Os Retirantes de Portinari: crítica comentada sobre as obras da série pertencente ao Masp

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Marina Colli de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21253
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.237
Resumo: The theme of the retirantes is one of the most present in the artistic production of Candido Portinari. Although it is much larger, the Portinari Institute considers that the series is composed of seven engravings and four panels that address the trajectory of serteneja families in search of better conditions outside the drought of the sertão. The most famous paintings are Criança Morta, Enterro na Rede and Retirantes, from 1944, all belonging to the São Paulo Art Museum Assis Chateaubriand (MASP). These works have gone through several exhibitions since they were added to the museum's collection and have become widely criticized. The dissertation focuses on these tables and their reception, and is structured in three chapters. The first deals with the critical literature, the authors' review, the balance sheet and the place of the tables according to the opinion of the authors. The second deals with the analysis of the criticism published in the periodicals, specifically in O Estado de São Paulo between the years of 1954 to 2013, O Cruzeiro between 1936 and 1978 and A Noite of 1944 to 1953, on the theme of the retirantes and the relation of works which refer to the settlers in their title during the production of Portinari. The third chapter deals with the institutional history of those paintings at MASP. Keywords: Candido Portinari, Retirantes, MASP, Crítique of art
id UFU_91afb47d30a6893655e4f334ada27c4f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/21253
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Os Retirantes de Portinari: crítica comentada sobre as obras da série pertencente ao MaspThe Retirantes of Portinari: criticism commented on the Masp seriesCandido PortinariCandido PortinariRetirantesRetirantesMaspMaspCrítica de arteCriticizes of artCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESThe theme of the retirantes is one of the most present in the artistic production of Candido Portinari. Although it is much larger, the Portinari Institute considers that the series is composed of seven engravings and four panels that address the trajectory of serteneja families in search of better conditions outside the drought of the sertão. The most famous paintings are Criança Morta, Enterro na Rede and Retirantes, from 1944, all belonging to the São Paulo Art Museum Assis Chateaubriand (MASP). These works have gone through several exhibitions since they were added to the museum's collection and have become widely criticized. The dissertation focuses on these tables and their reception, and is structured in three chapters. The first deals with the critical literature, the authors' review, the balance sheet and the place of the tables according to the opinion of the authors. The second deals with the analysis of the criticism published in the periodicals, specifically in O Estado de São Paulo between the years of 1954 to 2013, O Cruzeiro between 1936 and 1978 and A Noite of 1944 to 1953, on the theme of the retirantes and the relation of works which refer to the settlers in their title during the production of Portinari. The third chapter deals with the institutional history of those paintings at MASP. Keywords: Candido Portinari, Retirantes, MASP, Crítique of artCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDissertação (Mestrado)A temática dos retirantes é uma das mais presentes na produção artística de Candido Portinari. Embora ela seja muito mais numerosa, o Instituto Portinari a considera em uma série composta por sete gravuras e quatro painéis que abordam a trajetória de famílias sertanejas em busca de melhores condições fora da seca do sertão. Os mais famosos quadros são Criança Morta, Enterro na Rede e Retirantes, de 1944, todos pertencentes ao Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand (MASP). Tais obras passaram por diversas exposições desde que foram adicionadas ao acervo do museu e tornaram-se amplamente comentadas pela crítica. A dissertação concentra-se nesses quadros e em sua recepção, e é estruturada em três capítulos. O primeiro trata da literatura crítica, revisão dos autores, balanço e o lugar dos quadros conforme a opinião dos autores. O segundo trata da análise da crítica publicada nos periódicos, especificamente em O Estado de São Paulo entre os anos de 1954 a 2013, O Cruzeiro entre 1936 e 1978 e A Noite de 1944 a 1953, sobre a temática dos retirantes e da relação de obras que tenham referência aos retirantes em seu título no decorrer da produção de Portinari. O terceiro capítulo aborda a história institucional dos quadros no MASP. Palavras-chave: Candido Portinari, Retirantes, MASP, Crítica de arteUniversidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em ArtesMiyoshi, Alexander Gaiottohttp://lattes.cnpq.br/4981185480823685Dória, Renato Palumbohttp://lattes.cnpq.br/2278287013957726Lehmkuhl, Lucienehttp://lattes.cnpq.br/9431333621404513Oliveira, Marina Colli de2018-04-26T18:43:35Z2018-04-26T18:43:35Z2018-02-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Marina Colli de. Os Retirantes de Portinari: crítica comentada sobre a série pertencente ao MASP - Uberlândia. 2018. 214 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21253http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.237porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2018-04-26T18:43:36Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/21253Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2018-04-26T18:43:36Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Os Retirantes de Portinari: crítica comentada sobre as obras da série pertencente ao Masp
The Retirantes of Portinari: criticism commented on the Masp series
title Os Retirantes de Portinari: crítica comentada sobre as obras da série pertencente ao Masp
spellingShingle Os Retirantes de Portinari: crítica comentada sobre as obras da série pertencente ao Masp
Oliveira, Marina Colli de
Candido Portinari
Candido Portinari
Retirantes
Retirantes
Masp
Masp
Crítica de arte
Criticizes of art
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
title_short Os Retirantes de Portinari: crítica comentada sobre as obras da série pertencente ao Masp
title_full Os Retirantes de Portinari: crítica comentada sobre as obras da série pertencente ao Masp
title_fullStr Os Retirantes de Portinari: crítica comentada sobre as obras da série pertencente ao Masp
title_full_unstemmed Os Retirantes de Portinari: crítica comentada sobre as obras da série pertencente ao Masp
title_sort Os Retirantes de Portinari: crítica comentada sobre as obras da série pertencente ao Masp
author Oliveira, Marina Colli de
author_facet Oliveira, Marina Colli de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Miyoshi, Alexander Gaiotto
http://lattes.cnpq.br/4981185480823685
Dória, Renato Palumbo
http://lattes.cnpq.br/2278287013957726
Lehmkuhl, Luciene
http://lattes.cnpq.br/9431333621404513
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Marina Colli de
dc.subject.por.fl_str_mv Candido Portinari
Candido Portinari
Retirantes
Retirantes
Masp
Masp
Crítica de arte
Criticizes of art
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
topic Candido Portinari
Candido Portinari
Retirantes
Retirantes
Masp
Masp
Crítica de arte
Criticizes of art
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description The theme of the retirantes is one of the most present in the artistic production of Candido Portinari. Although it is much larger, the Portinari Institute considers that the series is composed of seven engravings and four panels that address the trajectory of serteneja families in search of better conditions outside the drought of the sertão. The most famous paintings are Criança Morta, Enterro na Rede and Retirantes, from 1944, all belonging to the São Paulo Art Museum Assis Chateaubriand (MASP). These works have gone through several exhibitions since they were added to the museum's collection and have become widely criticized. The dissertation focuses on these tables and their reception, and is structured in three chapters. The first deals with the critical literature, the authors' review, the balance sheet and the place of the tables according to the opinion of the authors. The second deals with the analysis of the criticism published in the periodicals, specifically in O Estado de São Paulo between the years of 1954 to 2013, O Cruzeiro between 1936 and 1978 and A Noite of 1944 to 1953, on the theme of the retirantes and the relation of works which refer to the settlers in their title during the production of Portinari. The third chapter deals with the institutional history of those paintings at MASP. Keywords: Candido Portinari, Retirantes, MASP, Crítique of art
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-26T18:43:35Z
2018-04-26T18:43:35Z
2018-02-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Marina Colli de. Os Retirantes de Portinari: crítica comentada sobre a série pertencente ao MASP - Uberlândia. 2018. 214 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21253
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.237
identifier_str_mv OLIVEIRA, Marina Colli de. Os Retirantes de Portinari: crítica comentada sobre a série pertencente ao MASP - Uberlândia. 2018. 214 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21253
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.237
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Artes
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711573460451328