the words of children, during the workshops, as the promoter elements of health, possible to consider its effectiveness. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-10-05T18:37:33Z 2016-10-05T18:37:33Z 2016-09-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MOREIRA, Kéllen Campos Castro. Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares. 2016. 162 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Aplicada) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.526 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17844 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.526 |
identifier_str_mv |
MOREIRA, Kéllen Campos Castro. Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares. 2016. 162 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Aplicada) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.526 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17844 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.526 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711515531870208 |