A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27308 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2001.19 |
Resumo: | The present study consists of a research work carried out in a state school in the city of Uberlândia. The work aims to identify and analyze the social representations about the student in the teacher-student relationship; as well as its influences on the learning process of the students with school failure. To this end, six teachers from that state school interviewed me, five students attending the Basic Literacy Cycle and presenting academic failure according to the teachers. Also interviewed was one responsible for each student. I used two semi-structured interview models as a data collection instrument, one specific for the teacher and one for students and their families. The content of the interviews was analyzed based on the proposed objective, the problematization of the theme and in the light of the Theory of Social Representations as well as authors who work with the daily school life and theoretically subsidized this research. In the considerations I suggest that the social representations of teachers is another intra-school factor that contributes to the existence of school failure, and the students, when apprehending them, begin to express and behave according to the perceptions existing in their teachers' representations. |
id |
UFU_8485fb0bd778901005a2d44966d22c9f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/27308 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - alunoThe construction of social representations about the student in the teacher - student relationshipEscola estadualRelação professor-alunoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present study consists of a research work carried out in a state school in the city of Uberlândia. The work aims to identify and analyze the social representations about the student in the teacher-student relationship; as well as its influences on the learning process of the students with school failure. To this end, six teachers from that state school interviewed me, five students attending the Basic Literacy Cycle and presenting academic failure according to the teachers. Also interviewed was one responsible for each student. I used two semi-structured interview models as a data collection instrument, one specific for the teacher and one for students and their families. The content of the interviews was analyzed based on the proposed objective, the problematization of the theme and in the light of the Theory of Social Representations as well as authors who work with the daily school life and theoretically subsidized this research. In the considerations I suggest that the social representations of teachers is another intra-school factor that contributes to the existence of school failure, and the students, when apprehending them, begin to express and behave according to the perceptions existing in their teachers' representations.Dissertação (Mestrado)O presente estudo consiste num trabalho de pesquisa realizado numa escola estadual, na cidade de Uberlândia. O trabalho tem como objetivo identificar e analisar as representações sociais sobre o educando na relação professor-aluno; assim como as suas influências no processo de aprendizagem do alunado com insucesso escolar. Para tanto, foram entrevistados por mim seis professores da referida escola estadual, cinco alunos cursando o Ciclo Básico de Alfabetização e apresentando insucesso escolar segundo os docentes. Também foram entrevistados um responsável por cada aluno. Utilizei dois modelos de entrevista semi-estruturada como instrumento de coleta de dados, sendo um modelo específico para o professor e outro para aluno e seus familiares. O conteúdo das entrevistas foi analisado com base no objetivo proposto, na problematízação do tema e à luz da Teoria das Representações Sociais como também em autores que trabalham com o cotidiano escolar e subsidiaram teoricamente esta pesquisa. Nas considerações sugiro que as representações socais dos professores é mais um fator intra-escolar que contribui para a existência do insucesso escolar, e os alunos, ao apreende-las, passam a expressar e comportar segundo as percepções existentes nas representações dos seus professores.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoInácio Filho, Geraldohttp://lattes.cnpq.br/5354758011229936Souza, José CarlosPagotti, Antonio WilsonVieira, André Vitorino2019-11-08T18:38:22Z2019-11-08T18:38:22Z2001info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfVIEIRA, André Vitorino. A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno. 2001. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2001.19https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27308http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2001.19porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-11-09T06:12:06Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/27308Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-11-09T06:12:06Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno The construction of social representations about the student in the teacher - student relationship |
title |
A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno |
spellingShingle |
A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno Vieira, André Vitorino Escola estadual Relação professor-aluno CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno |
title_full |
A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno |
title_fullStr |
A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno |
title_full_unstemmed |
A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno |
title_sort |
A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno |
author |
Vieira, André Vitorino |
author_facet |
Vieira, André Vitorino |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Inácio Filho, Geraldo http://lattes.cnpq.br/5354758011229936 Souza, José Carlos Pagotti, Antonio Wilson |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, André Vitorino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola estadual Relação professor-aluno CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Escola estadual Relação professor-aluno CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present study consists of a research work carried out in a state school in the city of Uberlândia. The work aims to identify and analyze the social representations about the student in the teacher-student relationship; as well as its influences on the learning process of the students with school failure. To this end, six teachers from that state school interviewed me, five students attending the Basic Literacy Cycle and presenting academic failure according to the teachers. Also interviewed was one responsible for each student. I used two semi-structured interview models as a data collection instrument, one specific for the teacher and one for students and their families. The content of the interviews was analyzed based on the proposed objective, the problematization of the theme and in the light of the Theory of Social Representations as well as authors who work with the daily school life and theoretically subsidized this research. In the considerations I suggest that the social representations of teachers is another intra-school factor that contributes to the existence of school failure, and the students, when apprehending them, begin to express and behave according to the perceptions existing in their teachers' representations. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001 2019-11-08T18:38:22Z 2019-11-08T18:38:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
VIEIRA, André Vitorino. A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno. 2001. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2001.19 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27308 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2001.19 |
identifier_str_mv |
VIEIRA, André Vitorino. A construção de representações sociais sobre o educando na relação professor - aluno. 2001. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2001.19 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27308 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2001.19 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569594292699136 |