Práticas inclusivas nos cursos de graduação em em Ciências Contábeis das universidades federais mineiras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28513 |
Resumo: | The present article has as focuses on inclusive education in higher education, with the general purpose of verifying and analyzing if there are and what are the inclusive practices in undergraduate courses in Accounting of Minas Gerais federal universities. The research have qualitative and quantitative approach of exploratory character with bibliographic survey. For the delimitation of the sample, the microdata of the 2018 Higher Education Census was used, verifying the existence of 7 federal universities in the State of Minas Gerais that have a course in Accounting. The data collection was made gave through applying a questionnaire to the respective course coordinators and teachers, the answer was obtained of 7 coordinators and 18 teachers. The results indicate that inclusion in higher education is still a challenge and is in the process of construction. Has been identificated the existence of inclusive practices of lecturers in the classroom, but it is necessary advances in attitudinal, communicational, pedagogical and methodological barriers. |
id |
UFU_65dad2f8bb616c4d226bffed3047bcbe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/28513 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas inclusivas nos cursos de graduação em em Ciências Contábeis das universidades federais mineirasInclusive practices in undergraduate courses in Accounting of Minas Gerais federal universities.InclusãoInclusionEnsino SuperiorHigher EducationCiências ContábeisAccounting SciencesMinas GeraisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEISThe present article has as focuses on inclusive education in higher education, with the general purpose of verifying and analyzing if there are and what are the inclusive practices in undergraduate courses in Accounting of Minas Gerais federal universities. The research have qualitative and quantitative approach of exploratory character with bibliographic survey. For the delimitation of the sample, the microdata of the 2018 Higher Education Census was used, verifying the existence of 7 federal universities in the State of Minas Gerais that have a course in Accounting. The data collection was made gave through applying a questionnaire to the respective course coordinators and teachers, the answer was obtained of 7 coordinators and 18 teachers. The results indicate that inclusion in higher education is still a challenge and is in the process of construction. Has been identificated the existence of inclusive practices of lecturers in the classroom, but it is necessary advances in attitudinal, communicational, pedagogical and methodological barriers.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O presente artigo tem como foco a educação inclusiva no ensino superior, com o objetivo geral de verificar e analisar se há e quais são as práticas inclusivas nos cursos de graduação em Ciências Contábeis das universidades federais minerais. A pesquisa teve abordagem quali-quantitativa de caráter exploratório com levantamento bibliográfico. Utilizou-se, para a delimitação da amostra, os microdados do Censo da Educação Superior de 2018, verificando-se a existência de 7 universidades federais no Estado de Minas Gerais que possuem curso de Ciências Contábeis. A coleta de dados se deu por meio da aplicação de um questionário aos respectivos coordenadores de curso e docentes, obtendo-se a resposta de 7 coordenadores e 18 docentes. Os resultados apontam que a inclusão no ensino superior ainda é um desafio e se encontra em processo de construção. Identificou-se a existência de práticas inclusivas dos docentes na sala de aula, porém é necessário avanços nas barreiras atitudinais, comunicacionais, pedagógicas e metodológicas.Universidade Federal de UberlândiaBrasilCiências ContábeisVilela, Maria Aparecida Augusto Sattohttp://lattes.cnpq.br/0767845397014319Oliveira, Carlos Eduardo dehttp://lattes.cnpq.br/8934672564828570Dias, Érika Monteiro de Souza Alveshttp://lattes.cnpq.br/3699642304818050Souza, Matheus Silva2020-01-24T19:26:57Z2020-01-24T19:26:57Z2019-12-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOUZA, Matheus Silva. Práticas inclusivas nos cursos de graduação em Ciências Contábeis das universidades federais minerais. 2019. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2020.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28513porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-01-25T06:15:45Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/28513Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-01-25T06:15:45Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas inclusivas nos cursos de graduação em em Ciências Contábeis das universidades federais mineiras Inclusive practices in undergraduate courses in Accounting of Minas Gerais federal universities. |
title |
Práticas inclusivas nos cursos de graduação em em Ciências Contábeis das universidades federais mineiras |
spellingShingle |
Práticas inclusivas nos cursos de graduação em em Ciências Contábeis das universidades federais mineiras Souza, Matheus Silva Inclusão Inclusion Ensino Superior Higher Education Ciências Contábeis Accounting Sciences Minas Gerais CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS |
title_short |
Práticas inclusivas nos cursos de graduação em em Ciências Contábeis das universidades federais mineiras |
title_full |
Práticas inclusivas nos cursos de graduação em em Ciências Contábeis das universidades federais mineiras |
title_fullStr |
Práticas inclusivas nos cursos de graduação em em Ciências Contábeis das universidades federais mineiras |
title_full_unstemmed |
Práticas inclusivas nos cursos de graduação em em Ciências Contábeis das universidades federais mineiras |
title_sort |
Práticas inclusivas nos cursos de graduação em em Ciências Contábeis das universidades federais mineiras |
author |
Souza, Matheus Silva |
author_facet |
Souza, Matheus Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vilela, Maria Aparecida Augusto Satto http://lattes.cnpq.br/0767845397014319 Oliveira, Carlos Eduardo de http://lattes.cnpq.br/8934672564828570 Dias, Érika Monteiro de Souza Alves http://lattes.cnpq.br/3699642304818050 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Matheus Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão Inclusion Ensino Superior Higher Education Ciências Contábeis Accounting Sciences Minas Gerais CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS |
topic |
Inclusão Inclusion Ensino Superior Higher Education Ciências Contábeis Accounting Sciences Minas Gerais CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS |
description |
The present article has as focuses on inclusive education in higher education, with the general purpose of verifying and analyzing if there are and what are the inclusive practices in undergraduate courses in Accounting of Minas Gerais federal universities. The research have qualitative and quantitative approach of exploratory character with bibliographic survey. For the delimitation of the sample, the microdata of the 2018 Higher Education Census was used, verifying the existence of 7 federal universities in the State of Minas Gerais that have a course in Accounting. The data collection was made gave through applying a questionnaire to the respective course coordinators and teachers, the answer was obtained of 7 coordinators and 18 teachers. The results indicate that inclusion in higher education is still a challenge and is in the process of construction. Has been identificated the existence of inclusive practices of lecturers in the classroom, but it is necessary advances in attitudinal, communicational, pedagogical and methodological barriers. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-11 2020-01-24T19:26:57Z 2020-01-24T19:26:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, Matheus Silva. Práticas inclusivas nos cursos de graduação em Ciências Contábeis das universidades federais minerais. 2019. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2020. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28513 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Matheus Silva. Práticas inclusivas nos cursos de graduação em Ciências Contábeis das universidades federais minerais. 2019. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2020. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28513 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Ciências Contábeis |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Ciências Contábeis |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711305518874624 |