Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves de Souza e Lima, Ana Paula
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37132
Resumo: The study discusses the theme of technologies in education, starting from the problem of how Freire's thought influences the views of Brazilian researchers on the use of digital technologies in education. The methodology used was the qualitative and exploratory perspective, through a bibliographical study based on research by Brazilian authors on this theme. Thus, the general objective of the research is to understand the influence of Freire's thinking on the use of technologies in education. The results indicate that Paulo Freire, although he has not dedicated himself to the specific theme of technologies as the axis of his productions and research, collaborates immensely with important and current reflections on the subject, highlighting that technologies are neither good, nor bad, nor neutral. and that, therefore, its use in education demands critical and conscious perspectives from users. We conclude that it is important to constantly question the use of technologies in education, from a praxis perspective.
id UFU_903609d52401779ef02714e8f0fe00d6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/37132
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros.TecnologiasEducaçãoInfluência de Paulo FreireCNPQ::CIENCIAS HUMANASThe study discusses the theme of technologies in education, starting from the problem of how Freire's thought influences the views of Brazilian researchers on the use of digital technologies in education. The methodology used was the qualitative and exploratory perspective, through a bibliographical study based on research by Brazilian authors on this theme. Thus, the general objective of the research is to understand the influence of Freire's thinking on the use of technologies in education. The results indicate that Paulo Freire, although he has not dedicated himself to the specific theme of technologies as the axis of his productions and research, collaborates immensely with important and current reflections on the subject, highlighting that technologies are neither good, nor bad, nor neutral. and that, therefore, its use in education demands critical and conscious perspectives from users. We conclude that it is important to constantly question the use of technologies in education, from a praxis perspective.UFU - Universidade Federal de UberlândiaTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O estudo discute sobre a temática das tecnologias na educação, partindo da problemática de como o pensamento de Freire influencia os olhares dos pesquisadores brasileiros sobre o uso das tecnologias digitais na educação. A metodologia utilizada foi a perspectiva qualitativa e exploratória, por meio de um estudo bibliográfico a partir de pesquisas de autores brasileiros sobre essa temática. Assim, a pesquisa tem como objetivo geral compreender a influência do pensamento freireano para a utilização de tecnologias na educação. Os resultados apontam que Paulo Freire, embora não tenha se dedicado ao tema específico das tecnologias como eixo de suas produções e pesquisas, colabora imensamente com importantes e atuais reflexões sobre o tema, destacando que as tecnologias não são nem boas, nem más, tampouco neutras e que, portanto, sua utilização na educação demanda perspectivas críticas e conscientes dos usuários. Concluímos que é importante o questionamento constante sobre o uso de tecnologias na educação, numa perspectiva da práxis.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPedagogiaSouza, Raquel Aparecidahttp://lattes.cnpq.br/9208469507359517Nunes, Klivia de Cassia Silvahttp://lattes.cnpq.br/9412398959184082Quillici Neto, Armindohttp://lattes.cnpq.br/6897277608755605Alves de Souza e Lima, Ana Paula2023-02-09T13:55:40Z2023-02-09T13:55:40Z2023-01-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLIMA, Ana Paula Alves de Souza e. Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros. 2023. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37132porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-02-10T06:17:56Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/37132Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-02-10T06:17:56Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros.
title Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros.
spellingShingle Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros.
Alves de Souza e Lima, Ana Paula
Tecnologias
Educação
Influência de Paulo Freire
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros.
title_full Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros.
title_fullStr Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros.
title_full_unstemmed Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros.
title_sort Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros.
author Alves de Souza e Lima, Ana Paula
author_facet Alves de Souza e Lima, Ana Paula
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza, Raquel Aparecida
http://lattes.cnpq.br/9208469507359517
Nunes, Klivia de Cassia Silva
http://lattes.cnpq.br/9412398959184082
Quillici Neto, Armindo
http://lattes.cnpq.br/6897277608755605
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves de Souza e Lima, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias
Educação
Influência de Paulo Freire
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
topic Tecnologias
Educação
Influência de Paulo Freire
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description The study discusses the theme of technologies in education, starting from the problem of how Freire's thought influences the views of Brazilian researchers on the use of digital technologies in education. The methodology used was the qualitative and exploratory perspective, through a bibliographical study based on research by Brazilian authors on this theme. Thus, the general objective of the research is to understand the influence of Freire's thinking on the use of technologies in education. The results indicate that Paulo Freire, although he has not dedicated himself to the specific theme of technologies as the axis of his productions and research, collaborates immensely with important and current reflections on the subject, highlighting that technologies are neither good, nor bad, nor neutral. and that, therefore, its use in education demands critical and conscious perspectives from users. We conclude that it is important to constantly question the use of technologies in education, from a praxis perspective.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-09T13:55:40Z
2023-02-09T13:55:40Z
2023-01-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIMA, Ana Paula Alves de Souza e. Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros. 2023. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2023.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37132
identifier_str_mv LIMA, Ana Paula Alves de Souza e. Paulo Freire, tecnologias e educação: olhares de pesquisadores brasileiros. 2023. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2023.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37132
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Pedagogia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Pedagogia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711435196268544