O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38535 |
Resumo: | The present work aims to evaluate the impact of the COVID19 pandemic on the performance of undergraduate students in the National Student Performance Exam (ENADE) 2021. For this purpose, a sample of 2,369 higher education courses evaluated in the ENADE editions of 2017 and 2021, and, from this base, aggregate them for 446 municipalities in Brazil, achieving, therefore, the construction of an appropriate base for an econometric methodology of panel data. In addition to assessing the impact of the pandemic itself, including the number of cases per 100,000 inhabitants, an attempt was made to isolate its effects using socioeconomic variables widely used in the empirical literature on this area, such as family income, admission through affirmative policies, receipt of academic scholarships, dedication and ethnicity. Furthermore, the use of one more variable was proposed: the exclusive dedication of students to their undergraduate courses. For regression, the differencesindifferences estimator was used. As a result, there was a small impact of the pandemic on the performance of Brazilian higher education courses by municipality in ENADE 2021, with the ethnicity of students being a prominent factor with a negative effect on the exam. This work contributes to the identification of the immediate shortterm effects of the pandemic on Brazilian higher education. |
id |
UFU_8d1438afc320568e7051421ee2d1c333 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/38535 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021The impact of the Covid-19 pandemic on the performance of higher education students in ENADE 2021ENADECovid19higher educationdifferences in differencesEnsino superior Diferenças em diferençasCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::METODOS QUANTITATIVOS EM ECONOMIA::METODOS E MODELOS MATEMATICOS, ECONOMETRICOS E ESTATISTICOSThe present work aims to evaluate the impact of the COVID19 pandemic on the performance of undergraduate students in the National Student Performance Exam (ENADE) 2021. For this purpose, a sample of 2,369 higher education courses evaluated in the ENADE editions of 2017 and 2021, and, from this base, aggregate them for 446 municipalities in Brazil, achieving, therefore, the construction of an appropriate base for an econometric methodology of panel data. In addition to assessing the impact of the pandemic itself, including the number of cases per 100,000 inhabitants, an attempt was made to isolate its effects using socioeconomic variables widely used in the empirical literature on this area, such as family income, admission through affirmative policies, receipt of academic scholarships, dedication and ethnicity. Furthermore, the use of one more variable was proposed: the exclusive dedication of students to their undergraduate courses. For regression, the differencesindifferences estimator was used. As a result, there was a small impact of the pandemic on the performance of Brazilian higher education courses by municipality in ENADE 2021, with the ethnicity of students being a prominent factor with a negative effect on the exam. This work contributes to the identification of the immediate shortterm effects of the pandemic on Brazilian higher education.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O presente trabalho tem como objetivo avaliar o impacto da pandemia de COVID19 sobre o desempenho dos estudantes de graduação no Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (ENADE) 2021. Para essa finalidade, foi construída uma amostra de 2.369 cursos de ensino superior avaliados nas edições do ENADE de 2017 e 2021, e, a partir dessa base, agregálos para 446 municípios do Brasil, logrando, por conseguinte, a construção de uma base apropriada para uma metodologia econométrica de dados em painel. Além da própria avaliação do impacto da pandemia, incluindo a quantidade casos a cada cem mil habitantes, buscouse isolar seus efeitos usando variáveis socioeconômicas amplamente utilizadas na literatura empírica desta seara, como renda familiar, ingresso por políticas afirmativas, recebimento de bolsas acadêmicas, dedicação exclusiva e etnia. Ademais, propôsse a utilização de mais uma variável: a dedicação exclusiva de alunos em seus cursos de graduação. Para a regressão, foi utilizado o estimador de diferenças em diferenças. Como resultado, verificouse um diminuto impacto da pandemia sobre o desempenho dos cursos de ensino superior brasileiros por município no ENADE 2021, sendo a etnia dos estudantes um fator de destaque de efeito negativo no exame. Este trabalho contribui com a identificação dos efeitos imediatos de curto prazo da pandemia sobre a educação superior brasileira.Universidade Federal de UberlândiaBrasilCiências EconômicasCastro, Marcelo Araújohttp://lattes.cnpq.br/6305597232222132Franco, Ana Maria de Paivahttp://lattes.cnpq.br/4436546813181295Saiani, Carlos César Santejohttp://lattes.cnpq.br/5843437788816592Pontes, Jordan de Oliveira2023-07-10T19:29:32Z2023-07-10T19:29:32Z2023-06-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPONTES, Jordan de Oliveira. O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021. 2023. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38535porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-07-11T06:20:10Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/38535Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-07-11T06:20:10Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021 The impact of the Covid-19 pandemic on the performance of higher education students in ENADE 2021 |
title |
O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021 |
spellingShingle |
O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021 Pontes, Jordan de Oliveira ENADE Covid19 higher education differences in differences Ensino superior Diferenças em diferenças CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::METODOS QUANTITATIVOS EM ECONOMIA::METODOS E MODELOS MATEMATICOS, ECONOMETRICOS E ESTATISTICOS |
title_short |
O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021 |
title_full |
O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021 |
title_fullStr |
O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021 |
title_full_unstemmed |
O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021 |
title_sort |
O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021 |
author |
Pontes, Jordan de Oliveira |
author_facet |
Pontes, Jordan de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Castro, Marcelo Araújo http://lattes.cnpq.br/6305597232222132 Franco, Ana Maria de Paiva http://lattes.cnpq.br/4436546813181295 Saiani, Carlos César Santejo http://lattes.cnpq.br/5843437788816592 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pontes, Jordan de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ENADE Covid19 higher education differences in differences Ensino superior Diferenças em diferenças CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::METODOS QUANTITATIVOS EM ECONOMIA::METODOS E MODELOS MATEMATICOS, ECONOMETRICOS E ESTATISTICOS |
topic |
ENADE Covid19 higher education differences in differences Ensino superior Diferenças em diferenças CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::METODOS QUANTITATIVOS EM ECONOMIA::METODOS E MODELOS MATEMATICOS, ECONOMETRICOS E ESTATISTICOS |
description |
The present work aims to evaluate the impact of the COVID19 pandemic on the performance of undergraduate students in the National Student Performance Exam (ENADE) 2021. For this purpose, a sample of 2,369 higher education courses evaluated in the ENADE editions of 2017 and 2021, and, from this base, aggregate them for 446 municipalities in Brazil, achieving, therefore, the construction of an appropriate base for an econometric methodology of panel data. In addition to assessing the impact of the pandemic itself, including the number of cases per 100,000 inhabitants, an attempt was made to isolate its effects using socioeconomic variables widely used in the empirical literature on this area, such as family income, admission through affirmative policies, receipt of academic scholarships, dedication and ethnicity. Furthermore, the use of one more variable was proposed: the exclusive dedication of students to their undergraduate courses. For regression, the differencesindifferences estimator was used. As a result, there was a small impact of the pandemic on the performance of Brazilian higher education courses by municipality in ENADE 2021, with the ethnicity of students being a prominent factor with a negative effect on the exam. This work contributes to the identification of the immediate shortterm effects of the pandemic on Brazilian higher education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-10T19:29:32Z 2023-07-10T19:29:32Z 2023-06-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PONTES, Jordan de Oliveira. O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021. 2023. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38535 |
identifier_str_mv |
PONTES, Jordan de Oliveira. O impacto da pandemia de Covid-19 sobre o desempenho dos alunos de ensino superior no ENADE 2021. 2023. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38535 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Ciências Econômicas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Ciências Econômicas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569698154151936 |