Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25623 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927 |
Resumo: | This research discusses and analyzes the life trajectory of black teachers in basic school and high school in the 1970s up to 1988, who were born, alphabetized and became teachers in Amapá Federal Territory. Within this period, they built up a teaching carrier working in different city schools and consolidated the acknowledgement of their teaching job through the social acknowledgement they achieved and keep up to nowadays in Amapá social means. The paper was built upon an oral history approach, using interviews with black teachers who worked during the 1970s and 1980s in many schools in Macapá city. Our goal was to contribute to widenning studies on education of black people in Amapá and to give these people who helped to make up education in Amapá voice, emphasizing the perception of race segregation in this State and the uniqueness of the social rising achieved by the interviewees due to their teaching job. When (re)building the history of their lives, we met meanings which are often ignored by those who are out of the process, considering the singularity and the experiences lived in the region. The research showed aspects of inequality among black people that point to greater difficulties in achieving social rise through education, what is indicated by the narratives. |
id |
UFU_a6b5c9d30194606c30588dd3132dad59 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/25623 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988From invisibility to social ascension: history and memory of black teachers in Amapá - 1970-1988Relações raciaisDiscriminação racialEducaçãoHistóriaRace RelationsRace discriminationEducationHistoryProfessores negros - AmapáNegros - Educação - AmapáNegros - Amapá - HistóriaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research discusses and analyzes the life trajectory of black teachers in basic school and high school in the 1970s up to 1988, who were born, alphabetized and became teachers in Amapá Federal Territory. Within this period, they built up a teaching carrier working in different city schools and consolidated the acknowledgement of their teaching job through the social acknowledgement they achieved and keep up to nowadays in Amapá social means. The paper was built upon an oral history approach, using interviews with black teachers who worked during the 1970s and 1980s in many schools in Macapá city. Our goal was to contribute to widenning studies on education of black people in Amapá and to give these people who helped to make up education in Amapá voice, emphasizing the perception of race segregation in this State and the uniqueness of the social rising achieved by the interviewees due to their teaching job. When (re)building the history of their lives, we met meanings which are often ignored by those who are out of the process, considering the singularity and the experiences lived in the region. The research showed aspects of inequality among black people that point to greater difficulties in achieving social rise through education, what is indicated by the narratives.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorTese (Doutorado)Essa pesquisa discute e analisa a trajetória de vida de professores negros dos Ensinos Fundamental e Médio de 1970 a 1988, que nasceram, foram alfabetizados e se formaram professores no Território Federal do Amapá. Nesse período, construíram uma carreira docente lecionando em diversas escolas da cidade, e solidificaram o reconhecimento de seu ofício de professor através do reconhecimento social que possuem até os dias de hoje na sociedade amapaense. O trabalho foi construído na perspectiva da história oral, lançando mão de entrevistas feitas com professores negros que trabalharam nas décadas de 1970 e 1980 em diversas escolas da cidade de Macapá. O objetivo foi contribuir para a ampliação dos estudos sobre educação do negro no Amapá e dar voz a estas pessoas que ajudaram a construir a educação no Amapá, enfatizando a percepção da segregação racial nesse estado e a singularidade da ascensão social que os entrevistados alcançaram em razão do exercício da docência. Ao (re)construir suas histórias de vida, encontramos significados que muitas vezes são ignorados pelos que estão de fora do processo, tendo em vista a singularidade e as experiências vivenciadas na região. A pesquisa demonstrou aspectos da desigualdade entre os negros, que passam por maiores dificuldades para alcançar a ascensão social pela educação, que são demonstradas pelas narrativas.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoGuido, Humberto Aparecido de Oliveirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768684H6Deus, Zéliahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4757578H9Lucena, Carlos Albertohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708911T7Danelon, Márciohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709327Z5Muller, Maria Lúciahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796346T7Maciel, Alexsara2019-07-02T14:48:00Z2019-07-02T14:48:00Z2014-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfMACIEL, Alexsara de Souza. Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988. 2014. 193 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25623http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-09-20T18:34:17Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/25623Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-09-20T18:34:17Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988 From invisibility to social ascension: history and memory of black teachers in Amapá - 1970-1988 |
title |
Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988 |
spellingShingle |
Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988 Maciel, Alexsara Relações raciais Discriminação racial Educação História Race Relations Race discrimination Education History Professores negros - Amapá Negros - Educação - Amapá Negros - Amapá - História CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988 |
title_full |
Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988 |
title_fullStr |
Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988 |
title_full_unstemmed |
Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988 |
title_sort |
Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988 |
author |
Maciel, Alexsara |
author_facet |
Maciel, Alexsara |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Guido, Humberto Aparecido de Oliveira http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768684H6 Deus, Zélia http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4757578H9 Lucena, Carlos Alberto http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708911T7 Danelon, Márcio http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709327Z5 Muller, Maria Lúcia http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796346T7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maciel, Alexsara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relações raciais Discriminação racial Educação História Race Relations Race discrimination Education History Professores negros - Amapá Negros - Educação - Amapá Negros - Amapá - História CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Relações raciais Discriminação racial Educação História Race Relations Race discrimination Education History Professores negros - Amapá Negros - Educação - Amapá Negros - Amapá - História CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research discusses and analyzes the life trajectory of black teachers in basic school and high school in the 1970s up to 1988, who were born, alphabetized and became teachers in Amapá Federal Territory. Within this period, they built up a teaching carrier working in different city schools and consolidated the acknowledgement of their teaching job through the social acknowledgement they achieved and keep up to nowadays in Amapá social means. The paper was built upon an oral history approach, using interviews with black teachers who worked during the 1970s and 1980s in many schools in Macapá city. Our goal was to contribute to widenning studies on education of black people in Amapá and to give these people who helped to make up education in Amapá voice, emphasizing the perception of race segregation in this State and the uniqueness of the social rising achieved by the interviewees due to their teaching job. When (re)building the history of their lives, we met meanings which are often ignored by those who are out of the process, considering the singularity and the experiences lived in the region. The research showed aspects of inequality among black people that point to greater difficulties in achieving social rise through education, what is indicated by the narratives. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-29 2019-07-02T14:48:00Z 2019-07-02T14:48:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MACIEL, Alexsara de Souza. Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988. 2014. 193 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25623 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927 |
identifier_str_mv |
MACIEL, Alexsara de Souza. Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988. 2014. 193 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25623 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711482175619072 |