Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37132 |
Resumo: | The study discusses the theme of technologies in education, starting from the problem of how Freire's thought influences the views of Brazilian researchers on the use of digital technologies in education. The methodology used was the qualitative and exploratory perspective, through a bibliographical study based on research by Brazilian authors on this theme. Thus, the general objective of the research is to understand the influence of Freire's thinking on the use of technologies in education. The results indicate that Paulo Freire, although he has not dedicated himself to the specific theme of technologies as the axis of his productions and research, collaborates immensely with important and current reflections on the subject, highlighting that technologies are neither good, nor bad, nor neutral. and that, therefore, its use in education demands critical and conscious perspectives from users. We conclude that it is important to constantly question the use of technologies in education, from a praxis perspective. |
id |
UFU_903609d52401779ef02714e8f0fe00d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/37132 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros.TecnologiasEducaçãoInfluência de Paulo FreireCNPQ::CIENCIAS HUMANASThe study discusses the theme of technologies in education, starting from the problem of how Freire's thought influences the views of Brazilian researchers on the use of digital technologies in education. The methodology used was the qualitative and exploratory perspective, through a bibliographical study based on research by Brazilian authors on this theme. Thus, the general objective of the research is to understand the influence of Freire's thinking on the use of technologies in education. The results indicate that Paulo Freire, although he has not dedicated himself to the specific theme of technologies as the axis of his productions and research, collaborates immensely with important and current reflections on the subject, highlighting that technologies are neither good, nor bad, nor neutral. and that, therefore, its use in education demands critical and conscious perspectives from users. We conclude that it is important to constantly question the use of technologies in education, from a praxis perspective.UFU - Universidade Federal de UberlândiaTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O estudo discute sobre a temática das tecnologias na educação, partindo da problemática de como o pensamento de Freire influencia os olhares dos pesquisadores brasileiros sobre o uso das tecnologias digitais na educação. A metodologia utilizada foi a perspectiva qualitativa e exploratória, por meio de um estudo bibliográfico a partir de pesquisas de autores brasileiros sobre essa temática. Assim, a pesquisa tem como objetivo geral compreender a influência do pensamento freireano para a utilização de tecnologias na educação. Os resultados apontam que Paulo Freire, embora não tenha se dedicado ao tema específico das tecnologias como eixo de suas produções e pesquisas, colabora imensamente com importantes e atuais reflexões sobre o tema, destacando que as tecnologias não são nem boas, nem más, tampouco neutras e que, portanto, sua utilização na educação demanda perspectivas críticas e conscientes dos usuários. Concluímos que é importante o questionamento constante sobre o uso de tecnologias na educação, numa perspectiva da práxis.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPedagogiaSouza, Raquel Aparecidahttp://lattes.cnpq.br/9208469507359517Nunes, Klivia de Cassia Silvahttp://lattes.cnpq.br/9412398959184082Quillici Neto, Armindohttp://lattes.cnpq.br/6897277608755605Alves de Souza e Lima, Ana Paula2023-02-09T13:55:40Z2023-02-09T13:55:40Z2023-01-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLIMA, Ana Paula Alves de Souza e. Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros. 2023. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37132porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-02-10T06:17:56Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/37132Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-02-10T06:17:56Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros. |
title |
Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros. |
spellingShingle |
Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros. Alves de Souza e Lima, Ana Paula Tecnologias Educação Influência de Paulo Freire CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros. |
title_full |
Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros. |
title_fullStr |
Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros. |
title_full_unstemmed |
Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros. |
title_sort |
Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros. |
author |
Alves de Souza e Lima, Ana Paula |
author_facet |
Alves de Souza e Lima, Ana Paula |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Souza, Raquel Aparecida http://lattes.cnpq.br/9208469507359517 Nunes, Klivia de Cassia Silva http://lattes.cnpq.br/9412398959184082 Quillici Neto, Armindo http://lattes.cnpq.br/6897277608755605 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves de Souza e Lima, Ana Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias Educação Influência de Paulo Freire CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
topic |
Tecnologias Educação Influência de Paulo Freire CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
The study discusses the theme of technologies in education, starting from the problem of how Freire's thought influences the views of Brazilian researchers on the use of digital technologies in education. The methodology used was the qualitative and exploratory perspective, through a bibliographical study based on research by Brazilian authors on this theme. Thus, the general objective of the research is to understand the influence of Freire's thinking on the use of technologies in education. The results indicate that Paulo Freire, although he has not dedicated himself to the specific theme of technologies as the axis of his productions and research, collaborates immensely with important and current reflections on the subject, highlighting that technologies are neither good, nor bad, nor neutral. and that, therefore, its use in education demands critical and conscious perspectives from users. We conclude that it is important to constantly question the use of technologies in education, from a praxis perspective. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-09T13:55:40Z 2023-02-09T13:55:40Z 2023-01-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LIMA, Ana Paula Alves de Souza e. Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros. 2023. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2023. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37132 |
identifier_str_mv |
LIMA, Ana Paula Alves de Souza e. Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros. 2023. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2023. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37132 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Pedagogia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Pedagogia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711435196268544 |