A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36224 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.500 |
Resumo: | This research deals with the condition of the child who lives in this time, in which the Other undergoes mutations, in a special way, resulting from the rise of the discourses of capitalism and science. Among the possible paths for this question, the perspective of the three psychic registers, the Symbolic, the Imaginary and the Real, was chosen, in an attempt to highlight the part of each of them in the child's suffering. It was inferred that the current discourses make the Symbolic vacillate and put jouissance in the first place. What stands out from them are imperatives of jouissance, which would take place through objects produced by science and sold by the market. In the relationship between subjects and objects, the dimension of otherness in its facets is separated. In addition, it has been circulating ideals of total freedom and happiness that demand an unattainable autonomy from the subject, even more so for the child. With the reiterated questioning of the Symbolic order, which until then had been a guide for the subjects, the Imaginary and the image enter the scene, causing consequences for the subject-child. With that, the Real loses part of its contour and appears wide open, returning in the body. The child suffers these effects that directly affect their position in the Other. |
id |
UFU_8fb244cd57d28f617e6d684f9a311ccb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/36224 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e realThe child and the other in the contemporary: considerations about the symbolic, imaginary and realcriançaSimbólicoImaginárioRealcontemporâneochildSymbolicImaginaryRealcontemporaryPsicologiaParavidini, João Luiz LeitãoUniversidade Federal de Uberlândia. Pós- graduação em Psicologia.TítuloCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAPsicologiaCrianças - Aspectos simbólicosEstudos de ImagináriosAlegria, fantasia e realidadeThis research deals with the condition of the child who lives in this time, in which the Other undergoes mutations, in a special way, resulting from the rise of the discourses of capitalism and science. Among the possible paths for this question, the perspective of the three psychic registers, the Symbolic, the Imaginary and the Real, was chosen, in an attempt to highlight the part of each of them in the child's suffering. It was inferred that the current discourses make the Symbolic vacillate and put jouissance in the first place. What stands out from them are imperatives of jouissance, which would take place through objects produced by science and sold by the market. In the relationship between subjects and objects, the dimension of otherness in its facets is separated. In addition, it has been circulating ideals of total freedom and happiness that demand an unattainable autonomy from the subject, even more so for the child. With the reiterated questioning of the Symbolic order, which until then had been a guide for the subjects, the Imaginary and the image enter the scene, causing consequences for the subject-child. With that, the Real loses part of its contour and appears wide open, returning in the body. The child suffers these effects that directly affect their position in the Other.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDissertação (Mestrado)Esta pesquisa trata da condição da criança que vive esta época, na qual o Outro sofre mutações, de modo especial, decorrentes da ascensão dos discursos do capitalismo e da ciência. Dentre os possíveis caminhos para essa questão, foi escolhida a perspectiva dos três registros psíquicos, o Simbólico, o Imaginário e o Real, na tentativa de evidenciar a parte de cada um deles no sofrimento da criança. Depreendeu-se que os discursos vigentes fazem vacilar o Simbólico e colocam o gozo em primeiro lugar. O que se destaca deles são imperativos de gozo, o qual se daria por meio de objetos produzidos pela ciência e vendidos pelo mercado. Na relação dos sujeitos com os objetos, a dimensão da alteridade em suas facetas é apartada. Além disso, circulam ideais de liberdade e felicidade totais que exigem do sujeito uma autonomia inalcançável, ainda mais para a criança. Com o questionamento reiterado da ordem Simbólica, até então orientadora para os sujeitos, o Imaginário e a imagem entram em cena, acarretando consequências para o sujeito-criança. Com isso, o Real perde parte do seu contorno e aparece escancarado, retornando no corpo. A criança sofre esses efeitos que incidem diretamente na sua posição no Outro.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em PsicologiaParavidini, João Luiz LeitãoKelly , Roberta Ecleide de Oliveira Gomeshttp://lattes.cnpq.br/0317367206197703Mota, Cristina Abrancheshttp://lattes.cnpq.br/1564982787012578Pereira, Jacqueline Danielle2022-10-04T14:23:06Z2022-10-04T14:23:06Z2022-09-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPEREIRA, Jacqueline Danielle. A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real. 2022. 112 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.500.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36224http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.500porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-10-05T06:29:53Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/36224Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-10-05T06:29:53Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real The child and the other in the contemporary: considerations about the symbolic, imaginary and real |
title |
A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real |
spellingShingle |
A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real Pereira, Jacqueline Danielle criança Simbólico Imaginário Real contemporâneo child Symbolic Imaginary Real contemporary Psicologia Paravidini, João Luiz Leitão Universidade Federal de Uberlândia. Pós- graduação em Psicologia. Título CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA Psicologia Crianças - Aspectos simbólicos Estudos de Imaginários Alegria, fantasia e realidade |
title_short |
A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real |
title_full |
A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real |
title_fullStr |
A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real |
title_full_unstemmed |
A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real |
title_sort |
A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real |
author |
Pereira, Jacqueline Danielle |
author_facet |
Pereira, Jacqueline Danielle |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Paravidini, João Luiz Leitão Kelly , Roberta Ecleide de Oliveira Gomes http://lattes.cnpq.br/0317367206197703 Mota, Cristina Abranches http://lattes.cnpq.br/1564982787012578 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Jacqueline Danielle |
dc.subject.por.fl_str_mv |
criança Simbólico Imaginário Real contemporâneo child Symbolic Imaginary Real contemporary Psicologia Paravidini, João Luiz Leitão Universidade Federal de Uberlândia. Pós- graduação em Psicologia. Título CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA Psicologia Crianças - Aspectos simbólicos Estudos de Imaginários Alegria, fantasia e realidade |
topic |
criança Simbólico Imaginário Real contemporâneo child Symbolic Imaginary Real contemporary Psicologia Paravidini, João Luiz Leitão Universidade Federal de Uberlândia. Pós- graduação em Psicologia. Título CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA Psicologia Crianças - Aspectos simbólicos Estudos de Imaginários Alegria, fantasia e realidade |
description |
This research deals with the condition of the child who lives in this time, in which the Other undergoes mutations, in a special way, resulting from the rise of the discourses of capitalism and science. Among the possible paths for this question, the perspective of the three psychic registers, the Symbolic, the Imaginary and the Real, was chosen, in an attempt to highlight the part of each of them in the child's suffering. It was inferred that the current discourses make the Symbolic vacillate and put jouissance in the first place. What stands out from them are imperatives of jouissance, which would take place through objects produced by science and sold by the market. In the relationship between subjects and objects, the dimension of otherness in its facets is separated. In addition, it has been circulating ideals of total freedom and happiness that demand an unattainable autonomy from the subject, even more so for the child. With the reiterated questioning of the Symbolic order, which until then had been a guide for the subjects, the Imaginary and the image enter the scene, causing consequences for the subject-child. With that, the Real loses part of its contour and appears wide open, returning in the body. The child suffers these effects that directly affect their position in the Other. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-04T14:23:06Z 2022-10-04T14:23:06Z 2022-09-02 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PEREIRA, Jacqueline Danielle. A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real. 2022. 112 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.500. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36224 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.500 |
identifier_str_mv |
PEREIRA, Jacqueline Danielle. A criança e o outro no contemporâneo: considerações acerca do simbólico, imaginário e real. 2022. 112 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.500. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36224 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.500 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569664143589376 |