EJA: impactos do processo de escolarização na vida de jovens e adultos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Mariana Gonçalves
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38541
Resumo: The Youth and Adult Education (EJA) is aimed at a public that, due to its particularities, is not served by regular education and, through the insertion in this education modality, has possibilities to face school failure. This paper reports on a qualitative research carried out with EJA students who sought to understand the impacts of the schooling process in the lives of young and adult students of this education modality. To do so, based on the Thematic Life History, we conducted semi-structured interviews with two EJA students, but for the scope of this work we chose to analyze only one. We elaborated three axes of analysis, based on the objective of the study and on the assumptions of Critical School Psychology and of Cultural-Historical Psychology: the interruption of the schooling process; EJA: social meaning, personal meaning, and motive; and the school and the fulfillment of its educational function. We verified that the schooling trajectory of our interviewee, both the interruption and the resumption, is configured by socioeconomic and labor issues of a capitalist society divided into classes. Moreover, it was possible to note that EJA fulfilled its educational function, since it promoted significant changes in this student's way of being and being in the world, promoting her humanization process.
id UFU_bbc011f3e2b365643b4fa2039fc22c21
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/38541
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling EJA: impactos do processo de escolarização na vida de jovens e adultosEJA: Impacts of the schooling process on the lives of young people and adultsEducação de jovens e adultosPsicologia histórico-culturalHistória de vida temáticaProcesso de escolarizaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANASThe Youth and Adult Education (EJA) is aimed at a public that, due to its particularities, is not served by regular education and, through the insertion in this education modality, has possibilities to face school failure. This paper reports on a qualitative research carried out with EJA students who sought to understand the impacts of the schooling process in the lives of young and adult students of this education modality. To do so, based on the Thematic Life History, we conducted semi-structured interviews with two EJA students, but for the scope of this work we chose to analyze only one. We elaborated three axes of analysis, based on the objective of the study and on the assumptions of Critical School Psychology and of Cultural-Historical Psychology: the interruption of the schooling process; EJA: social meaning, personal meaning, and motive; and the school and the fulfillment of its educational function. We verified that the schooling trajectory of our interviewee, both the interruption and the resumption, is configured by socioeconomic and labor issues of a capitalist society divided into classes. Moreover, it was possible to note that EJA fulfilled its educational function, since it promoted significant changes in this student's way of being and being in the world, promoting her humanization process.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)A Educação de Jovens e Adultos (EJA) destina-se a um público que, devido às suas particularidades, não é atendido pelo ensino regular e, por meio da inserção nessa modalidade de ensino, tem possibilidades de enfrentar o fracasso escolar. Este trabalho relata uma pesquisa de caráter qualitativo realizada com estudantes da EJA que buscou compreender os impactos do processo de escolarização na vida de jovens e adultos estudantes desta modalidade de ensino. Para tanto, a partir da História de Vida Temática, realizamos entrevistas semiestruturadas com duas estudantes de EJA, mas para o escopo deste trabalho escolhemos analisar apenas uma. Elaboramos três eixos de análise, a partir do objetivo do estudo, dos pressupostos da Psicologia Escolar Crítica e da Psicologia Histórico-Cultural: a interrupção do processo de escolarização; EJA: significado social, sentido pessoal e motivo; e a escola e o cumprimento de sua função educativa. Verificamos que a trajetória escolar de nossa entrevistada, tanto a interrupção quanto a retomada, é configurada pelas questões socioeconômicas e trabalhistas de uma sociedade capitalista dividida em classes. Além disso, foi possível notar que a EJA cumpriu sua função educativa, uma vez que promoveu mudanças significativas na forma dessa aluna ser e estar no mundo, promovendo seu processo de humanização.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPsicologiaSilva, Silvia Maria Cintra dahttp://lattes.cnpq.br/4380499178712456Silva, Bárbara Maria Costahttp://lattes.cnpq.br/0261052018003008Almeida, Daniela da Cunha Lopeshttp://lattes.cnpq.br/7593715679639171Borges, Mariana Gonçalves2023-07-10T19:58:05Z2023-07-10T19:58:05Z2023-06-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfBORGES, Mariana Gonçalves. EJA: Impacto do processo de escolarização na vida de jovens e adultos. 2023. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38541porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-07-11T06:19:57Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/38541Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-07-11T06:19:57Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv EJA: impactos do processo de escolarização na vida de jovens e adultos
EJA: Impacts of the schooling process on the lives of young people and adults
title EJA: impactos do processo de escolarização na vida de jovens e adultos
spellingShingle EJA: impactos do processo de escolarização na vida de jovens e adultos
Borges, Mariana Gonçalves
Educação de jovens e adultos
Psicologia histórico-cultural
História de vida temática
Processo de escolarização
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short EJA: impactos do processo de escolarização na vida de jovens e adultos
title_full EJA: impactos do processo de escolarização na vida de jovens e adultos
title_fullStr EJA: impactos do processo de escolarização na vida de jovens e adultos
title_full_unstemmed EJA: impactos do processo de escolarização na vida de jovens e adultos
title_sort EJA: impactos do processo de escolarização na vida de jovens e adultos
author Borges, Mariana Gonçalves
author_facet Borges, Mariana Gonçalves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Silvia Maria Cintra da
http://lattes.cnpq.br/4380499178712456
Silva, Bárbara Maria Costa
http://lattes.cnpq.br/0261052018003008
Almeida, Daniela da Cunha Lopes
http://lattes.cnpq.br/7593715679639171
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Mariana Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de jovens e adultos
Psicologia histórico-cultural
História de vida temática
Processo de escolarização
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
topic Educação de jovens e adultos
Psicologia histórico-cultural
História de vida temática
Processo de escolarização
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description The Youth and Adult Education (EJA) is aimed at a public that, due to its particularities, is not served by regular education and, through the insertion in this education modality, has possibilities to face school failure. This paper reports on a qualitative research carried out with EJA students who sought to understand the impacts of the schooling process in the lives of young and adult students of this education modality. To do so, based on the Thematic Life History, we conducted semi-structured interviews with two EJA students, but for the scope of this work we chose to analyze only one. We elaborated three axes of analysis, based on the objective of the study and on the assumptions of Critical School Psychology and of Cultural-Historical Psychology: the interruption of the schooling process; EJA: social meaning, personal meaning, and motive; and the school and the fulfillment of its educational function. We verified that the schooling trajectory of our interviewee, both the interruption and the resumption, is configured by socioeconomic and labor issues of a capitalist society divided into classes. Moreover, it was possible to note that EJA fulfilled its educational function, since it promoted significant changes in this student's way of being and being in the world, promoting her humanization process.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-10T19:58:05Z
2023-07-10T19:58:05Z
2023-06-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BORGES, Mariana Gonçalves. EJA: Impacto do processo de escolarização na vida de jovens e adultos. 2023. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38541
identifier_str_mv BORGES, Mariana Gonçalves. EJA: Impacto do processo de escolarização na vida de jovens e adultos. 2023. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38541
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711434063806464