Estimativa de redução das emissões de poluentes atmosféricos no uso da bicicleta como meio alternativo de transporte inter campi na Universidade Federal de Uberlândia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31479 |
Resumo: | This work aimed to quantify the emission of pollutants annually from automobiles and buses into the atmosphere on the route between the campuses of the Federal University of Uberlândia (UFU) in Uberlândia, focusing on pollutants CO, CO2 and NOx. The BR software methodology was used. evê, which calculates pollutants emitted online, that is, on highways and streets in a simplified way. Two displacement stretches were studied: Santa Mônica-Umuarama campus and Santa Mônica-Glória campus. The results obtained make it clear that automobiles are responsible for the highest emission of pollutants in both stretches. In total, light and heavy vehicles are responsible for emitting 12 tons of pollutants per year to the atmosphere. These results suggest that the implementation of the shared bicycle system is feasible environmentally, socially and would reduce the emission of pollutants into the atmosphere. Soon it was concluded that a combined system of buses and bicycles as an alternative means of locomotion would contribute to reduce emissions and improve the quality of life of the academic community at UFU, serving as an example for other Universities in the Triângulo Mineiro region. |
id |
UFU_71452d271a1345911bec4dbee49fd2b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/31479 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Estimativa de redução das emissões de poluentes atmosféricos no uso da bicicleta como meio alternativo de transporte inter campi na Universidade Federal de UberlândiaEstimated reduction in emissions of atmospheric pollutants in the use of bicycles as an alternative means of inter-campus transportation at the Federal University of UberlândiaBicicletaPoluentesSustentabilidadeUFUUberlândiaBikePollutantsSustainabilityCNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::AGROMETEOROLOGIAThis work aimed to quantify the emission of pollutants annually from automobiles and buses into the atmosphere on the route between the campuses of the Federal University of Uberlândia (UFU) in Uberlândia, focusing on pollutants CO, CO2 and NOx. The BR software methodology was used. evê, which calculates pollutants emitted online, that is, on highways and streets in a simplified way. Two displacement stretches were studied: Santa Mônica-Umuarama campus and Santa Mônica-Glória campus. The results obtained make it clear that automobiles are responsible for the highest emission of pollutants in both stretches. In total, light and heavy vehicles are responsible for emitting 12 tons of pollutants per year to the atmosphere. These results suggest that the implementation of the shared bicycle system is feasible environmentally, socially and would reduce the emission of pollutants into the atmosphere. Soon it was concluded that a combined system of buses and bicycles as an alternative means of locomotion would contribute to reduce emissions and improve the quality of life of the academic community at UFU, serving as an example for other Universities in the Triângulo Mineiro region.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho teve como objetivo quantificar a emissão de poluentes anualmente de automóveis e ônibus para atmosfera no trajeto entre os campi da Universidade Federal de Uberlândia (UFU) em Uberlândia, focando nos poluentes CO, CO2 e NOx. Foi utilizada a metodologia do software BR.evê, que calcula os poluentes emitidos em linha, ou seja em rodovias e ruas de forma simplificada. Foram estudados dois trechos de deslocamento: campus Santa Mônica-Umuarama e campus Santa Mônica-Glória. Os resultados obtidos deixam claro que os automóveis são os responsáveis pela maior emissão de poluentes em ambos os trechos. No total, veículos leves e pesados são responsáveis por emitir 12 toneladas por ano de poluentes para a atmosfera. Estes resultados sugerem que a implantação do sistema de bicicleta compartilhada é viável ambientalmente, socialmente e diminuiria a emissão de poluentes para a atmosfera. Logo conclui-se que um sistema combinado de ônibus e bicicletas como meio alternativo de locomoção contribuiria para reduzir a emissão e melhorar a qualidade de vida da comunidade acadêmica da UFU, servindo de exemplo para outras Universidades da região do Triângulo Mineiro.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEngenharia AmbientalCarbone, Samarahttp://lattes.cnpq.br/5664995843058837Franciscon, Emanuelehttp://lattes.cnpq.br/4335035032926562Reis Gonzaga, Eunir Augustohttp://lattes.cnpq.br/8999486450017521Sousa Maronhas, Otávio José2021-03-23T18:26:10Z2021-03-23T18:26:10Z2018-07-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMARONHAS, Otávio José Sousa. Estimativa de redução das emissões de poluentes atmosféricos no uso da bicicleta como meio alternativo de transporte inter campi na Universidade Federal de Uberlândia. 2018. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Ambiental) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31479porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-03-24T06:06:57Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/31479Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-03-24T06:06:57Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estimativa de redução das emissões de poluentes atmosféricos no uso da bicicleta como meio alternativo de transporte inter campi na Universidade Federal de Uberlândia Estimated reduction in emissions of atmospheric pollutants in the use of bicycles as an alternative means of inter-campus transportation at the Federal University of Uberlândia |
title |
Estimativa de redução das emissões de poluentes atmosféricos no uso da bicicleta como meio alternativo de transporte inter campi na Universidade Federal de Uberlândia |
spellingShingle |
Estimativa de redução das emissões de poluentes atmosféricos no uso da bicicleta como meio alternativo de transporte inter campi na Universidade Federal de Uberlândia Sousa Maronhas, Otávio José Bicicleta Poluentes Sustentabilidade UFU Uberlândia Bike Pollutants Sustainability CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::AGROMETEOROLOGIA |
title_short |
Estimativa de redução das emissões de poluentes atmosféricos no uso da bicicleta como meio alternativo de transporte inter campi na Universidade Federal de Uberlândia |
title_full |
Estimativa de redução das emissões de poluentes atmosféricos no uso da bicicleta como meio alternativo de transporte inter campi na Universidade Federal de Uberlândia |
title_fullStr |
Estimativa de redução das emissões de poluentes atmosféricos no uso da bicicleta como meio alternativo de transporte inter campi na Universidade Federal de Uberlândia |
title_full_unstemmed |
Estimativa de redução das emissões de poluentes atmosféricos no uso da bicicleta como meio alternativo de transporte inter campi na Universidade Federal de Uberlândia |
title_sort |
Estimativa de redução das emissões de poluentes atmosféricos no uso da bicicleta como meio alternativo de transporte inter campi na Universidade Federal de Uberlândia |
author |
Sousa Maronhas, Otávio José |
author_facet |
Sousa Maronhas, Otávio José |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Carbone, Samara http://lattes.cnpq.br/5664995843058837 Franciscon, Emanuele http://lattes.cnpq.br/4335035032926562 Reis Gonzaga, Eunir Augusto http://lattes.cnpq.br/8999486450017521 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa Maronhas, Otávio José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bicicleta Poluentes Sustentabilidade UFU Uberlândia Bike Pollutants Sustainability CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::AGROMETEOROLOGIA |
topic |
Bicicleta Poluentes Sustentabilidade UFU Uberlândia Bike Pollutants Sustainability CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::AGROMETEOROLOGIA |
description |
This work aimed to quantify the emission of pollutants annually from automobiles and buses into the atmosphere on the route between the campuses of the Federal University of Uberlândia (UFU) in Uberlândia, focusing on pollutants CO, CO2 and NOx. The BR software methodology was used. evê, which calculates pollutants emitted online, that is, on highways and streets in a simplified way. Two displacement stretches were studied: Santa Mônica-Umuarama campus and Santa Mônica-Glória campus. The results obtained make it clear that automobiles are responsible for the highest emission of pollutants in both stretches. In total, light and heavy vehicles are responsible for emitting 12 tons of pollutants per year to the atmosphere. These results suggest that the implementation of the shared bicycle system is feasible environmentally, socially and would reduce the emission of pollutants into the atmosphere. Soon it was concluded that a combined system of buses and bicycles as an alternative means of locomotion would contribute to reduce emissions and improve the quality of life of the academic community at UFU, serving as an example for other Universities in the Triângulo Mineiro region. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-31 2021-03-23T18:26:10Z 2021-03-23T18:26:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARONHAS, Otávio José Sousa. Estimativa de redução das emissões de poluentes atmosféricos no uso da bicicleta como meio alternativo de transporte inter campi na Universidade Federal de Uberlândia. 2018. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Ambiental) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31479 |
identifier_str_mv |
MARONHAS, Otávio José Sousa. Estimativa de redução das emissões de poluentes atmosféricos no uso da bicicleta como meio alternativo de transporte inter campi na Universidade Federal de Uberlândia. 2018. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Ambiental) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31479 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Engenharia Ambiental |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Engenharia Ambiental |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711515476295680 |