Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Inez Reptton
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13878
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.106
Resumo: This research paper deals with the idea of how environment can be associated to cultural issues, and the way popular knowledge on Cerrado plants can be worked on environmental education proposals. Considering the wealth of cultural hybridization processes, and their linking with that knowledge, memories of a rural community regarding its members‟ traditions and life experience were sought and registered in a documentary. To understand how the inhabitants of that community get to know their own culture and their relationship with the environment, the students of its municipal school were proposed to make a photographic record of the local. The narratives and pictures produced throughout the research show that the community culture is inserted in a hybridized context, once both the knowledge acquired by the inhabitants‟ life experience and the scientific resources characterize their way of life. This condition can be verified especially by the testimony of the plant experts for the documentary about the recovery of ancient customs and traditions in parallel with acceptance of modernity. Valuing the media language presented by the pictures and videos has allowed an interaction between the pants experts and the students at the divulgation of the cultural-historic relation established by the community with the environment.
id UFU_9f027cc72e8872a164c52e044b8a743d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/13878
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de UberlândiaCultural hybridization and environmental education: memories of a rural community of UberlândiaEducação ambientalConhecimento popularArtefatos midiáticosEducação ambiental Uberlândia (MG)Environmental educationPopular knowledgeMedia artifactsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research paper deals with the idea of how environment can be associated to cultural issues, and the way popular knowledge on Cerrado plants can be worked on environmental education proposals. Considering the wealth of cultural hybridization processes, and their linking with that knowledge, memories of a rural community regarding its members‟ traditions and life experience were sought and registered in a documentary. To understand how the inhabitants of that community get to know their own culture and their relationship with the environment, the students of its municipal school were proposed to make a photographic record of the local. The narratives and pictures produced throughout the research show that the community culture is inserted in a hybridized context, once both the knowledge acquired by the inhabitants‟ life experience and the scientific resources characterize their way of life. This condition can be verified especially by the testimony of the plant experts for the documentary about the recovery of ancient customs and traditions in parallel with acceptance of modernity. Valuing the media language presented by the pictures and videos has allowed an interaction between the pants experts and the students at the divulgation of the cultural-historic relation established by the community with the environment.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorMestre em EducaçãoO trabalho de pesquisa aqui apresentado investiga como a ideia de meio ambiente pode ligar-se às questões culturais e ao modo como o conhecimento popular sobre plantas do Cerrado pode ser trabalhado em propostas de educação ambiental. Ao considerar a riqueza dos processos de hibridação cultural e sua vinculação a esse conhecimento, buscaram-se as memórias dos conhecedores de plantas, sobre suas tradições e experiências de vida registradas em documentário. Para compreender como os moradores do distrito rural, estudado neste trabalho, percebem a sua própria cultura e a relação estabelecida com o meio ambiente, foi proposto aos alunos de sua escola municipal um registro fotográfico da localidade. As narrativas e imagens produzidas, ao longo da pesquisa, apresentam indicíos de que a cultura dessa comunidade está inserida em um contexto hibridizado, uma vez que tanto os conhecimentos adquiridos pela experiência vivida quanto os recursos científicos caracterizam seu modo de vida. Essa condição pode ser verificada especialmente nos depoimentos dos conhecedores de plantas para o documentário sobre a valorização dos costumes e tradições antigas em paralelo a aceitação da atualidade. A linguagem midiática, representada pelas fotografias e videogravações, permitiu a interação entre os conhecedores de plantas e os alunos na divulgação da relação histórico-cultural estabelecida por essa comunidade com o meio ambiente.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUGuido, Lúcia de Fátima Estevinhohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4713374D4Cicillini, Graça Aparecidahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790897P4Guimarães, Leandro BelinasoDias, Inez Reptton2016-06-22T18:36:21Z2012-09-042016-06-22T18:36:21Z2012-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfDIAS, Inez Reptton. Cultural hybridization and environmental education: memories of a rural community of Uberlândia. 2012. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.106https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13878https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.106porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-10-21T16:54:49Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13878Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-10-21T16:54:49Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia
Cultural hybridization and environmental education: memories of a rural community of Uberlândia
title Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia
spellingShingle Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia
Dias, Inez Reptton
Educação ambiental
Conhecimento popular
Artefatos midiáticos
Educação ambiental Uberlândia (MG)
Environmental education
Popular knowledge
Media artifacts
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia
title_full Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia
title_fullStr Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia
title_full_unstemmed Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia
title_sort Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia
author Dias, Inez Reptton
author_facet Dias, Inez Reptton
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Guido, Lúcia de Fátima Estevinho
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4713374D4
Cicillini, Graça Aparecida
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790897P4
Guimarães, Leandro Belinaso
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Inez Reptton
dc.subject.por.fl_str_mv Educação ambiental
Conhecimento popular
Artefatos midiáticos
Educação ambiental Uberlândia (MG)
Environmental education
Popular knowledge
Media artifacts
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação ambiental
Conhecimento popular
Artefatos midiáticos
Educação ambiental Uberlândia (MG)
Environmental education
Popular knowledge
Media artifacts
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research paper deals with the idea of how environment can be associated to cultural issues, and the way popular knowledge on Cerrado plants can be worked on environmental education proposals. Considering the wealth of cultural hybridization processes, and their linking with that knowledge, memories of a rural community regarding its members‟ traditions and life experience were sought and registered in a documentary. To understand how the inhabitants of that community get to know their own culture and their relationship with the environment, the students of its municipal school were proposed to make a photographic record of the local. The narratives and pictures produced throughout the research show that the community culture is inserted in a hybridized context, once both the knowledge acquired by the inhabitants‟ life experience and the scientific resources characterize their way of life. This condition can be verified especially by the testimony of the plant experts for the documentary about the recovery of ancient customs and traditions in parallel with acceptance of modernity. Valuing the media language presented by the pictures and videos has allowed an interaction between the pants experts and the students at the divulgation of the cultural-historic relation established by the community with the environment.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-04
2012-02-28
2016-06-22T18:36:21Z
2016-06-22T18:36:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv DIAS, Inez Reptton. Cultural hybridization and environmental education: memories of a rural community of Uberlândia. 2012. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.106
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13878
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.106
identifier_str_mv DIAS, Inez Reptton. Cultural hybridization and environmental education: memories of a rural community of Uberlândia. 2012. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.106
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13878
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.106
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569581785284608