Letramento funcional em saúde bucal e qualidade de vida em gestantes: um estudo transversal
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29980 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.628 |
Resumo: | INTRODUCTION: Functional health literacy is the ability of an individual to gain accessto and understand and use information in a way that promotes and maintains good health and seems to be fundamental for improving the perception of quality of life. OBJECTIVE: To identify the level of functional health literacy of pregnant women attended at a public university hospital and its comparison with the quality of life of these women. METHODOLOGY: Cross-sectional study with 326 pregnant women who responded to Breald-30 and WHOQOL (bref). RESULTS: Most pregnant women (80%) had a high degree of functional literacy, which was associated with education (r = 0.3; p <0.001), income (r = 0.4; p <0.001) and the WHOQOL- BREF (r = 0.3; p <0.001). Low literacy pregnant women had a worse quality of life in the environmental domain compared to high literacy pregnant women (p = 0.001; Cliff delta = 0.335). CONCLUSION: Pregnant women with a worse degree of functional literacy have a worse perception of quality of life in the environmental domain. Oral health literacy must be considered in health practices, as it can facilitate access to health services, adherence to health recommendations among pregnant women and, consequently, in improvements in the perception of quality of life. |
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Letramento funcional em saúde bucal e qualidade de vida em gestantes: um estudo transversalOral health literacy and quality of life in pregnant women: a cross section studygestantespregnant womenqualidade de vidaquality of lifeletramento em saúdehealth literacyoral healthsaúde bucalCNPQ::CIENCIAS DA SAUDECiências médicasINTRODUCTION: Functional health literacy is the ability of an individual to gain accessto and understand and use information in a way that promotes and maintains good health and seems to be fundamental for improving the perception of quality of life. OBJECTIVE: To identify the level of functional health literacy of pregnant women attended at a public university hospital and its comparison with the quality of life of these women. METHODOLOGY: Cross-sectional study with 326 pregnant women who responded to Breald-30 and WHOQOL (bref). RESULTS: Most pregnant women (80%) had a high degree of functional literacy, which was associated with education (r = 0.3; p <0.001), income (r = 0.4; p <0.001) and the WHOQOL- BREF (r = 0.3; p <0.001). Low literacy pregnant women had a worse quality of life in the environmental domain compared to high literacy pregnant women (p = 0.001; Cliff delta = 0.335). CONCLUSION: Pregnant women with a worse degree of functional literacy have a worse perception of quality of life in the environmental domain. Oral health literacy must be considered in health practices, as it can facilitate access to health services, adherence to health recommendations among pregnant women and, consequently, in improvements in the perception of quality of life.Dissertação (Mestrado)INTRODUÇÃO: O Letramento funcional em saúde é a capacidade de um indivíduo obter acesso e entender e usar informações de maneira a promover e manter uma boa saúde e parece ser fundamental para melhoria da percepção de qualidade de vida. OBJETIVO: Identificar o nível de letramento funcional em saúde de gestantes atendidas em um hospital universitário público e sua comparação com a qualidade de vida dessas mulheres. METODOLOGIA: Estudo transversal com 326 gestantes que responderam ao Breald-30 e ao WHOQOL (bref). RESULTADOS: A maioria das gestantes (80%) apresentou alto grau de letramento funcional, que esteve associado à escolaridade (r=0.3; p< 0,001), à renda (r=0,4; p< 0,001) e ao domínio ambiente do WHOQOL-BREF (r=0,3; p<0,001). As gestantes com baixo letramento apresentaram pior qualidade de vida no domínio ambiente comparado a gestantes com alto grau letramento (p=0,001; delta de Cliff=0,335). CONCLUSÃO: Gestantes com pior grau de letramento funcional apresentam pior percepção de qualidade de vida no domínio ambiente. O letramento em saúde bucal deve ser considerado nas práticas em saúde, pois pode facilitar o acesso aos serviços de saúde, a adesão às recomendações de saúde entre as gestantes e consequentemente, em melhorias na percepção de qualidade de vida.2022-09-02Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Ciências da SaúdeSilva, Helena Martins dahttp://lattes.cnpq.br/5426268075449547Faquim, Juliana Pereira da Silvahttp://lattes.cnpq.br/3714245083080878Silva, Renata Afonso dahttp://lattes.cnpq.br/4209552610621498Oliveira, Gabriella Mendes de2020-09-29T21:20:32Z2020-09-29T21:20:32Z2020-08-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Gabriella Mendes. Letramento funcional em saúde bucal e qualidade de vida em gestantes: um estudo transversal. 2020. 68 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Universidade Federal de Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.628.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29980http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.628porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-10-13T16:20:44Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/29980Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-10-13T16:20:44Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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