O dualismo do ensino médio no Brasil: Análise dos decretos nº 2.208/97 e nº 5.154/04

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Flávia de Jesus
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29310
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2523
Resumo: This dissertation was developed under the theme of public High School, specifically considering the existence of a dualism in this stage of education, which concerns its propaedeutic format, as opposed to the teaching offered to the proletarian class, namely vocational education. Considering that it is a bibliographic research, it was organized in two parts. The first is associated with the review of secondary sources seeking theoretical basis that deals with this theme. The second part is associated with legal documents in order to understand this feature which is attributed here to the High School, that is, a dualistic teaching. We used as support for the analysis the decrees nº 2.208 / 97 and nº 5.154 / 04, as well as the Law of Guidelines and Bases of the National Education (LDB) nº 9.394 / 96 in order to verify the alterations and changes occurred in the legal scope. Thus, the investigation and analysis of this research are part of a study of personal and professional achievement, therefore, the hypotheses about the reality of the school and its achievement as a training institution live up to its understood role of not acting as a transformative one, but rather as producer and reproducer of the social structure of classes, to read: subordinate part based on the ruling class.
id UFU_be05d997e987cc4a6468a562bcdf5427
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/29310
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling O dualismo do ensino médio no Brasil: Análise dos decretos nº 2.208/97 e nº 5.154/04The dualism of high school in Brazil: Analysis of Decrees No. 2,208 / 97 and No. 5,154 / 04Escola públicaEnsino médioDualismoEducaçãoPublic schoolHigh schoolDualismCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis dissertation was developed under the theme of public High School, specifically considering the existence of a dualism in this stage of education, which concerns its propaedeutic format, as opposed to the teaching offered to the proletarian class, namely vocational education. Considering that it is a bibliographic research, it was organized in two parts. The first is associated with the review of secondary sources seeking theoretical basis that deals with this theme. The second part is associated with legal documents in order to understand this feature which is attributed here to the High School, that is, a dualistic teaching. We used as support for the analysis the decrees nº 2.208 / 97 and nº 5.154 / 04, as well as the Law of Guidelines and Bases of the National Education (LDB) nº 9.394 / 96 in order to verify the alterations and changes occurred in the legal scope. Thus, the investigation and analysis of this research are part of a study of personal and professional achievement, therefore, the hypotheses about the reality of the school and its achievement as a training institution live up to its understood role of not acting as a transformative one, but rather as producer and reproducer of the social structure of classes, to read: subordinate part based on the ruling class.Dissertação (Mestrado)Esta dissertação foi desenvolvida sob a temática do Ensino Médio público, considerando especificamente a existência de um dualismo nesta etapa de ensino, que diz respeito ao seu formato propedêutico, em oposição ao ensino oferecido para a classe proletária, a saber, o ensino profissionalizante. Considerando tratar-se de uma pesquisa de cunho bibliográfico, a mesma foi organizada em duas partes, sendo a primeira associada à revisão de fontes secundárias buscando embasamento teórico que trata dessa temática e a segunda parte associada aos documentos legais com o objetivo de compreender tal característica aqui atribuída ao Ensino Médio, ou seja, de um ensino dualista. Utilizamos como suporte para análise, os decretos nº 2.208/97 e nº 5.154/04, assim como a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB) nº 9.394/96 de modo a verificar as alterações e mudanças ocorridas no âmbito legal. Assim, a investigação e análise desta pesquisa são partes de um estudo de realização pessoal e profissional e, portanto, as hipóteses sobre a realidade da escola e o seu feito enquanto instituição formadora passa a fazer jus ao seu agora compreendido papel de não atuar como transformadora, mas sim ao que tudo indicou, como produtora e reprodutora da estrutura social de classes, a ler-se: parte subordinada e em função da classe dominante.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em AdministraçãoLima, Antônio Bosco dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798667P6&tokenCaptchar=03AOLTBLQDGqIhisPivZVPfP-QsyUbGvmVRIoGHCXfRa5uZNyA4YNJ-xpYfmHN4JvXeC3oTqq-5TzrjcyJTAYPC5ZqMgYZzOLO0NyyxL8GFOGL3PBSokaMOLBnO_VCfNWpeUNJzMHq_zb21rA_CApiR5mnVW6yrziZuKG1UgHy0p2TP26VRIj55dsDOTTNbeWvKfh5-7ZekS410l54zl_yU4SFTyRlT-DejmLj-7kyaKM8VQNzZN7KupSv73Odr95KvuM2UXr1HVQ9Oa_GZe2ziQE7Fbt6WZNo6gkp373fZ3MEuR4ecEPZ2aFVdEYy6L5Gb8WCN5HkbMpgZhAFU2QMjeevkOJxuJuxfZ0Zu-yvViVxrwOSHDovQqc_o8XItPJ_OTAlVJGxy4QUbmVFEEJZGv1mdf4PVBX7WhriCL2PkeHUZJS1J1VmDy7QyIf2Rb8QBcF9ERizMPvKWFETvXWCRDoHWhfXp_nuLJ4weGOqwxem5zArYb_ZxqgiXIjHiVykWV1Rys0aKBFMReZRwpT4J2HCzN7wE-Cp5AFrança, Robson Luiz deCarvalho, Luciana Beatriz de Olibeira Bar deMedeiros, Flávia de Jesus2020-05-08T20:59:59Z2020-05-08T20:59:59Z2019-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMEDEIROS, Flávia de Jesus. O dualismo do ensino médio no Brasil: análise dos decretos nº 2.208/97 e nº 5.154/04. 2019. 66 f . Dissertação ( Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2523https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29310http://doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2523porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-03-11T06:14:20Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/29310Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-03-11T06:14:20Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv O dualismo do ensino médio no Brasil: Análise dos decretos nº 2.208/97 e nº 5.154/04
The dualism of high school in Brazil: Analysis of Decrees No. 2,208 / 97 and No. 5,154 / 04
title O dualismo do ensino médio no Brasil: Análise dos decretos nº 2.208/97 e nº 5.154/04
spellingShingle O dualismo do ensino médio no Brasil: Análise dos decretos nº 2.208/97 e nº 5.154/04
Medeiros, Flávia de Jesus
Escola pública
Ensino médio
Dualismo
Educação
Public school
High school
Dualism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O dualismo do ensino médio no Brasil: Análise dos decretos nº 2.208/97 e nº 5.154/04
title_full O dualismo do ensino médio no Brasil: Análise dos decretos nº 2.208/97 e nº 5.154/04
title_fullStr O dualismo do ensino médio no Brasil: Análise dos decretos nº 2.208/97 e nº 5.154/04
title_full_unstemmed O dualismo do ensino médio no Brasil: Análise dos decretos nº 2.208/97 e nº 5.154/04
title_sort O dualismo do ensino médio no Brasil: Análise dos decretos nº 2.208/97 e nº 5.154/04
author Medeiros, Flávia de Jesus
author_facet Medeiros, Flávia de Jesus
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lima, Antônio Bosco de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798667P6&tokenCaptchar=03AOLTBLQDGqIhisPivZVPfP-QsyUbGvmVRIoGHCXfRa5uZNyA4YNJ-xpYfmHN4JvXeC3oTqq-5TzrjcyJTAYPC5ZqMgYZzOLO0NyyxL8GFOGL3PBSokaMOLBnO_VCfNWpeUNJzMHq_zb21rA_CApiR5mnVW6yrziZuKG1UgHy0p2TP26VRIj55dsDOTTNbeWvKfh5-7ZekS410l54zl_yU4SFTyRlT-DejmLj-7kyaKM8VQNzZN7KupSv73Odr95KvuM2UXr1HVQ9Oa_GZe2ziQE7Fbt6WZNo6gkp373fZ3MEuR4ecEPZ2aFVdEYy6L5Gb8WCN5HkbMpgZhAFU2QMjeevkOJxuJuxfZ0Zu-yvViVxrwOSHDovQqc_o8XItPJ_OTAlVJGxy4QUbmVFEEJZGv1mdf4PVBX7WhriCL2PkeHUZJS1J1VmDy7QyIf2Rb8QBcF9ERizMPvKWFETvXWCRDoHWhfXp_nuLJ4weGOqwxem5zArYb_ZxqgiXIjHiVykWV1Rys0aKBFMReZRwpT4J2HCzN7wE-Cp5A
França, Robson Luiz de
Carvalho, Luciana Beatriz de Olibeira Bar de
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Flávia de Jesus
dc.subject.por.fl_str_mv Escola pública
Ensino médio
Dualismo
Educação
Public school
High school
Dualism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Escola pública
Ensino médio
Dualismo
Educação
Public school
High school
Dualism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation was developed under the theme of public High School, specifically considering the existence of a dualism in this stage of education, which concerns its propaedeutic format, as opposed to the teaching offered to the proletarian class, namely vocational education. Considering that it is a bibliographic research, it was organized in two parts. The first is associated with the review of secondary sources seeking theoretical basis that deals with this theme. The second part is associated with legal documents in order to understand this feature which is attributed here to the High School, that is, a dualistic teaching. We used as support for the analysis the decrees nº 2.208 / 97 and nº 5.154 / 04, as well as the Law of Guidelines and Bases of the National Education (LDB) nº 9.394 / 96 in order to verify the alterations and changes occurred in the legal scope. Thus, the investigation and analysis of this research are part of a study of personal and professional achievement, therefore, the hypotheses about the reality of the school and its achievement as a training institution live up to its understood role of not acting as a transformative one, but rather as producer and reproducer of the social structure of classes, to read: subordinate part based on the ruling class.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-30
2020-05-08T20:59:59Z
2020-05-08T20:59:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MEDEIROS, Flávia de Jesus. O dualismo do ensino médio no Brasil: análise dos decretos nº 2.208/97 e nº 5.154/04. 2019. 66 f . Dissertação ( Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2523
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29310
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2523
identifier_str_mv MEDEIROS, Flávia de Jesus. O dualismo do ensino médio no Brasil: análise dos decretos nº 2.208/97 e nº 5.154/04. 2019. 66 f . Dissertação ( Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2523
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29310
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2523
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Administração
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Administração
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569561731268608