Artefatos gerenciais utilizados pelas MPEs do setor de produtos cosméticos e serviços estéticos
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27909 |
Resumo: | Micro and Small companies currently represent 27% of Gross Domestic Product (GDP) according to SEBRAE (2014), with this growth, seeks to understand how these companies remain in the market. Given the above, the present study aims to analyze how the MSEs use the artifacts of management accounting, and how this provides managers with the fundamental information that assists in decision-making in the segment of cosmetics and aesthetic services in the city of Uberlândia. The survey examined managers '/ owners' knowledge of utilization within the entity's level of cost management, tools used to leverage business, and costing methods used in MSEs. The methodology of this study is classified as descriptive, and characterized as quali-quantitative, qualitative, used semi-elaborate interviews conducted in person with entrepreneurs, whose answers were free. The results will find the following conclusions: 57% of the sample do no or little business cost management, 9% do all cost management and can interpret the data for decision making. And 35% report that they do partial management, but cannot transform this information into deliberation to leverage the company. It is concluded that Management Accounting is recognized as an important factor in the management of a firm, and that the information provided by it helps to leverage Micro and Small Enterprises in the cosmetic and aesthetic services sector. |
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Artefatos gerenciais utilizados pelas MPEs do setor de produtos cosméticos e serviços estéticosServiços estéticosContabilidade gerencialMPE’sArtefatos gerenciaisSegmento cosméticosCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASMicro and Small companies currently represent 27% of Gross Domestic Product (GDP) according to SEBRAE (2014), with this growth, seeks to understand how these companies remain in the market. Given the above, the present study aims to analyze how the MSEs use the artifacts of management accounting, and how this provides managers with the fundamental information that assists in decision-making in the segment of cosmetics and aesthetic services in the city of Uberlândia. The survey examined managers '/ owners' knowledge of utilization within the entity's level of cost management, tools used to leverage business, and costing methods used in MSEs. The methodology of this study is classified as descriptive, and characterized as quali-quantitative, qualitative, used semi-elaborate interviews conducted in person with entrepreneurs, whose answers were free. The results will find the following conclusions: 57% of the sample do no or little business cost management, 9% do all cost management and can interpret the data for decision making. And 35% report that they do partial management, but cannot transform this information into deliberation to leverage the company. It is concluded that Management Accounting is recognized as an important factor in the management of a firm, and that the information provided by it helps to leverage Micro and Small Enterprises in the cosmetic and aesthetic services sector.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)As Micros e Pequenas empresas representam atualmente 27% do Produto Interno Bruto (PIB) segundo SEBRAE (2014), com esse crescimento, busca se compreender como essas empresas permanecem no mercado. Diante do exposto, o presente estudo visa analisa como as MPE’s utilizam os artefatos da contabilidade gerencial, e como isso possibilita aos gestores as informações fundamentais que auxiliam na tomada de decisão no segmento de produtos cosméticos e serviços estéticos da cidade de Uberlândia. A pesquisa examinou o conhecimento dos gestores/proprietários quanto a utilização quanto ao nível de gestão dos custos dentro da entidade, ferramentas utilizadas para alavancar os negócios, e os métodos de custeio utilizados nas MPE’s. A metodologia deste estudo é classificada como descritivo, e caracterizado comoquali-quantitativo, qualitativo, utilizou-se de entrevistas semielaborada feita presencialmente com os empresários, cuja respostas foram livres. Os resultados constatarão as seguintes conclusões: 57% da amostra não realizam nenhum ou pouco gerenciamento de custos dos negócios, 9% fazem toda a gestão de custos e conseguem interpretar os dados para tomada de decisão. E 35% relata que faz a gestão parcial, porém não consegue transformar essas informações em deliberação para alavancar a empresa. Conclui-se que a Contabilidade Gerencial é reconhecida como um fator importante na administração de uma firma, e que as informações fornecidas por ela auxiliam a alavancagem das Micro e Pequenas Empresas do setor de produtos cosméticos e serviços estéticos.Universidade Federal de UberlândiaBrasilCiências ContábeisSilva, Vanessa Ramos dahttp://lattes.cnpq.br/6821937129962216Sousa, Joyce Silva2019-12-20T00:13:42Z2019-12-20T00:13:42Z2019-10-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOUSA, Joyce Silva. Artefatos gerenciais utilizados pelas MPEs do setor de produtos cosméticos e serviços estéticos. 2019. 14 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27909porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-12-20T06:11:28Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/27909Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-12-20T06:11:28Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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