A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Jacqueline Danielle
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36224
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.500
Resumo: This research deals with the condition of the child who lives in this time, in which the Other undergoes mutations, in a special way, resulting from the rise of the discourses of capitalism and science. Among the possible paths for this question, the perspective of the three psychic registers, the Symbolic, the Imaginary and the Real, was chosen, in an attempt to highlight the part of each of them in the child's suffering. It was inferred that the current discourses make the Symbolic vacillate and put jouissance in the first place. What stands out from them are imperatives of jouissance, which would take place through objects produced by science and sold by the market. In the relationship between subjects and objects, the dimension of otherness in its facets is separated. In addition, it has been circulating ideals of total freedom and happiness that demand an unattainable autonomy from the subject, even more so for the child. With the reiterated questioning of the Symbolic order, which until then had been a guide for the subjects, the Imaginary and the image enter the scene, causing consequences for the subject-child. With that, the Real loses part of its contour and appears wide open, returning in the body. The child suffers these effects that directly affect their position in the Other.
id UFU_8fb244cd57d28f617e6d684f9a311ccb
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/36224
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e realThe child and the other in the contemporary: considerations about the symbolic, imaginary and realcriançaSimbólicoImaginárioRealcontemporâneochildSymbolicImaginaryRealcontemporaryPsicologiaParavidini, João Luiz LeitãoUniversidade Federal de Uberlândia. Pós- graduação em Psicologia.TítuloCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAPsicologiaCrianças - Aspectos simbólicosEstudos de ImagináriosAlegria, fantasia e realidadeThis research deals with the condition of the child who lives in this time, in which the Other undergoes mutations, in a special way, resulting from the rise of the discourses of capitalism and science. Among the possible paths for this question, the perspective of the three psychic registers, the Symbolic, the Imaginary and the Real, was chosen, in an attempt to highlight the part of each of them in the child's suffering. It was inferred that the current discourses make the Symbolic vacillate and put jouissance in the first place. What stands out from them are imperatives of jouissance, which would take place through objects produced by science and sold by the market. In the relationship between subjects and objects, the dimension of otherness in its facets is separated. In addition, it has been circulating ideals of total freedom and happiness that demand an unattainable autonomy from the subject, even more so for the child. With the reiterated questioning of the Symbolic order, which until then had been a guide for the subjects, the Imaginary and the image enter the scene, causing consequences for the subject-child. With that, the Real loses part of its contour and appears wide open, returning in the body. The child suffers these effects that directly affect their position in the Other.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDissertação (Mestrado)Esta pesquisa trata da condição da criança que vive esta época, na qual o Outro sofre mutações, de modo especial, decorrentes da ascensão dos discursos do capitalismo e da ciência. Dentre os possíveis caminhos para essa questão, foi escolhida a perspectiva dos três registros psíquicos, o Simbólico, o Imaginário e o Real, na tentativa de evidenciar a parte de cada um deles no sofrimento da criança. Depreendeu-se que os discursos vigentes fazem vacilar o Simbólico e colocam o gozo em primeiro lugar. O que se destaca deles são imperativos de gozo, o qual se daria por meio de objetos produzidos pela ciência e vendidos pelo mercado. Na relação dos sujeitos com os objetos, a dimensão da alteridade em suas facetas é apartada. Além disso, circulam ideais de liberdade e felicidade totais que exigem do sujeito uma autonomia inalcançável, ainda mais para a criança. Com o questionamento reiterado da ordem Simbólica, até então orientadora para os sujeitos, o Imaginário e a imagem entram em cena, acarretando consequências para o sujeito-criança. Com isso, o Real perde parte do seu contorno e aparece escancarado, retornando no corpo. A criança sofre esses efeitos que incidem diretamente na sua posição no Outro.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em PsicologiaParavidini, João Luiz LeitãoKelly , Roberta Ecleide de Oliveira Gomeshttp://lattes.cnpq.br/0317367206197703Mota, Cristina Abrancheshttp://lattes.cnpq.br/1564982787012578Pereira, Jacqueline Danielle2022-10-04T14:23:06Z2022-10-04T14:23:06Z2022-09-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPEREIRA, Jacqueline Danielle. A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real. 2022. 112 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.500.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36224http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.500porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-10-05T06:29:53Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/36224Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-10-05T06:29:53Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real
The child and the other in the contemporary: considerations about the symbolic, imaginary and real
title A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real
spellingShingle A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real
Pereira, Jacqueline Danielle
criança
Simbólico
Imaginário
Real
contemporâneo
child
Symbolic
Imaginary
Real
contemporary
Psicologia
Paravidini, João Luiz Leitão
Universidade Federal de Uberlândia. Pós- graduação em Psicologia.
Título
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Psicologia
Crianças - Aspectos simbólicos
Estudos de Imaginários
Alegria, fantasia e realidade
title_short A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real
title_full A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real
title_fullStr A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real
title_full_unstemmed A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real
title_sort A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real
author Pereira, Jacqueline Danielle
author_facet Pereira, Jacqueline Danielle
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paravidini, João Luiz Leitão
Kelly , Roberta Ecleide de Oliveira Gomes
http://lattes.cnpq.br/0317367206197703
Mota, Cristina Abranches
http://lattes.cnpq.br/1564982787012578
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Jacqueline Danielle
dc.subject.por.fl_str_mv criança
Simbólico
Imaginário
Real
contemporâneo
child
Symbolic
Imaginary
Real
contemporary
Psicologia
Paravidini, João Luiz Leitão
Universidade Federal de Uberlândia. Pós- graduação em Psicologia.
Título
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Psicologia
Crianças - Aspectos simbólicos
Estudos de Imaginários
Alegria, fantasia e realidade
topic criança
Simbólico
Imaginário
Real
contemporâneo
child
Symbolic
Imaginary
Real
contemporary
Psicologia
Paravidini, João Luiz Leitão
Universidade Federal de Uberlândia. Pós- graduação em Psicologia.
Título
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Psicologia
Crianças - Aspectos simbólicos
Estudos de Imaginários
Alegria, fantasia e realidade
description This research deals with the condition of the child who lives in this time, in which the Other undergoes mutations, in a special way, resulting from the rise of the discourses of capitalism and science. Among the possible paths for this question, the perspective of the three psychic registers, the Symbolic, the Imaginary and the Real, was chosen, in an attempt to highlight the part of each of them in the child's suffering. It was inferred that the current discourses make the Symbolic vacillate and put jouissance in the first place. What stands out from them are imperatives of jouissance, which would take place through objects produced by science and sold by the market. In the relationship between subjects and objects, the dimension of otherness in its facets is separated. In addition, it has been circulating ideals of total freedom and happiness that demand an unattainable autonomy from the subject, even more so for the child. With the reiterated questioning of the Symbolic order, which until then had been a guide for the subjects, the Imaginary and the image enter the scene, causing consequences for the subject-child. With that, the Real loses part of its contour and appears wide open, returning in the body. The child suffers these effects that directly affect their position in the Other.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-04T14:23:06Z
2022-10-04T14:23:06Z
2022-09-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PEREIRA, Jacqueline Danielle. A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real. 2022. 112 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.500.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36224
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.500
identifier_str_mv PEREIRA, Jacqueline Danielle. A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real. 2022. 112 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.500.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36224
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.500
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569664143589376