A sala de aula como ponto de partida: aprendizagens formativas no Pibid/Inter/Educação do Campo/ UFU (2015-2017)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Gabriel Barbosa dos
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27627
Resumo: This Course Conclusion Paper aims to analyze the identity and professionalism of teachers built from the reports of the Institutional Program of Interdisciplinary Teaching Initiation Scholarships (Pibid), on Field Education, the Federal University of Uberlândia, between 2015 and 2017. As a methodological approach, we opted for the documentary analysis of the three Activity Reports, produced annually. From a qualitative research perspective, from this documentary analysis three categories emerged: training and learning; materialization of interdisciplinarity and, finally, contradictions and reproductions at university and school. For each category, various activities and reflections on the constitution of teaching identity and professionalism, in formation in undergraduate courses and participation in Pibid in this formative process. How did Pibid's space and time, from this interdisciplinary experience, provoke reflection and dialogue for teacher education? What activities were performed from an interdisciplinary perspective? These problematizations are intended to be analyzed in this paper.
id UFU_b29074cbc34688a5e8a1bf2596df1eb4
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/27627
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling A sala de aula como ponto de partida: aprendizagens formativas no Pibid/Inter/Educação do Campo/ UFU (2015-2017)InterdisciplinarFormação de professoresPibidCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThis Course Conclusion Paper aims to analyze the identity and professionalism of teachers built from the reports of the Institutional Program of Interdisciplinary Teaching Initiation Scholarships (Pibid), on Field Education, the Federal University of Uberlândia, between 2015 and 2017. As a methodological approach, we opted for the documentary analysis of the three Activity Reports, produced annually. From a qualitative research perspective, from this documentary analysis three categories emerged: training and learning; materialization of interdisciplinarity and, finally, contradictions and reproductions at university and school. For each category, various activities and reflections on the constitution of teaching identity and professionalism, in formation in undergraduate courses and participation in Pibid in this formative process. How did Pibid's space and time, from this interdisciplinary experience, provoke reflection and dialogue for teacher education? What activities were performed from an interdisciplinary perspective? These problematizations are intended to be analyzed in this paper.UFU - Universidade Federal de UberlândiaTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este Trabalho de Conclusão de Curso tem como objetivo analisar a identidade e profissionalidade docente construída a partir dos relatórios do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) Interdisciplinar, sobre Educação do Campo, da Universidade Federal de Uberlândia, entre os anos de 2015 e 2017. Como caminho metodológico, optou-se pela análise documental dos três Relatórios de Atividades, produzidos anualmente. Em uma perspectiva de pesquisa qualitativa, desta análise documental emergiram três categorias: formação e aprendizagem; materialização da interdisciplinaridade e, por fim, contradições e reproduções na universidade e na escola. Para cada categoria, várias atividades e reflexões sobre a constituição da identidade e da profissionalidade docente, em formação nos Cursos de licenciatura e na participação no Pibid neste processo formativo.Como o espaço e o tempo do Pibid, a partir desta experiência Interdisciplinar, provocou a reflexão e o diálogo para a formação docente? Quais atividades foram realizadas em uma perspectiva interdisciplinar? Estas problematizações pretendem ser analisadas neste trabalho.Universidade Federal de UberlândiaBrasilHistóriaCoimbra, Camila Limahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4718921D1Almeida, AntônioBorges, BiancaSantos, Gabriel Barbosa dos2019-12-12T20:25:07Z2019-12-12T20:25:07Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, Gabriel Barbosa dos. A sala de aula como ponto de partida: aprendizagens formativas no Pibid/Inter/Educação do Campo/ UFU (2015-2017). 2019. 76 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27627porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-12-13T06:10:42Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/27627Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-12-13T06:10:42Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A sala de aula como ponto de partida: aprendizagens formativas no Pibid/Inter/Educação do Campo/ UFU (2015-2017)
title A sala de aula como ponto de partida: aprendizagens formativas no Pibid/Inter/Educação do Campo/ UFU (2015-2017)
spellingShingle A sala de aula como ponto de partida: aprendizagens formativas no Pibid/Inter/Educação do Campo/ UFU (2015-2017)
Santos, Gabriel Barbosa dos
Interdisciplinar
Formação de professores
Pibid
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short A sala de aula como ponto de partida: aprendizagens formativas no Pibid/Inter/Educação do Campo/ UFU (2015-2017)
title_full A sala de aula como ponto de partida: aprendizagens formativas no Pibid/Inter/Educação do Campo/ UFU (2015-2017)
title_fullStr A sala de aula como ponto de partida: aprendizagens formativas no Pibid/Inter/Educação do Campo/ UFU (2015-2017)
title_full_unstemmed A sala de aula como ponto de partida: aprendizagens formativas no Pibid/Inter/Educação do Campo/ UFU (2015-2017)
title_sort A sala de aula como ponto de partida: aprendizagens formativas no Pibid/Inter/Educação do Campo/ UFU (2015-2017)
author Santos, Gabriel Barbosa dos
author_facet Santos, Gabriel Barbosa dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Coimbra, Camila Lima
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4718921D1
Almeida, Antônio
Borges, Bianca
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Gabriel Barbosa dos
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinar
Formação de professores
Pibid
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
topic Interdisciplinar
Formação de professores
Pibid
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This Course Conclusion Paper aims to analyze the identity and professionalism of teachers built from the reports of the Institutional Program of Interdisciplinary Teaching Initiation Scholarships (Pibid), on Field Education, the Federal University of Uberlândia, between 2015 and 2017. As a methodological approach, we opted for the documentary analysis of the three Activity Reports, produced annually. From a qualitative research perspective, from this documentary analysis three categories emerged: training and learning; materialization of interdisciplinarity and, finally, contradictions and reproductions at university and school. For each category, various activities and reflections on the constitution of teaching identity and professionalism, in formation in undergraduate courses and participation in Pibid in this formative process. How did Pibid's space and time, from this interdisciplinary experience, provoke reflection and dialogue for teacher education? What activities were performed from an interdisciplinary perspective? These problematizations are intended to be analyzed in this paper.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-12T20:25:07Z
2019-12-12T20:25:07Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Gabriel Barbosa dos. A sala de aula como ponto de partida: aprendizagens formativas no Pibid/Inter/Educação do Campo/ UFU (2015-2017). 2019. 76 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27627
identifier_str_mv SANTOS, Gabriel Barbosa dos. A sala de aula como ponto de partida: aprendizagens formativas no Pibid/Inter/Educação do Campo/ UFU (2015-2017). 2019. 76 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27627
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
História
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569710855553024