Riscos de acidentes e mortes em usuários de motocicletas em Uberlândia MG

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonito, Rosuita Frattari
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15942
https://doi.org/10.14393/ufu.te.2011.32
Resumo: Objects of desire in the twentieth century, motorcycles are today subject of risk due to the increase of the fleet followed by the increase of peoples purchasing power and also the increase of shortcomings public transport. This study aimed to identify the risk of accidents and fatalities among motorcyclists in Uberlândia, MG, and their own perception of risk, considering the type of motorcycle used, whether for leisure, work or transport. We used three instruments to collect data with identification variables, behavior and perception of risk to the subjects. Of 209 interviewed done in 2005, 132 were followed for 24 months between 2005 and 2007, by telephone, and 86 of them also responded to an interview about his own perception of risk in 2007. The results show that there are differences in risk between the three types of motorcycle uses for variables such as age, religion, education, marital status, use of safety equipment, kilometers run per month, ethnicity, profession, alcohol use, number of leisure hours per week, personal income and the to engine capacity of the motorcycle CC ( cubic centimeters). In risk perception of the motorcycle driverss, they point to a fragility of law enforcement, blaming others for risk behaviors in which they get envolved. We conclude that public policy should consider the traffic is made by and for people, so they should guide its interventions taking account the plurality of human subjects.
id UFU_6ef6318cae50f3c3b3cb52687f732c61
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/15942
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Riscos de acidentes e mortes em usuários de motocicletas em Uberlândia MGRisco de acidenteMotocicletaTipos de usosMotocicletas - AcidentesAcidentes de trânsito - Uberlândia (MG)Risk of accidentsMotorcycleTypes of usesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAObjects of desire in the twentieth century, motorcycles are today subject of risk due to the increase of the fleet followed by the increase of peoples purchasing power and also the increase of shortcomings public transport. This study aimed to identify the risk of accidents and fatalities among motorcyclists in Uberlândia, MG, and their own perception of risk, considering the type of motorcycle used, whether for leisure, work or transport. We used three instruments to collect data with identification variables, behavior and perception of risk to the subjects. Of 209 interviewed done in 2005, 132 were followed for 24 months between 2005 and 2007, by telephone, and 86 of them also responded to an interview about his own perception of risk in 2007. The results show that there are differences in risk between the three types of motorcycle uses for variables such as age, religion, education, marital status, use of safety equipment, kilometers run per month, ethnicity, profession, alcohol use, number of leisure hours per week, personal income and the to engine capacity of the motorcycle CC ( cubic centimeters). In risk perception of the motorcycle driverss, they point to a fragility of law enforcement, blaming others for risk behaviors in which they get envolved. We conclude that public policy should consider the traffic is made by and for people, so they should guide its interventions taking account the plurality of human subjects.Doutor em GeografiaDe objetos de desejo, no século vinte, as motocicletas representam hoje um objeto de risco em decorrência do aumento da frota acompanhando o aumento do poder aquisitivo da população e também do aumento das deficiências do transporte público. Este estudo teve como objetivo identificar o risco de acidentes e mortes em motociclistas em Uberlândia, MG, e sua própria percepção de risco, considerando o tipo de uso da motocicleta, se para lazer, trabalho ou transporte. Foram utilizados três instrumentos de coleta de dados com variáveis de identificação, de comportamento e da percepção de risco dos sujeitos. De 209 entrevistados inicialmente em 2005, 132 foram acompanhados durante 24 meses, entre 2005 e 2007, por telefone, e 86 deles responderam também a uma entrevista sobre a sua própria percepção de risco em 2007. Os resultados mostram que há diferenças nos riscos entre os três tipos de usos da motocicleta, para variáveis como idade, religião, escolaridade, estado civil, uso de equipamentos de segurança, quilometro rodados por mês, etnia, profissão, uso de álcool, número de horas de lazer por semana, renda pessoal e cilindradas da motocicleta. Na percepção dos riscos pelos próprios motociclistas, eles apontam um Estado frágil no que se refere à aplicação da lei, responsabilizando terceiros pelos comportamentos de risco aos quais se submetem. Conclui-se que as políticas públicas devem considerar que o trânsito é feito por e para as pessoas, portanto devem balizar suas intervenções levando em conta a pluralidade dos sujeitos humanos.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em GeografiaCiências HumanasUFUSoares, Beatriz Ribeirohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794566A8Ferreira, Denise Labreahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785931E0Teixeira, Flavia do Bonsucessohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758237P2Mesquita, Adailson Pinheirohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792573Z9Rodrigues, Eugênia Maria Silveirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727309J6Bonito, Rosuita Frattari2016-06-22T18:44:09Z2012-02-232016-06-22T18:44:09Z2011-09-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfapplication/pdfBONITO, Rosuita Fratari. Riscos de acidentes e mortes em usuários de motocicletas em Uberlândia MG. 2011. 156 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.te.2011.32https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15942https://doi.org/10.14393/ufu.te.2011.32porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-12-15T18:33:56Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/15942Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-12-15T18:33:56Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Riscos de acidentes e mortes em usuários de motocicletas em Uberlândia MG
title Riscos de acidentes e mortes em usuários de motocicletas em Uberlândia MG
spellingShingle Riscos de acidentes e mortes em usuários de motocicletas em Uberlândia MG
Bonito, Rosuita Frattari
Risco de acidente
Motocicleta
Tipos de usos
Motocicletas - Acidentes
Acidentes de trânsito - Uberlândia (MG)
Risk of accidents
Motorcycle
Types of uses
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
title_short Riscos de acidentes e mortes em usuários de motocicletas em Uberlândia MG
title_full Riscos de acidentes e mortes em usuários de motocicletas em Uberlândia MG
title_fullStr Riscos de acidentes e mortes em usuários de motocicletas em Uberlândia MG
title_full_unstemmed Riscos de acidentes e mortes em usuários de motocicletas em Uberlândia MG
title_sort Riscos de acidentes e mortes em usuários de motocicletas em Uberlândia MG
author Bonito, Rosuita Frattari
author_facet Bonito, Rosuita Frattari
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Soares, Beatriz Ribeiro
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794566A8
Ferreira, Denise Labrea
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785931E0
Teixeira, Flavia do Bonsucesso
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758237P2
Mesquita, Adailson Pinheiro
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792573Z9
Rodrigues, Eugênia Maria Silveira
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727309J6
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonito, Rosuita Frattari
dc.subject.por.fl_str_mv Risco de acidente
Motocicleta
Tipos de usos
Motocicletas - Acidentes
Acidentes de trânsito - Uberlândia (MG)
Risk of accidents
Motorcycle
Types of uses
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
topic Risco de acidente
Motocicleta
Tipos de usos
Motocicletas - Acidentes
Acidentes de trânsito - Uberlândia (MG)
Risk of accidents
Motorcycle
Types of uses
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description Objects of desire in the twentieth century, motorcycles are today subject of risk due to the increase of the fleet followed by the increase of peoples purchasing power and also the increase of shortcomings public transport. This study aimed to identify the risk of accidents and fatalities among motorcyclists in Uberlândia, MG, and their own perception of risk, considering the type of motorcycle used, whether for leisure, work or transport. We used three instruments to collect data with identification variables, behavior and perception of risk to the subjects. Of 209 interviewed done in 2005, 132 were followed for 24 months between 2005 and 2007, by telephone, and 86 of them also responded to an interview about his own perception of risk in 2007. The results show that there are differences in risk between the three types of motorcycle uses for variables such as age, religion, education, marital status, use of safety equipment, kilometers run per month, ethnicity, profession, alcohol use, number of leisure hours per week, personal income and the to engine capacity of the motorcycle CC ( cubic centimeters). In risk perception of the motorcycle driverss, they point to a fragility of law enforcement, blaming others for risk behaviors in which they get envolved. We conclude that public policy should consider the traffic is made by and for people, so they should guide its interventions taking account the plurality of human subjects.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-19
2012-02-23
2016-06-22T18:44:09Z
2016-06-22T18:44:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BONITO, Rosuita Fratari. Riscos de acidentes e mortes em usuários de motocicletas em Uberlândia MG. 2011. 156 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.te.2011.32
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15942
https://doi.org/10.14393/ufu.te.2011.32
identifier_str_mv BONITO, Rosuita Fratari. Riscos de acidentes e mortes em usuários de motocicletas em Uberlândia MG. 2011. 156 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.te.2011.32
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15942
https://doi.org/10.14393/ufu.te.2011.32
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Geografia
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Geografia
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711307768070144