Impactos da burocracia no trabalho docente no Estado de Minas Gerais sob o governo Romeu Zema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cazetta, Aline Mariane
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37945
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.206
Resumo: This text analyzes the impacts of bureaucracy on teaching work; how it impacts individual work and the operating structure of State Schools in Minas Gerais. The results obtained are the analysis of the contradictions between what is proposed in the documents and the effective practice of everyday school life, supported by a Marxist theoretical basis. My hypothesis is that bureaucracy is used as a rigid means of control, supervision and alignment of the institution with practices linked to the political projects of the Romeu Zema government (New Party), linked to the managerial reform that takes place in the field of education. In this way, there are indications that the bureaucracy is designed to function to meet the demands of control and power, being efficient for the systematic collection of data, to the detriment of the improvement of educational practice.
id UFU_9ff9c13bfcb28b5d94f205bafc183c74
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/37945
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Impactos da burocracia no trabalho docente no Estado de Minas Gerais sob o governo Romeu ZemaImpacts of bureaucracy on teaching work in the State of Minas Gerais under Romeu Zema governmentBurocraciaEducaçãoTrabalhoBureaucracyEducationWorkCNPQ::CIENCIAS HUMANASSociologiaProfessores - Participação na administração - Minas GeraisSociologia organizacional - Minas GeraisEducação - Aspectos políticos - Minas GeraisThis text analyzes the impacts of bureaucracy on teaching work; how it impacts individual work and the operating structure of State Schools in Minas Gerais. The results obtained are the analysis of the contradictions between what is proposed in the documents and the effective practice of everyday school life, supported by a Marxist theoretical basis. My hypothesis is that bureaucracy is used as a rigid means of control, supervision and alignment of the institution with practices linked to the political projects of the Romeu Zema government (New Party), linked to the managerial reform that takes place in the field of education. In this way, there are indications that the bureaucracy is designed to function to meet the demands of control and power, being efficient for the systematic collection of data, to the detriment of the improvement of educational practice.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoDissertação (Mestrado)Este texto analisa os impactos da burocracia no trabalho docente; como ela impacta o trabalho individual e a estrutura de funcionamento das Escolas Estaduais em Minas Gerais. Os resultados obtidos são a análise das contradições entre o que se propõe nos documentos e a prática efetiva do cotidiano escolar, suportado por uma base teórica marxista. Tenho como hipótese que a burocracia é utilizada como um meio rígido de controle, fiscalização e alinhamento da instituição a práticas vinculadas aos projetos políticos do governo Romeu Zema (Partido Novo), atreladas à reforma gerencial que ocorre no campo da educação. Desta forma, evidenciam-se indícios de que a burocracia é elaborada para funcionar atendendo às demandas de controle e poder, sendo eficiente para a coleta sistemática de dados, em detrimento da melhoria da prática educacional.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Ciências SociaisVannuchi, Maria Lúciahttp://lattes.cnpq.br/1297477251961052Previtali, Fabiane Santanahttp://lattes.cnpq.br/8154680248919577Carvalho, Maria Eulina Pessoa dehttp://lattes.cnpq.br/4066341343633963França, Robson Luiz dehttp://lattes.cnpq.br/6494919511957208Cazetta, Aline Mariane2023-06-01T21:05:18Z2023-06-01T21:05:18Z2022-12-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCAZETTA, Aline Mariane. Impactos da burocracia no trabalho docente no Estado de Minas Gerais sob o governo Romeu Zema. 2022. 131 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.206.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37945http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.206porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-07-05T18:17:36Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/37945Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-07-05T18:17:36Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Impactos da burocracia no trabalho docente no Estado de Minas Gerais sob o governo Romeu Zema
Impacts of bureaucracy on teaching work in the State of Minas Gerais under Romeu Zema government
title Impactos da burocracia no trabalho docente no Estado de Minas Gerais sob o governo Romeu Zema
spellingShingle Impactos da burocracia no trabalho docente no Estado de Minas Gerais sob o governo Romeu Zema
Cazetta, Aline Mariane
Burocracia
Educação
Trabalho
Bureaucracy
Education
Work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Sociologia
Professores - Participação na administração - Minas Gerais
Sociologia organizacional - Minas Gerais
Educação - Aspectos políticos - Minas Gerais
title_short Impactos da burocracia no trabalho docente no Estado de Minas Gerais sob o governo Romeu Zema
title_full Impactos da burocracia no trabalho docente no Estado de Minas Gerais sob o governo Romeu Zema
title_fullStr Impactos da burocracia no trabalho docente no Estado de Minas Gerais sob o governo Romeu Zema
title_full_unstemmed Impactos da burocracia no trabalho docente no Estado de Minas Gerais sob o governo Romeu Zema
title_sort Impactos da burocracia no trabalho docente no Estado de Minas Gerais sob o governo Romeu Zema
author Cazetta, Aline Mariane
author_facet Cazetta, Aline Mariane
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vannuchi, Maria Lúcia
http://lattes.cnpq.br/1297477251961052
Previtali, Fabiane Santana
http://lattes.cnpq.br/8154680248919577
Carvalho, Maria Eulina Pessoa de
http://lattes.cnpq.br/4066341343633963
França, Robson Luiz de
http://lattes.cnpq.br/6494919511957208
dc.contributor.author.fl_str_mv Cazetta, Aline Mariane
dc.subject.por.fl_str_mv Burocracia
Educação
Trabalho
Bureaucracy
Education
Work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Sociologia
Professores - Participação na administração - Minas Gerais
Sociologia organizacional - Minas Gerais
Educação - Aspectos políticos - Minas Gerais
topic Burocracia
Educação
Trabalho
Bureaucracy
Education
Work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Sociologia
Professores - Participação na administração - Minas Gerais
Sociologia organizacional - Minas Gerais
Educação - Aspectos políticos - Minas Gerais
description This text analyzes the impacts of bureaucracy on teaching work; how it impacts individual work and the operating structure of State Schools in Minas Gerais. The results obtained are the analysis of the contradictions between what is proposed in the documents and the effective practice of everyday school life, supported by a Marxist theoretical basis. My hypothesis is that bureaucracy is used as a rigid means of control, supervision and alignment of the institution with practices linked to the political projects of the Romeu Zema government (New Party), linked to the managerial reform that takes place in the field of education. In this way, there are indications that the bureaucracy is designed to function to meet the demands of control and power, being efficient for the systematic collection of data, to the detriment of the improvement of educational practice.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-12
2023-06-01T21:05:18Z
2023-06-01T21:05:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CAZETTA, Aline Mariane. Impactos da burocracia no trabalho docente no Estado de Minas Gerais sob o governo Romeu Zema. 2022. 131 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.206.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37945
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.206
identifier_str_mv CAZETTA, Aline Mariane. Impactos da burocracia no trabalho docente no Estado de Minas Gerais sob o governo Romeu Zema. 2022. 131 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.206.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37945
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.206
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569655338696704