Luzes e sombras na ficção científica: heterotopia e distopia na obra de George Lucas (1971-1977)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flávio, Lucas Martins
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18736
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.205
Resumo: In literature, some narrative genres both demand and elicit bigger visual dependence: the genres derived from fantasy. It can be said that science fiction, if are not derived from fantasy, shares with it this dependence of a special visuality system. Analyzing the characteristics and peculiarities of this symbol system is important to understand how these narratives create meaning through visual evocation. However, science fiction is not an exclusively literary genre. It is a multimedia genre, sharing this system throughout its history with other narrative platforms such as theater and cinema. In this way, it is also necessary to observe the development of this genre and its transposition to other supports, because the meanings are also constructed historically and socially. Mapping and reflecting on these issues, especially regarding the use of this visual system by George Lucas – and some other directors of the 1970’s – is the basic proposal of this work.
id UFU_7c434f64bee3d2f75958a2cad9e1de28
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/18736
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Luzes e sombras na ficção científica: heterotopia e distopia na obra de George Lucas (1971-1977)HistóriaCinema e históriaFicção científicaLucas, George, 1944História e cinemaRegime de visualidadeHistory and cinemaVisuality regimeScience fictionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAIn literature, some narrative genres both demand and elicit bigger visual dependence: the genres derived from fantasy. It can be said that science fiction, if are not derived from fantasy, shares with it this dependence of a special visuality system. Analyzing the characteristics and peculiarities of this symbol system is important to understand how these narratives create meaning through visual evocation. However, science fiction is not an exclusively literary genre. It is a multimedia genre, sharing this system throughout its history with other narrative platforms such as theater and cinema. In this way, it is also necessary to observe the development of this genre and its transposition to other supports, because the meanings are also constructed historically and socially. Mapping and reflecting on these issues, especially regarding the use of this visual system by George Lucas – and some other directors of the 1970’s – is the basic proposal of this work.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDissertação (Mestrado)Na literatura, alguns gêneros narrativos tanto exigem quanto suscitam maior dependência visual: os gêneros derivados da fantasia. Pode-se dizer que a ficção científica, se não é derivada da fantasia, compartilha com ela essa dependência de um sistema de visualidade especial. Analisar as características e peculiaridades desse sistema de símbolos é importante para compreender como essas narrativas criam sentido através da evocação visual. No entanto, a ficção científica não é um gênero exclusivamente literário. É um gênero multimídia, compartilhando esse sistema ao longo de sua história com outras plataformas narrativas, como o teatro e o cinema. Desse modo, é necessário também observar o desenvolvimento desse gênero e sua transposição para outros suportes, pois os significados também são construídos histórica e socialmente. Mapear e refletir sobre essas questões, especialmente em relação ao uso desse sistema visual por George Lucas – e alguns outros diretores da década de 1970 – é a proposta básica desse trabalho.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em HistóriaSpini, Ana Paulahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4221490D2Ferraresi, Carla Miuccihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763573Z3Trovao, Flavio Vilas Boashttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790694E6Flávio, Lucas Martins2017-05-23T11:50:28Z2017-05-23T11:50:28Z2017-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFLAVIO, Lucas Martins. Luzes e sombras na ficção científica: heterotopia e distopia na obra de George Lucas (1971-1977). 2017. 124 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18736http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.205porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-11-11T15:39:43Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/18736Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-11-11T15:39:43Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Luzes e sombras na ficção científica: heterotopia e distopia na obra de George Lucas (1971-1977)
title Luzes e sombras na ficção científica: heterotopia e distopia na obra de George Lucas (1971-1977)
spellingShingle Luzes e sombras na ficção científica: heterotopia e distopia na obra de George Lucas (1971-1977)
Flávio, Lucas Martins
História
Cinema e história
Ficção científica
Lucas, George, 1944
História e cinema
Regime de visualidade
History and cinema
Visuality regime
Science fiction
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short Luzes e sombras na ficção científica: heterotopia e distopia na obra de George Lucas (1971-1977)
title_full Luzes e sombras na ficção científica: heterotopia e distopia na obra de George Lucas (1971-1977)
title_fullStr Luzes e sombras na ficção científica: heterotopia e distopia na obra de George Lucas (1971-1977)
title_full_unstemmed Luzes e sombras na ficção científica: heterotopia e distopia na obra de George Lucas (1971-1977)
title_sort Luzes e sombras na ficção científica: heterotopia e distopia na obra de George Lucas (1971-1977)
author Flávio, Lucas Martins
author_facet Flávio, Lucas Martins
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Spini, Ana Paula
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4221490D2
Ferraresi, Carla Miucci
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763573Z3
Trovao, Flavio Vilas Boas
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790694E6
dc.contributor.author.fl_str_mv Flávio, Lucas Martins
dc.subject.por.fl_str_mv História
Cinema e história
Ficção científica
Lucas, George, 1944
História e cinema
Regime de visualidade
History and cinema
Visuality regime
Science fiction
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
topic História
Cinema e história
Ficção científica
Lucas, George, 1944
História e cinema
Regime de visualidade
History and cinema
Visuality regime
Science fiction
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description In literature, some narrative genres both demand and elicit bigger visual dependence: the genres derived from fantasy. It can be said that science fiction, if are not derived from fantasy, shares with it this dependence of a special visuality system. Analyzing the characteristics and peculiarities of this symbol system is important to understand how these narratives create meaning through visual evocation. However, science fiction is not an exclusively literary genre. It is a multimedia genre, sharing this system throughout its history with other narrative platforms such as theater and cinema. In this way, it is also necessary to observe the development of this genre and its transposition to other supports, because the meanings are also constructed historically and socially. Mapping and reflecting on these issues, especially regarding the use of this visual system by George Lucas – and some other directors of the 1970’s – is the basic proposal of this work.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-23T11:50:28Z
2017-05-23T11:50:28Z
2017-02-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FLAVIO, Lucas Martins. Luzes e sombras na ficção científica: heterotopia e distopia na obra de George Lucas (1971-1977). 2017. 124 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18736
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.205
identifier_str_mv FLAVIO, Lucas Martins. Luzes e sombras na ficção científica: heterotopia e distopia na obra de George Lucas (1971-1977). 2017. 124 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18736
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em História
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569723662860288