Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maciel, Alexsara
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25623
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927
Resumo: This research discusses and analyzes the life trajectory of black teachers in basic school and high school in the 1970s up to 1988, who were born, alphabetized and became teachers in Amapá Federal Territory. Within this period, they built up a teaching carrier working in different city schools and consolidated the acknowledgement of their teaching job through the social acknowledgement they achieved and keep up to nowadays in Amapá social means. The paper was built upon an oral history approach, using interviews with black teachers who worked during the 1970s and 1980s in many schools in Macapá city. Our goal was to contribute to widenning studies on education of black people in Amapá and to give these people who helped to make up education in Amapá voice, emphasizing the perception of race segregation in this State and the uniqueness of the social rising achieved by the interviewees due to their teaching job. When (re)building the history of their lives, we met meanings which are often ignored by those who are out of the process, considering the singularity and the experiences lived in the region. The research showed aspects of inequality among black people that point to greater difficulties in achieving social rise through education, what is indicated by the narratives.
id UFU_a6b5c9d30194606c30588dd3132dad59
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/25623
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988From invisibility to social ascension: history and memory of black teachers in Amapá - 1970-1988Relações raciaisDiscriminação racialEducaçãoHistóriaRace RelationsRace discriminationEducationHistoryProfessores negros - AmapáNegros - Educação - AmapáNegros - Amapá - HistóriaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research discusses and analyzes the life trajectory of black teachers in basic school and high school in the 1970s up to 1988, who were born, alphabetized and became teachers in Amapá Federal Territory. Within this period, they built up a teaching carrier working in different city schools and consolidated the acknowledgement of their teaching job through the social acknowledgement they achieved and keep up to nowadays in Amapá social means. The paper was built upon an oral history approach, using interviews with black teachers who worked during the 1970s and 1980s in many schools in Macapá city. Our goal was to contribute to widenning studies on education of black people in Amapá and to give these people who helped to make up education in Amapá voice, emphasizing the perception of race segregation in this State and the uniqueness of the social rising achieved by the interviewees due to their teaching job. When (re)building the history of their lives, we met meanings which are often ignored by those who are out of the process, considering the singularity and the experiences lived in the region. The research showed aspects of inequality among black people that point to greater difficulties in achieving social rise through education, what is indicated by the narratives.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorTese (Doutorado)Essa pesquisa discute e analisa a trajetória de vida de professores negros dos Ensinos Fundamental e Médio de 1970 a 1988, que nasceram, foram alfabetizados e se formaram professores no Território Federal do Amapá. Nesse período, construíram uma carreira docente lecionando em diversas escolas da cidade, e solidificaram o reconhecimento de seu ofício de professor através do reconhecimento social que possuem até os dias de hoje na sociedade amapaense. O trabalho foi construído na perspectiva da história oral, lançando mão de entrevistas feitas com professores negros que trabalharam nas décadas de 1970 e 1980 em diversas escolas da cidade de Macapá. O objetivo foi contribuir para a ampliação dos estudos sobre educação do negro no Amapá e dar voz a estas pessoas que ajudaram a construir a educação no Amapá, enfatizando a percepção da segregação racial nesse estado e a singularidade da ascensão social que os entrevistados alcançaram em razão do exercício da docência. Ao (re)construir suas histórias de vida, encontramos significados que muitas vezes são ignorados pelos que estão de fora do processo, tendo em vista a singularidade e as experiências vivenciadas na região. A pesquisa demonstrou aspectos da desigualdade entre os negros, que passam por maiores dificuldades para alcançar a ascensão social pela educação, que são demonstradas pelas narrativas.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoGuido, Humberto Aparecido de Oliveirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768684H6Deus, Zéliahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4757578H9Lucena, Carlos Albertohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708911T7Danelon, Márciohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709327Z5Muller, Maria Lúciahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796346T7Maciel, Alexsara2019-07-02T14:48:00Z2019-07-02T14:48:00Z2014-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfMACIEL, Alexsara de Souza. Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988. 2014. 193 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25623http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-09-20T18:34:17Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/25623Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-09-20T18:34:17Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988
From invisibility to social ascension: history and memory of black teachers in Amapá - 1970-1988
title Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988
spellingShingle Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988
Maciel, Alexsara
Relações raciais
Discriminação racial
Educação
História
Race Relations
Race discrimination
Education
History
Professores negros - Amapá
Negros - Educação - Amapá
Negros - Amapá - História
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988
title_full Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988
title_fullStr Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988
title_full_unstemmed Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988
title_sort Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988
author Maciel, Alexsara
author_facet Maciel, Alexsara
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Guido, Humberto Aparecido de Oliveira
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768684H6
Deus, Zélia
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4757578H9
Lucena, Carlos Alberto
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708911T7
Danelon, Márcio
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709327Z5
Muller, Maria Lúcia
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796346T7
dc.contributor.author.fl_str_mv Maciel, Alexsara
dc.subject.por.fl_str_mv Relações raciais
Discriminação racial
Educação
História
Race Relations
Race discrimination
Education
History
Professores negros - Amapá
Negros - Educação - Amapá
Negros - Amapá - História
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Relações raciais
Discriminação racial
Educação
História
Race Relations
Race discrimination
Education
History
Professores negros - Amapá
Negros - Educação - Amapá
Negros - Amapá - História
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research discusses and analyzes the life trajectory of black teachers in basic school and high school in the 1970s up to 1988, who were born, alphabetized and became teachers in Amapá Federal Territory. Within this period, they built up a teaching carrier working in different city schools and consolidated the acknowledgement of their teaching job through the social acknowledgement they achieved and keep up to nowadays in Amapá social means. The paper was built upon an oral history approach, using interviews with black teachers who worked during the 1970s and 1980s in many schools in Macapá city. Our goal was to contribute to widenning studies on education of black people in Amapá and to give these people who helped to make up education in Amapá voice, emphasizing the perception of race segregation in this State and the uniqueness of the social rising achieved by the interviewees due to their teaching job. When (re)building the history of their lives, we met meanings which are often ignored by those who are out of the process, considering the singularity and the experiences lived in the region. The research showed aspects of inequality among black people that point to greater difficulties in achieving social rise through education, what is indicated by the narratives.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-29
2019-07-02T14:48:00Z
2019-07-02T14:48:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MACIEL, Alexsara de Souza. Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988. 2014. 193 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25623
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927
identifier_str_mv MACIEL, Alexsara de Souza. Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988. 2014. 193 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25623
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711482175619072