A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Maria Cláudia Santos
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12376
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.90
Resumo: This chant-dissertation is the sharing of my reflection on the theme of the sacred dimension of poetic voice, done through dialogue and intersection of two research fields. The first field is the work of Cecilia Valentim in her approach A Arte do Ser Cantante and the second one is the creation process the play Recusa, by Cia Balagan , where I frame the research on the vocal poetic work developed, both fields are mainly located in São Paulo. To thicken the discussion on the theme voice and sacred, I bring the concepts discussed by Grotowski, a great theater thinker, about the presence of the actor, Art as Vehicle and vibration chants, as well as other references related to voice, rituality, singing, creation. In order to accomplish this research I use semi-structured interviews and field journals. For the first field I followed a number of courses given by Cecília Valentim. As for the second field, the analysis was done through the play´s appreciation and the reading of several materials from the process (film, images, articles written about the process, etc). From contact with the two fields of research some elements emerged which guided me through the reflection on the subject of voice and the sacred. The identification and formulation of such elements are my place of arrival in the investigation. I build through the research a thought about voice as humanity force, as discovery and expansion of oneself and of the world.
id UFU_beaab1882133deca8183f79ea0f42725
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/12376
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversosCorpo-vozCanto-peformanceVoz-sagradoVoz-ritualidadeCorpoVozCantoPerformance (Arte)Body- voiceChant- PerformanceVoice - sacredVoice - ritualityCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESThis chant-dissertation is the sharing of my reflection on the theme of the sacred dimension of poetic voice, done through dialogue and intersection of two research fields. The first field is the work of Cecilia Valentim in her approach A Arte do Ser Cantante and the second one is the creation process the play Recusa, by Cia Balagan , where I frame the research on the vocal poetic work developed, both fields are mainly located in São Paulo. To thicken the discussion on the theme voice and sacred, I bring the concepts discussed by Grotowski, a great theater thinker, about the presence of the actor, Art as Vehicle and vibration chants, as well as other references related to voice, rituality, singing, creation. In order to accomplish this research I use semi-structured interviews and field journals. For the first field I followed a number of courses given by Cecília Valentim. As for the second field, the analysis was done through the play´s appreciation and the reading of several materials from the process (film, images, articles written about the process, etc). From contact with the two fields of research some elements emerged which guided me through the reflection on the subject of voice and the sacred. The identification and formulation of such elements are my place of arrival in the investigation. I build through the research a thought about voice as humanity force, as discovery and expansion of oneself and of the world.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorMestre em ArtesEste canto-dissertação é o compartilhamento de minha reflexão sobre o tema da dimensão sagrada da voz poética, feita através da análise e diálogo com dois campos de pesquisa, localizados em São Paulo. O primeiro deles é o trabalho de Cecília Valentim na sua abordagem A Arte do Ser Cantante, e o segundo campo é o processo de criação do espetáculo Recusa, da Cia Teatro Balagan, sob o recorte do trabalho poético vocal desenvolvido. Para adensar a discussão sobre a voz e o sagrado trago conceitos elaborados por Grotowski sobre a presença do ator, a Arte como Veículo e os cantos vibratórios, bem como outras referências relacionadas à voz, ritualidade, canto, criação. Em ambos os contextos realizo entrevistas semiestruturadas e registro em diário de campo. No caso do primeiro campo, ainda acompanho cursos livres e formação ministrada por Cecília Valentim. Para a análise do processo de Recusa parto da fruição do espetáculo e leitura de materiais (vídeo, imagens, artigos sobre o processo de criação, etc). A partir do contato com os dois campos emergem alguns elementos que me conduziram no pensamento sobre o tema da voz e do sagrado. A identificação e a formulação de tais elementos são meu lugar de chegada na investigação. Construo a partir da pesquisa uma reflexão sobre a voz como força de humanidade, como descoberta e alargamento de si e do mundo.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em ArtesLinguística, Letras e ArtesUFUAleixo, Fernando Manoelhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4776974E2Arantes, Luiz Humberto Martinshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799949E7Carneiro, Ana Maria Pachecohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708822U2Martins, Janaina Traselhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774246H9Lopes, Maria Cláudia Santos2016-06-22T18:31:40Z2016-06-172016-06-22T18:31:40Z2016-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfLOPES, Maria Cláudia Santos. A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos. 2016. 144 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.90https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12376http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.90porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-09-23T19:26:02Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/12376Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-09-23T19:26:02Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos
title A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos
spellingShingle A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos
Lopes, Maria Cláudia Santos
Corpo-voz
Canto-peformance
Voz-sagrado
Voz-ritualidade
Corpo
Voz
Canto
Performance (Arte)
Body- voice
Chant- Performance
Voice - sacred
Voice - rituality
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos
title_full A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos
title_fullStr A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos
title_full_unstemmed A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos
title_sort A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos
author Lopes, Maria Cláudia Santos
author_facet Lopes, Maria Cláudia Santos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Aleixo, Fernando Manoel
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4776974E2
Arantes, Luiz Humberto Martins
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799949E7
Carneiro, Ana Maria Pacheco
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708822U2
Martins, Janaina Trasel
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774246H9
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Maria Cláudia Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Corpo-voz
Canto-peformance
Voz-sagrado
Voz-ritualidade
Corpo
Voz
Canto
Performance (Arte)
Body- voice
Chant- Performance
Voice - sacred
Voice - rituality
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
topic Corpo-voz
Canto-peformance
Voz-sagrado
Voz-ritualidade
Corpo
Voz
Canto
Performance (Arte)
Body- voice
Chant- Performance
Voice - sacred
Voice - rituality
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description This chant-dissertation is the sharing of my reflection on the theme of the sacred dimension of poetic voice, done through dialogue and intersection of two research fields. The first field is the work of Cecilia Valentim in her approach A Arte do Ser Cantante and the second one is the creation process the play Recusa, by Cia Balagan , where I frame the research on the vocal poetic work developed, both fields are mainly located in São Paulo. To thicken the discussion on the theme voice and sacred, I bring the concepts discussed by Grotowski, a great theater thinker, about the presence of the actor, Art as Vehicle and vibration chants, as well as other references related to voice, rituality, singing, creation. In order to accomplish this research I use semi-structured interviews and field journals. For the first field I followed a number of courses given by Cecília Valentim. As for the second field, the analysis was done through the play´s appreciation and the reading of several materials from the process (film, images, articles written about the process, etc). From contact with the two fields of research some elements emerged which guided me through the reflection on the subject of voice and the sacred. The identification and formulation of such elements are my place of arrival in the investigation. I build through the research a thought about voice as humanity force, as discovery and expansion of oneself and of the world.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-22T18:31:40Z
2016-06-17
2016-06-22T18:31:40Z
2016-02-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LOPES, Maria Cláudia Santos. A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos. 2016. 144 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.90
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12376
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.90
identifier_str_mv LOPES, Maria Cláudia Santos. A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos. 2016. 144 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.90
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12376
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.90
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Artes
Linguística, Letras e Artes
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Artes
Linguística, Letras e Artes
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569590560817152