BioLabVirtual: ferramenta de apoio pedagógico ao ensino de Neurociências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14391 |
Resumo: | This thesis develops an alternative approach for interdisciplinary education, based on the proposition, implementation and evaluation of an online distance-learning system devoted to Neuroscience, focused on Neuroanatomy and on Cellular Neurophysiology. This system makes use of simple and common hardware/software configurations, thus enabling high-speed connections, as well as antivirus resources. The pedagogical materials involve animations, interactive classes, photos of real anatomic parts, and texts which provide explicit connections between anatomy and pathologies. The system development considers difficulties pointed out by local undergraduate students, based on a poll carried out in order to assess Internet use in our university. The thesis proposes a rigorous methodology for the evaluation of such system, including both pedagogical and informatic issues, according to IEEE regulations, by means of formal inquiries, remote monitoring and direct observation. Evaluations were carried out during one year on 136 local undergraduate students, including five different backgrounds (Biology, Biomedicine, Biomedical Engineering, Medicine and Veterinary). Results point out that, in average, at least 75% of students consider the system very important for efficient learning, as well as the need of a tutor in order to lead such pedagogical approach based on distance-learning. |
id |
UFU_b6b6dc1fc29decfc8b79f71c5befe475 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/14391 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
BioLabVirtual: ferramenta de apoio pedagógico ao ensino de NeurociênciasAvaliaçãoMedicina - Estudo e ensinoNeurociências - Estudo e ensinoNeuroatonomia - Estudo e ensinoNeuro-fisiologia - Estudo e ensinoEnsino à distânciaE-learningNeuroscienceNeuroanatomyEvaluationCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICAThis thesis develops an alternative approach for interdisciplinary education, based on the proposition, implementation and evaluation of an online distance-learning system devoted to Neuroscience, focused on Neuroanatomy and on Cellular Neurophysiology. This system makes use of simple and common hardware/software configurations, thus enabling high-speed connections, as well as antivirus resources. The pedagogical materials involve animations, interactive classes, photos of real anatomic parts, and texts which provide explicit connections between anatomy and pathologies. The system development considers difficulties pointed out by local undergraduate students, based on a poll carried out in order to assess Internet use in our university. The thesis proposes a rigorous methodology for the evaluation of such system, including both pedagogical and informatic issues, according to IEEE regulations, by means of formal inquiries, remote monitoring and direct observation. Evaluations were carried out during one year on 136 local undergraduate students, including five different backgrounds (Biology, Biomedicine, Biomedical Engineering, Medicine and Veterinary). Results point out that, in average, at least 75% of students consider the system very important for efficient learning, as well as the need of a tutor in order to lead such pedagogical approach based on distance-learning.Mestre em CiênciasEste trabalho apresenta uma abordagem alternativa ao ensino convencional, através da proposta, implementação e teste abrangente de um sistema online para educação à distância interdisciplinar em Neurociências, focalizando a Neuroanatomia e a Neurofisiologia celular. Este sistema apresenta arquitetura simples, usando configurações comuns de software e hardware, possibilitando conexão de alta velocidade e recursos antivírus. O material didático disponibilizado envolve animações, aulas interativas, desenhos esquemáticos, fotografias de peças anatômicas reais e textos, os quais incluem conexão explicita entre anatomia e patologias. O desenvolvimento do sistema exigiu levar em conta dificuldades relatadas em um levantamento estatístico sobre a acessibilidade da Internet por parte de estudantes de graduação locais. A tese propôs uma metodologia estruturada de avaliação da proposta, abordando aspectos pedagógicos e informáticos, conforme as normas IEEE, valendo-se de questionários formais, monitoramento remoto e de observação direta. Avaliações realizadas durante o período de um ano em 136 estudantes de graduação da UFU, provenientes de 5 cursos diferentes (Biologia, Biomedicina, Engenharia Biomédica, Medicina e Medicina Veterinária) apontam, em média, uma aprovação geral das multimídias como instrumentos pedagogicamente eficazes por 75% dos estudantes, este últimos considerando de forma unânime que a presença de um tutor é fundamental para o sucesso da proposta pedagógica.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em Engenharia ElétricaEngenhariasUFUDestro Filho, João Batistahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799766Y6Oliveira, Fábio dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799971D5Yamanaka, Keijihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798494D8Murta Junior, Luiz Otaviohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761924T4Andreão, Rodrigo Varejãohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4737704P7Fonseca, Graziany Thiago2016-06-22T18:38:27Z2008-12-232016-06-22T18:38:27Z2008-08-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfFONSECA, Graziany Thiago. BioLabVirtual: ferramenta de apoio pedagógico ao ensino de Neurociências. 2008. 181 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14391porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-02-08T06:01:25Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/14391Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-02-08T06:01:25Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BioLabVirtual: ferramenta de apoio pedagógico ao ensino de Neurociências |
title |
BioLabVirtual: ferramenta de apoio pedagógico ao ensino de Neurociências |
spellingShingle |
BioLabVirtual: ferramenta de apoio pedagógico ao ensino de Neurociências Fonseca, Graziany Thiago Avaliação Medicina - Estudo e ensino Neurociências - Estudo e ensino Neuroatonomia - Estudo e ensino Neuro-fisiologia - Estudo e ensino Ensino à distância E-learning Neuroscience Neuroanatomy Evaluation CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA |
title_short |
BioLabVirtual: ferramenta de apoio pedagógico ao ensino de Neurociências |
title_full |
BioLabVirtual: ferramenta de apoio pedagógico ao ensino de Neurociências |
title_fullStr |
BioLabVirtual: ferramenta de apoio pedagógico ao ensino de Neurociências |
title_full_unstemmed |
BioLabVirtual: ferramenta de apoio pedagógico ao ensino de Neurociências |
title_sort |
BioLabVirtual: ferramenta de apoio pedagógico ao ensino de Neurociências |
author |
Fonseca, Graziany Thiago |
author_facet |
Fonseca, Graziany Thiago |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Destro Filho, João Batista http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799766Y6 Oliveira, Fábio de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799971D5 Yamanaka, Keiji http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798494D8 Murta Junior, Luiz Otavio http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761924T4 Andreão, Rodrigo Varejão http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4737704P7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Graziany Thiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Medicina - Estudo e ensino Neurociências - Estudo e ensino Neuroatonomia - Estudo e ensino Neuro-fisiologia - Estudo e ensino Ensino à distância E-learning Neuroscience Neuroanatomy Evaluation CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA |
topic |
Avaliação Medicina - Estudo e ensino Neurociências - Estudo e ensino Neuroatonomia - Estudo e ensino Neuro-fisiologia - Estudo e ensino Ensino à distância E-learning Neuroscience Neuroanatomy Evaluation CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA |
description |
This thesis develops an alternative approach for interdisciplinary education, based on the proposition, implementation and evaluation of an online distance-learning system devoted to Neuroscience, focused on Neuroanatomy and on Cellular Neurophysiology. This system makes use of simple and common hardware/software configurations, thus enabling high-speed connections, as well as antivirus resources. The pedagogical materials involve animations, interactive classes, photos of real anatomic parts, and texts which provide explicit connections between anatomy and pathologies. The system development considers difficulties pointed out by local undergraduate students, based on a poll carried out in order to assess Internet use in our university. The thesis proposes a rigorous methodology for the evaluation of such system, including both pedagogical and informatic issues, according to IEEE regulations, by means of formal inquiries, remote monitoring and direct observation. Evaluations were carried out during one year on 136 local undergraduate students, including five different backgrounds (Biology, Biomedicine, Biomedical Engineering, Medicine and Veterinary). Results point out that, in average, at least 75% of students consider the system very important for efficient learning, as well as the need of a tutor in order to lead such pedagogical approach based on distance-learning. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-23 2008-08-04 2016-06-22T18:38:27Z 2016-06-22T18:38:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FONSECA, Graziany Thiago. BioLabVirtual: ferramenta de apoio pedagógico ao ensino de Neurociências. 2008. 181 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14391 |
identifier_str_mv |
FONSECA, Graziany Thiago. BioLabVirtual: ferramenta de apoio pedagógico ao ensino de Neurociências. 2008. 181 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14391 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica Engenharias UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica Engenharias UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569608950743040 |