“Quando eu ouço, é como se a música estivesse tocando em mim!”: Um estudo sobre a escuta musical dos jovens
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33517 |
Resumo: | The objective of this study was to understand what young people learn and how they learn from listening to music. Data collection was carried out in semi structured interviews with three first year high school students at a public high school in Uberlândia, State of Minas Gerais. Initially a bibliographical study was carried out to acquire a comprehensive understanding of the topic. Among the authors studied were Schafer (1991) who analyzed the importance of the environment of sound as a basic requirement in music education. Swanwick (2003), suggested that the most important aspect of music education is the ability to recognize that the meaning of music is closely linked to the social and cultural environment in which it has been produced. Souza (2004) studied the relationship or meaning that children and adolescents attribute to music. It was concluded that, based on the music listened to, young people attain significant musical experience. This research sought to contribute to an understanding of how young listeners perceive music and to provide insights and paths followed by these learners and the knowledge acquired as they listen to music. |
id |
UFU_a54d8b79df89fa0afb9a3624eb6f722b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/33517 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
“Quando eu ouço, é como se a música estivesse tocando em mim!”: Um estudo sobre a escuta musical dos jovensEscuta musicalAprendizagens musicaisJovensCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESThe objective of this study was to understand what young people learn and how they learn from listening to music. Data collection was carried out in semi structured interviews with three first year high school students at a public high school in Uberlândia, State of Minas Gerais. Initially a bibliographical study was carried out to acquire a comprehensive understanding of the topic. Among the authors studied were Schafer (1991) who analyzed the importance of the environment of sound as a basic requirement in music education. Swanwick (2003), suggested that the most important aspect of music education is the ability to recognize that the meaning of music is closely linked to the social and cultural environment in which it has been produced. Souza (2004) studied the relationship or meaning that children and adolescents attribute to music. It was concluded that, based on the music listened to, young people attain significant musical experience. This research sought to contribute to an understanding of how young listeners perceive music and to provide insights and paths followed by these learners and the knowledge acquired as they listen to music.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho teve como objetivo entender o que e como os jovens aprendem por meio de suas escutas musicais. Considerada como pesquisa qualitativa, a coleta de dados foi realizada com entrevistas semiestruturadas com três alunos do primeiro ano do ensino médio em uma escola da rede pública de Uberlândia – MG. Foi desenvolvido um levantamento bibliográfico a fim de conhecer sobre o tema. Dentre os autores estudados estão Schafer (1991) que se dedicou em conhecer o ambiente sonoro afirmando que a audição é fundamental para a educação musical; Swanwick (2003) por entender o escutar como o que há de mais importante em uma atividade musical e reconhecer que o significado da música está relacionado ao que é socialmente e culturalmente construído; Souza (2004) por considerar e estudar sobre as relações que as crianças e adolescentes mantém com a música. Concluiu-se que por meio de suas escutas, os jovens vivenciam experiências musicais significativas. Esta pesquisa pode contribuir para o estudo sobre valorização das experiências musicais de jovens e para abrir um caminho a fim de conhecer sobre os conhecimentos que eles adquirem em suas escutas.Universidade Federal de UberlândiaBrasilMúsicaSilva, Ruth de Sousa Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/7496442091685698Gonçalves, Lilia Neveshttp://lattes.cnpq.br/2899680917014460Costa , Maria Cristina Lemes de Souzahttp://lattes.cnpq.br/1728366266335376Melo, Aline Batista Valadares2021-11-24T12:46:43Z2021-11-24T12:46:43Z2020-12-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMELO, Aline Batista Valadares. “Quando eu ouço, é como se a música estivesse tocando em mim!”: Um estudo sobre a escuta musical dos jovens. 2021. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33517porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-11-25T06:27:58Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/33517Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-11-25T06:27:58Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Quando eu ouço, é como se a música estivesse tocando em mim!”: Um estudo sobre a escuta musical dos jovens |
title |
“Quando eu ouço, é como se a música estivesse tocando em mim!”: Um estudo sobre a escuta musical dos jovens |
spellingShingle |
“Quando eu ouço, é como se a música estivesse tocando em mim!”: Um estudo sobre a escuta musical dos jovens Melo, Aline Batista Valadares Escuta musical Aprendizagens musicais Jovens CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
title_short |
“Quando eu ouço, é como se a música estivesse tocando em mim!”: Um estudo sobre a escuta musical dos jovens |
title_full |
“Quando eu ouço, é como se a música estivesse tocando em mim!”: Um estudo sobre a escuta musical dos jovens |
title_fullStr |
“Quando eu ouço, é como se a música estivesse tocando em mim!”: Um estudo sobre a escuta musical dos jovens |
title_full_unstemmed |
“Quando eu ouço, é como se a música estivesse tocando em mim!”: Um estudo sobre a escuta musical dos jovens |
title_sort |
“Quando eu ouço, é como se a música estivesse tocando em mim!”: Um estudo sobre a escuta musical dos jovens |
author |
Melo, Aline Batista Valadares |
author_facet |
Melo, Aline Batista Valadares |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Ruth de Sousa Ferreira http://lattes.cnpq.br/7496442091685698 Gonçalves, Lilia Neves http://lattes.cnpq.br/2899680917014460 Costa , Maria Cristina Lemes de Souza http://lattes.cnpq.br/1728366266335376 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Aline Batista Valadares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escuta musical Aprendizagens musicais Jovens CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
topic |
Escuta musical Aprendizagens musicais Jovens CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
The objective of this study was to understand what young people learn and how they learn from listening to music. Data collection was carried out in semi structured interviews with three first year high school students at a public high school in Uberlândia, State of Minas Gerais. Initially a bibliographical study was carried out to acquire a comprehensive understanding of the topic. Among the authors studied were Schafer (1991) who analyzed the importance of the environment of sound as a basic requirement in music education. Swanwick (2003), suggested that the most important aspect of music education is the ability to recognize that the meaning of music is closely linked to the social and cultural environment in which it has been produced. Souza (2004) studied the relationship or meaning that children and adolescents attribute to music. It was concluded that, based on the music listened to, young people attain significant musical experience. This research sought to contribute to an understanding of how young listeners perceive music and to provide insights and paths followed by these learners and the knowledge acquired as they listen to music. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-22 2021-11-24T12:46:43Z 2021-11-24T12:46:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MELO, Aline Batista Valadares. “Quando eu ouço, é como se a música estivesse tocando em mim!”: Um estudo sobre a escuta musical dos jovens. 2021. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33517 |
identifier_str_mv |
MELO, Aline Batista Valadares. “Quando eu ouço, é como se a música estivesse tocando em mim!”: Um estudo sobre a escuta musical dos jovens. 2021. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33517 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Música |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Música |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711422129963008 |