O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pontes, Jordan de Oliveira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38535
Resumo: The present work aims to evaluate the impact of the COVID­19 pandemic on the performance of undergraduate students in the National Student Performance Exam (ENADE) 2021. For this purpose, a sample of 2,369 higher education courses evaluated in the ENADE editions of 2017 and 2021, and, from this base, aggregate them for 446 municipalities in Brazil, achieving, therefore, the construction of an appropriate base for an econometric methodology of panel data. In addition to assessing the impact of the pandemic itself, including the number of cases per 100,000 inhabitants, an attempt was made to isolate its effects using socioeconomic variables widely used in the empirical literature on this area, such as family income, admission through affirmative policies, receipt of academic scholarships, dedication and ethnicity. Furthermore, the use of one more variable was proposed: the exclusive dedication of students to their undergraduate courses. For regression, the differences­indifferences estimator was used. As a result, there was a small impact of the pandemic on the performance of Brazilian higher education courses by municipality in ENADE 2021, with the ethnicity of students being a prominent factor with a negative effect on the exam. This work contributes to the identification of the immediate short­term effects of the pandemic on Brazilian higher education.
id UFU_8d1438afc320568e7051421ee2d1c333
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/38535
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021The impact of the Covid-19 pandemic on the performance of higher education students in ENADE 2021ENADECovid19higher educationdifferences in differencesEnsino superior Diferenças em diferençasCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::METODOS QUANTITATIVOS EM ECONOMIA::METODOS E MODELOS MATEMATICOS, ECONOMETRICOS E ESTATISTICOSThe present work aims to evaluate the impact of the COVID­19 pandemic on the performance of undergraduate students in the National Student Performance Exam (ENADE) 2021. For this purpose, a sample of 2,369 higher education courses evaluated in the ENADE editions of 2017 and 2021, and, from this base, aggregate them for 446 municipalities in Brazil, achieving, therefore, the construction of an appropriate base for an econometric methodology of panel data. In addition to assessing the impact of the pandemic itself, including the number of cases per 100,000 inhabitants, an attempt was made to isolate its effects using socioeconomic variables widely used in the empirical literature on this area, such as family income, admission through affirmative policies, receipt of academic scholarships, dedication and ethnicity. Furthermore, the use of one more variable was proposed: the exclusive dedication of students to their undergraduate courses. For regression, the differences­indifferences estimator was used. As a result, there was a small impact of the pandemic on the performance of Brazilian higher education courses by municipality in ENADE 2021, with the ethnicity of students being a prominent factor with a negative effect on the exam. This work contributes to the identification of the immediate short­term effects of the pandemic on Brazilian higher education.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O presente trabalho tem como objetivo avaliar o impacto da pandemia de COVID­19 sobre o desempenho dos estudantes de graduação no Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (ENADE) 2021. Para essa finalidade, foi construída uma amostra de 2.369 cursos de ensino superior avaliados nas edições do ENADE de 2017 e 2021, e, a partir dessa base, agregá­los para 446 municípios do Brasil, logrando, por conseguinte, a construção de uma base apropriada para uma metodologia econométrica de dados em painel. Além da própria avaliação do impacto da pandemia, incluindo a quantidade casos a cada cem mil habitantes, buscou­se isolar seus efeitos usando variáveis socioeconômicas amplamente utilizadas na literatura empírica desta seara, como renda familiar, ingresso por políticas afirmativas, recebimento de bolsas acadêmicas, dedicação exclusiva e etnia. Ademais, propôs­se a utilização de mais uma variável: a dedicação exclusiva de alunos em seus cursos de graduação. Para a regressão, foi utilizado o estimador de diferenças em diferenças. Como resultado, verificou­se um diminuto impacto da pandemia sobre o desempenho dos cursos de ensino superior brasileiros por município no ENADE 2021, sendo a etnia dos estudantes um fator de destaque de efeito negativo no exame. Este trabalho contribui com a identificação dos efeitos imediatos de curto prazo da pandemia sobre a educação superior brasileira.Universidade Federal de UberlândiaBrasilCiências EconômicasCastro, Marcelo Araújohttp://lattes.cnpq.br/6305597232222132Franco, Ana Maria de Paivahttp://lattes.cnpq.br/4436546813181295Saiani, Carlos César Santejohttp://lattes.cnpq.br/5843437788816592Pontes, Jordan de Oliveira2023-07-10T19:29:32Z2023-07-10T19:29:32Z2023-06-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPONTES, Jordan de Oliveira. O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021. 2023. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38535porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-07-11T06:20:10Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/38535Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-07-11T06:20:10Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021
The impact of the Covid-19 pandemic on the performance of higher education students in ENADE 2021
title O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021
spellingShingle O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021
Pontes, Jordan de Oliveira
ENADE
Covid19
higher education
differences in differences
Ensino superior
 Diferenças em diferenças
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::METODOS QUANTITATIVOS EM ECONOMIA::METODOS E MODELOS MATEMATICOS, ECONOMETRICOS E ESTATISTICOS
title_short O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021
title_full O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021
title_fullStr O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021
title_full_unstemmed O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021
title_sort O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021
author Pontes, Jordan de Oliveira
author_facet Pontes, Jordan de Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Castro, Marcelo Araújo
http://lattes.cnpq.br/6305597232222132
Franco, Ana Maria de Paiva
http://lattes.cnpq.br/4436546813181295
Saiani, Carlos César Santejo
http://lattes.cnpq.br/5843437788816592
dc.contributor.author.fl_str_mv Pontes, Jordan de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv ENADE
Covid19
higher education
differences in differences
Ensino superior
 Diferenças em diferenças
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::METODOS QUANTITATIVOS EM ECONOMIA::METODOS E MODELOS MATEMATICOS, ECONOMETRICOS E ESTATISTICOS
topic ENADE
Covid19
higher education
differences in differences
Ensino superior
 Diferenças em diferenças
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::METODOS QUANTITATIVOS EM ECONOMIA::METODOS E MODELOS MATEMATICOS, ECONOMETRICOS E ESTATISTICOS
description The present work aims to evaluate the impact of the COVID­19 pandemic on the performance of undergraduate students in the National Student Performance Exam (ENADE) 2021. For this purpose, a sample of 2,369 higher education courses evaluated in the ENADE editions of 2017 and 2021, and, from this base, aggregate them for 446 municipalities in Brazil, achieving, therefore, the construction of an appropriate base for an econometric methodology of panel data. In addition to assessing the impact of the pandemic itself, including the number of cases per 100,000 inhabitants, an attempt was made to isolate its effects using socioeconomic variables widely used in the empirical literature on this area, such as family income, admission through affirmative policies, receipt of academic scholarships, dedication and ethnicity. Furthermore, the use of one more variable was proposed: the exclusive dedication of students to their undergraduate courses. For regression, the differences­indifferences estimator was used. As a result, there was a small impact of the pandemic on the performance of Brazilian higher education courses by municipality in ENADE 2021, with the ethnicity of students being a prominent factor with a negative effect on the exam. This work contributes to the identification of the immediate short­term effects of the pandemic on Brazilian higher education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-10T19:29:32Z
2023-07-10T19:29:32Z
2023-06-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PONTES, Jordan de Oliveira. O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021. 2023. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38535
identifier_str_mv PONTES, Jordan de Oliveira. O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021. 2023. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38535
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Ciências Econômicas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Ciências Econômicas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569698154151936