Política antitruste em mercados digitais: o caso das Big Techs

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Caio Juliano Correa de Oliveira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38520
Resumo: The antitrust policy in digital markets is an increasingly important topic in academic discourse. In recent years, with the growing dominance of a select group of companies known as Big Techs, not only have markets been affected, but also the lives of their users. Therefore, the aim of this study is to analyze and comprehend the enforcement of competition in digital markets, highlighting the primary challenges posed by the unique characteristics that distinguish these markets from others. To accomplish this objective, a theoretical review of traditional antitrust policy and its fundamental framework was conducted, along with an examination of the key peculiarities of the digital context, which will be further highlighted in four case studies involving major companies such as Microsoft, Apple, Amazon, and Facebook. These case studies aim to demonstrate how antitrust authorities are addressing the issue and how companies are reacting to it.
id UFU_645f53ac76f56e996fdcd6ab51d07a0f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/38520
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Política antitruste em mercados digitais: o caso das Big TechsPolítica antitrusteMercados digitaisEfeitos de redeBig TechsCondutas anticompetitivasControle de estruturaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::ECONOMIA INDUSTRIALThe antitrust policy in digital markets is an increasingly important topic in academic discourse. In recent years, with the growing dominance of a select group of companies known as Big Techs, not only have markets been affected, but also the lives of their users. Therefore, the aim of this study is to analyze and comprehend the enforcement of competition in digital markets, highlighting the primary challenges posed by the unique characteristics that distinguish these markets from others. To accomplish this objective, a theoretical review of traditional antitrust policy and its fundamental framework was conducted, along with an examination of the key peculiarities of the digital context, which will be further highlighted in four case studies involving major companies such as Microsoft, Apple, Amazon, and Facebook. These case studies aim to demonstrate how antitrust authorities are addressing the issue and how companies are reacting to it.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)A política antitruste em mercados digitais é um tema cada vez mais importante no debate acadêmico. Nos últimos anos, com a ascensão cada vez maior de um grupo seleto de empresas, as chamadas Big Techs, não apenas os mercados foram afetados, mas também a vida de quem as utiliza. Diante disso, o objetivo deste trabalho é analisar e compreender como está sendo realizada a defesa da concorrência em mercados digitais, mostrando os principais desafios que são impostos, devidos às características únicas que distinguem tais mercados dos demais. Para a realização do trabalho, foi feita uma revisão teórica da política antitruste tradicional e seu ferramental básico, além da apresentação de das principais particularidades do contexto digital, que serão ainda mais evidenciadas em quatro estudos de caso, utilizando exemplos que envolvem grandes empresas, como: Microsoft, Apple, Amazon e Facebook, de formar a mostrar como as autoridades antitruste estão lidando com o tema e como as empresas estão reagindo a isso.Universidade Federal de UberlândiaBrasilCiências EconômicasPaula, Germano Mendes dehttp://lattes.cnpq.br/2678047465053355Avellar, Ana Paula Macedo dehttp://lattes.cnpq.br/8135896270067246Queiroz, Sabrina Faria dehttp://lattes.cnpq.br/0063735957322194Nunes, Caio Juliano Correa de Oliveira2023-07-10T18:15:37Z2023-07-10T18:15:37Z2023-06-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfNUNES, Caio Juliano Correa de Oliveira. Política antitruste em mercados digitais: o caso das Big Techs. 2023. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38520porhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-07-11T06:19:56Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/38520Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-07-11T06:19:56Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Política antitruste em mercados digitais: o caso das Big Techs
title Política antitruste em mercados digitais: o caso das Big Techs
spellingShingle Política antitruste em mercados digitais: o caso das Big Techs
Nunes, Caio Juliano Correa de Oliveira
Política antitruste
Mercados digitais
Efeitos de rede
Big Techs
Condutas anticompetitivas
Controle de estrutura
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::ECONOMIA INDUSTRIAL
title_short Política antitruste em mercados digitais: o caso das Big Techs
title_full Política antitruste em mercados digitais: o caso das Big Techs
title_fullStr Política antitruste em mercados digitais: o caso das Big Techs
title_full_unstemmed Política antitruste em mercados digitais: o caso das Big Techs
title_sort Política antitruste em mercados digitais: o caso das Big Techs
author Nunes, Caio Juliano Correa de Oliveira
author_facet Nunes, Caio Juliano Correa de Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paula, Germano Mendes de
http://lattes.cnpq.br/2678047465053355
Avellar, Ana Paula Macedo de
http://lattes.cnpq.br/8135896270067246
Queiroz, Sabrina Faria de
http://lattes.cnpq.br/0063735957322194
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Caio Juliano Correa de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Política antitruste
Mercados digitais
Efeitos de rede
Big Techs
Condutas anticompetitivas
Controle de estrutura
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::ECONOMIA INDUSTRIAL
topic Política antitruste
Mercados digitais
Efeitos de rede
Big Techs
Condutas anticompetitivas
Controle de estrutura
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::ECONOMIA INDUSTRIAL
description The antitrust policy in digital markets is an increasingly important topic in academic discourse. In recent years, with the growing dominance of a select group of companies known as Big Techs, not only have markets been affected, but also the lives of their users. Therefore, the aim of this study is to analyze and comprehend the enforcement of competition in digital markets, highlighting the primary challenges posed by the unique characteristics that distinguish these markets from others. To accomplish this objective, a theoretical review of traditional antitrust policy and its fundamental framework was conducted, along with an examination of the key peculiarities of the digital context, which will be further highlighted in four case studies involving major companies such as Microsoft, Apple, Amazon, and Facebook. These case studies aim to demonstrate how antitrust authorities are addressing the issue and how companies are reacting to it.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-10T18:15:37Z
2023-07-10T18:15:37Z
2023-06-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NUNES, Caio Juliano Correa de Oliveira. Política antitruste em mercados digitais: o caso das Big Techs. 2023. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38520
identifier_str_mv NUNES, Caio Juliano Correa de Oliveira. Política antitruste em mercados digitais: o caso das Big Techs. 2023. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38520
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Ciências Econômicas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Ciências Econômicas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569621262073856