Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13878 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.106 |
Resumo: | This research paper deals with the idea of how environment can be associated to cultural issues, and the way popular knowledge on Cerrado plants can be worked on environmental education proposals. Considering the wealth of cultural hybridization processes, and their linking with that knowledge, memories of a rural community regarding its members‟ traditions and life experience were sought and registered in a documentary. To understand how the inhabitants of that community get to know their own culture and their relationship with the environment, the students of its municipal school were proposed to make a photographic record of the local. The narratives and pictures produced throughout the research show that the community culture is inserted in a hybridized context, once both the knowledge acquired by the inhabitants‟ life experience and the scientific resources characterize their way of life. This condition can be verified especially by the testimony of the plant experts for the documentary about the recovery of ancient customs and traditions in parallel with acceptance of modernity. Valuing the media language presented by the pictures and videos has allowed an interaction between the pants experts and the students at the divulgation of the cultural-historic relation established by the community with the environment. |
id |
UFU_9f027cc72e8872a164c52e044b8a743d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/13878 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de UberlândiaCultural hybridization and environmental education: memories of a rural community of UberlândiaEducação ambientalConhecimento popularArtefatos midiáticosEducação ambiental Uberlândia (MG)Environmental educationPopular knowledgeMedia artifactsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research paper deals with the idea of how environment can be associated to cultural issues, and the way popular knowledge on Cerrado plants can be worked on environmental education proposals. Considering the wealth of cultural hybridization processes, and their linking with that knowledge, memories of a rural community regarding its members‟ traditions and life experience were sought and registered in a documentary. To understand how the inhabitants of that community get to know their own culture and their relationship with the environment, the students of its municipal school were proposed to make a photographic record of the local. The narratives and pictures produced throughout the research show that the community culture is inserted in a hybridized context, once both the knowledge acquired by the inhabitants‟ life experience and the scientific resources characterize their way of life. This condition can be verified especially by the testimony of the plant experts for the documentary about the recovery of ancient customs and traditions in parallel with acceptance of modernity. Valuing the media language presented by the pictures and videos has allowed an interaction between the pants experts and the students at the divulgation of the cultural-historic relation established by the community with the environment.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorMestre em EducaçãoO trabalho de pesquisa aqui apresentado investiga como a ideia de meio ambiente pode ligar-se às questões culturais e ao modo como o conhecimento popular sobre plantas do Cerrado pode ser trabalhado em propostas de educação ambiental. Ao considerar a riqueza dos processos de hibridação cultural e sua vinculação a esse conhecimento, buscaram-se as memórias dos conhecedores de plantas, sobre suas tradições e experiências de vida registradas em documentário. Para compreender como os moradores do distrito rural, estudado neste trabalho, percebem a sua própria cultura e a relação estabelecida com o meio ambiente, foi proposto aos alunos de sua escola municipal um registro fotográfico da localidade. As narrativas e imagens produzidas, ao longo da pesquisa, apresentam indicíos de que a cultura dessa comunidade está inserida em um contexto hibridizado, uma vez que tanto os conhecimentos adquiridos pela experiência vivida quanto os recursos científicos caracterizam seu modo de vida. Essa condição pode ser verificada especialmente nos depoimentos dos conhecedores de plantas para o documentário sobre a valorização dos costumes e tradições antigas em paralelo a aceitação da atualidade. A linguagem midiática, representada pelas fotografias e videogravações, permitiu a interação entre os conhecedores de plantas e os alunos na divulgação da relação histórico-cultural estabelecida por essa comunidade com o meio ambiente.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUGuido, Lúcia de Fátima Estevinhohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4713374D4Cicillini, Graça Aparecidahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790897P4Guimarães, Leandro BelinasoDias, Inez Reptton2016-06-22T18:36:21Z2012-09-042016-06-22T18:36:21Z2012-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfDIAS, Inez Reptton. Cultural hybridization and environmental education: memories of a rural community of Uberlândia. 2012. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.106https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13878https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.106porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-10-21T16:54:49Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13878Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-10-21T16:54:49Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia Cultural hybridization and environmental education: memories of a rural community of Uberlândia |
title |
Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia |
spellingShingle |
Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia Dias, Inez Reptton Educação ambiental Conhecimento popular Artefatos midiáticos Educação ambiental Uberlândia (MG) Environmental education Popular knowledge Media artifacts CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia |
title_full |
Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia |
title_fullStr |
Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia |
title_full_unstemmed |
Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia |
title_sort |
Hibridação cultural e educação ambiental: memórias de uma comunidade rural de Uberlândia |
author |
Dias, Inez Reptton |
author_facet |
Dias, Inez Reptton |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Guido, Lúcia de Fátima Estevinho http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4713374D4 Cicillini, Graça Aparecida http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790897P4 Guimarães, Leandro Belinaso |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Inez Reptton |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação ambiental Conhecimento popular Artefatos midiáticos Educação ambiental Uberlândia (MG) Environmental education Popular knowledge Media artifacts CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Educação ambiental Conhecimento popular Artefatos midiáticos Educação ambiental Uberlândia (MG) Environmental education Popular knowledge Media artifacts CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research paper deals with the idea of how environment can be associated to cultural issues, and the way popular knowledge on Cerrado plants can be worked on environmental education proposals. Considering the wealth of cultural hybridization processes, and their linking with that knowledge, memories of a rural community regarding its members‟ traditions and life experience were sought and registered in a documentary. To understand how the inhabitants of that community get to know their own culture and their relationship with the environment, the students of its municipal school were proposed to make a photographic record of the local. The narratives and pictures produced throughout the research show that the community culture is inserted in a hybridized context, once both the knowledge acquired by the inhabitants‟ life experience and the scientific resources characterize their way of life. This condition can be verified especially by the testimony of the plant experts for the documentary about the recovery of ancient customs and traditions in parallel with acceptance of modernity. Valuing the media language presented by the pictures and videos has allowed an interaction between the pants experts and the students at the divulgation of the cultural-historic relation established by the community with the environment. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-09-04 2012-02-28 2016-06-22T18:36:21Z 2016-06-22T18:36:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
DIAS, Inez Reptton. Cultural hybridization and environmental education: memories of a rural community of Uberlândia. 2012. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.106 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13878 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.106 |
identifier_str_mv |
DIAS, Inez Reptton. Cultural hybridization and environmental education: memories of a rural community of Uberlândia. 2012. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.106 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13878 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Educação Ciências Humanas UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Educação Ciências Humanas UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711345012441088 |