A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12376 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.90 |
Resumo: | This chant-dissertation is the sharing of my reflection on the theme of the sacred dimension of poetic voice, done through dialogue and intersection of two research fields. The first field is the work of Cecilia Valentim in her approach A Arte do Ser Cantante and the second one is the creation process the play Recusa, by Cia Balagan , where I frame the research on the vocal poetic work developed, both fields are mainly located in São Paulo. To thicken the discussion on the theme voice and sacred, I bring the concepts discussed by Grotowski, a great theater thinker, about the presence of the actor, Art as Vehicle and vibration chants, as well as other references related to voice, rituality, singing, creation. In order to accomplish this research I use semi-structured interviews and field journals. For the first field I followed a number of courses given by Cecília Valentim. As for the second field, the analysis was done through the play´s appreciation and the reading of several materials from the process (film, images, articles written about the process, etc). From contact with the two fields of research some elements emerged which guided me through the reflection on the subject of voice and the sacred. The identification and formulation of such elements are my place of arrival in the investigation. I build through the research a thought about voice as humanity force, as discovery and expansion of oneself and of the world. |
id |
UFU_beaab1882133deca8183f79ea0f42725 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/12376 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversosCorpo-vozCanto-peformanceVoz-sagradoVoz-ritualidadeCorpoVozCantoPerformance (Arte)Body- voiceChant- PerformanceVoice - sacredVoice - ritualityCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESThis chant-dissertation is the sharing of my reflection on the theme of the sacred dimension of poetic voice, done through dialogue and intersection of two research fields. The first field is the work of Cecilia Valentim in her approach A Arte do Ser Cantante and the second one is the creation process the play Recusa, by Cia Balagan , where I frame the research on the vocal poetic work developed, both fields are mainly located in São Paulo. To thicken the discussion on the theme voice and sacred, I bring the concepts discussed by Grotowski, a great theater thinker, about the presence of the actor, Art as Vehicle and vibration chants, as well as other references related to voice, rituality, singing, creation. In order to accomplish this research I use semi-structured interviews and field journals. For the first field I followed a number of courses given by Cecília Valentim. As for the second field, the analysis was done through the play´s appreciation and the reading of several materials from the process (film, images, articles written about the process, etc). From contact with the two fields of research some elements emerged which guided me through the reflection on the subject of voice and the sacred. The identification and formulation of such elements are my place of arrival in the investigation. I build through the research a thought about voice as humanity force, as discovery and expansion of oneself and of the world.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorMestre em ArtesEste canto-dissertação é o compartilhamento de minha reflexão sobre o tema da dimensão sagrada da voz poética, feita através da análise e diálogo com dois campos de pesquisa, localizados em São Paulo. O primeiro deles é o trabalho de Cecília Valentim na sua abordagem A Arte do Ser Cantante, e o segundo campo é o processo de criação do espetáculo Recusa, da Cia Teatro Balagan, sob o recorte do trabalho poético vocal desenvolvido. Para adensar a discussão sobre a voz e o sagrado trago conceitos elaborados por Grotowski sobre a presença do ator, a Arte como Veículo e os cantos vibratórios, bem como outras referências relacionadas à voz, ritualidade, canto, criação. Em ambos os contextos realizo entrevistas semiestruturadas e registro em diário de campo. No caso do primeiro campo, ainda acompanho cursos livres e formação ministrada por Cecília Valentim. Para a análise do processo de Recusa parto da fruição do espetáculo e leitura de materiais (vídeo, imagens, artigos sobre o processo de criação, etc). A partir do contato com os dois campos emergem alguns elementos que me conduziram no pensamento sobre o tema da voz e do sagrado. A identificação e a formulação de tais elementos são meu lugar de chegada na investigação. Construo a partir da pesquisa uma reflexão sobre a voz como força de humanidade, como descoberta e alargamento de si e do mundo.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em ArtesLinguística, Letras e ArtesUFUAleixo, Fernando Manoelhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4776974E2Arantes, Luiz Humberto Martinshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799949E7Carneiro, Ana Maria Pachecohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708822U2Martins, Janaina Traselhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774246H9Lopes, Maria Cláudia Santos2016-06-22T18:31:40Z2016-06-172016-06-22T18:31:40Z2016-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfLOPES, Maria Cláudia Santos. A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos. 2016. 144 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.90https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12376http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.90porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-09-23T19:26:02Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/12376Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-09-23T19:26:02Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos |
title |
A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos |
spellingShingle |
A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos Lopes, Maria Cláudia Santos Corpo-voz Canto-peformance Voz-sagrado Voz-ritualidade Corpo Voz Canto Performance (Arte) Body- voice Chant- Performance Voice - sacred Voice - rituality CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
title_short |
A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos |
title_full |
A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos |
title_fullStr |
A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos |
title_full_unstemmed |
A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos |
title_sort |
A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos |
author |
Lopes, Maria Cláudia Santos |
author_facet |
Lopes, Maria Cláudia Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Aleixo, Fernando Manoel http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4776974E2 Arantes, Luiz Humberto Martins http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799949E7 Carneiro, Ana Maria Pacheco http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708822U2 Martins, Janaina Trasel http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774246H9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Maria Cláudia Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corpo-voz Canto-peformance Voz-sagrado Voz-ritualidade Corpo Voz Canto Performance (Arte) Body- voice Chant- Performance Voice - sacred Voice - rituality CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
topic |
Corpo-voz Canto-peformance Voz-sagrado Voz-ritualidade Corpo Voz Canto Performance (Arte) Body- voice Chant- Performance Voice - sacred Voice - rituality CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
description |
This chant-dissertation is the sharing of my reflection on the theme of the sacred dimension of poetic voice, done through dialogue and intersection of two research fields. The first field is the work of Cecilia Valentim in her approach A Arte do Ser Cantante and the second one is the creation process the play Recusa, by Cia Balagan , where I frame the research on the vocal poetic work developed, both fields are mainly located in São Paulo. To thicken the discussion on the theme voice and sacred, I bring the concepts discussed by Grotowski, a great theater thinker, about the presence of the actor, Art as Vehicle and vibration chants, as well as other references related to voice, rituality, singing, creation. In order to accomplish this research I use semi-structured interviews and field journals. For the first field I followed a number of courses given by Cecília Valentim. As for the second field, the analysis was done through the play´s appreciation and the reading of several materials from the process (film, images, articles written about the process, etc). From contact with the two fields of research some elements emerged which guided me through the reflection on the subject of voice and the sacred. The identification and formulation of such elements are my place of arrival in the investigation. I build through the research a thought about voice as humanity force, as discovery and expansion of oneself and of the world. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-22T18:31:40Z 2016-06-17 2016-06-22T18:31:40Z 2016-02-22 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LOPES, Maria Cláudia Santos. A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos. 2016. 144 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.90 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12376 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.90 |
identifier_str_mv |
LOPES, Maria Cláudia Santos. A voz e o sagrado: cantos sobre poéticas da voz em contextos diversos. 2016. 144 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.90 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12376 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.90 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Artes Linguística, Letras e Artes UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Artes Linguística, Letras e Artes UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569590560817152 |