A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, André Vitorino
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27308
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2001.19
Resumo: The present study consists of a research work carried out in a state school in the city of Uberlândia. The work aims to identify and analyze the social representations about the student in the teacher-student relationship; as well as its influences on the learning process of the students with school failure. To this end, six teachers from that state school interviewed me, five students attending the Basic Literacy Cycle and presenting academic failure according to the teachers. Also interviewed was one responsible for each student. I used two semi-structured interview models as a data collection instrument, one specific for the teacher and one for students and their families. The content of the interviews was analyzed based on the proposed objective, the problematization of the theme and in the light of the Theory of Social Representations as well as authors who work with the daily school life and theoretically subsidized this research. In the considerations I suggest that the social representations of teachers is another intra-school factor that contributes to the existence of school failure, and the students, when apprehending them, begin to express and behave according to the perceptions existing in their teachers' representations.
id UFU_8485fb0bd778901005a2d44966d22c9f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/27308
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - alunoThe construction of social representations about the student in the teacher - student relationshipEscola estadualRelação professor-alunoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present study consists of a research work carried out in a state school in the city of Uberlândia. The work aims to identify and analyze the social representations about the student in the teacher-student relationship; as well as its influences on the learning process of the students with school failure. To this end, six teachers from that state school interviewed me, five students attending the Basic Literacy Cycle and presenting academic failure according to the teachers. Also interviewed was one responsible for each student. I used two semi-structured interview models as a data collection instrument, one specific for the teacher and one for students and their families. The content of the interviews was analyzed based on the proposed objective, the problematization of the theme and in the light of the Theory of Social Representations as well as authors who work with the daily school life and theoretically subsidized this research. In the considerations I suggest that the social representations of teachers is another intra-school factor that contributes to the existence of school failure, and the students, when apprehending them, begin to express and behave according to the perceptions existing in their teachers' representations.Dissertação (Mestrado)O presente estudo consiste num trabalho de pesquisa realizado numa escola estadual, na cidade de Uberlândia. O trabalho tem como objetivo identificar e analisar as representações sociais sobre o educando na relação professor-aluno; assim como as suas influências no processo de aprendizagem do alunado com insucesso escolar. Para tanto, foram entrevistados por mim seis professores da referida escola estadual, cinco alunos cursando o Ciclo Básico de Alfabetização e apresentando insucesso escolar segundo os docentes. Também foram entrevistados um responsável por cada aluno. Utilizei dois modelos de entrevista semi-estruturada como instrumento de coleta de dados, sendo um modelo específico para o professor e outro para aluno e seus familiares. O conteúdo das entrevistas foi analisado com base no objetivo proposto, na problematízação do tema e à luz da Teoria das Representações Sociais como também em autores que trabalham com o cotidiano escolar e subsidiaram teoricamente esta pesquisa. Nas considerações sugiro que as representações socais dos professores é mais um fator intra-escolar que contribui para a existência do insucesso escolar, e os alunos, ao apreende-las, passam a expressar e comportar segundo as percepções existentes nas representações dos seus professores.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoInácio Filho, Geraldohttp://lattes.cnpq.br/5354758011229936Souza, José CarlosPagotti, Antonio WilsonVieira, André Vitorino2019-11-08T18:38:22Z2019-11-08T18:38:22Z2001info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfVIEIRA, André Vitorino. A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno. 2001. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2001.19https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27308http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2001.19porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-11-09T06:12:06Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/27308Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-11-09T06:12:06Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno
The construction of social representations about the student in the teacher - student relationship
title A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno
spellingShingle A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno
Vieira, André Vitorino
Escola estadual
Relação professor-aluno
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno
title_full A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno
title_fullStr A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno
title_full_unstemmed A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno
title_sort A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno
author Vieira, André Vitorino
author_facet Vieira, André Vitorino
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Inácio Filho, Geraldo
http://lattes.cnpq.br/5354758011229936
Souza, José Carlos
Pagotti, Antonio Wilson
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, André Vitorino
dc.subject.por.fl_str_mv Escola estadual
Relação professor-aluno
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Escola estadual
Relação professor-aluno
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present study consists of a research work carried out in a state school in the city of Uberlândia. The work aims to identify and analyze the social representations about the student in the teacher-student relationship; as well as its influences on the learning process of the students with school failure. To this end, six teachers from that state school interviewed me, five students attending the Basic Literacy Cycle and presenting academic failure according to the teachers. Also interviewed was one responsible for each student. I used two semi-structured interview models as a data collection instrument, one specific for the teacher and one for students and their families. The content of the interviews was analyzed based on the proposed objective, the problematization of the theme and in the light of the Theory of Social Representations as well as authors who work with the daily school life and theoretically subsidized this research. In the considerations I suggest that the social representations of teachers is another intra-school factor that contributes to the existence of school failure, and the students, when apprehending them, begin to express and behave according to the perceptions existing in their teachers' representations.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001
2019-11-08T18:38:22Z
2019-11-08T18:38:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VIEIRA, André Vitorino. A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno. 2001. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2001.19
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27308
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2001.19
identifier_str_mv VIEIRA, André Vitorino. A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno. 2001. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2001.19
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27308
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2001.19
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569594292699136