Controle ativo de vibrações laterais em rotores flexíveis usando atuadores magnéticos
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1998 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19590 |
Resumo: | This work proposes a methodology of active control for lateral displacements in flexible rotors caused by disturbance forces. The controller designed was based on the classic control theory and the action of magnetic bearing that presents linear characteristics within the nominal operating conditions. This work presents the theoretical elements for the controller, the mathematical model of the rotor which is discretized by finite elements and the mathematical model of the force generated by a magnetic bearing. The efficiency and the potentiality of the theoretical procedure are shown through numerical simulations. The flexible rotor, the magnetic bearing, the sensors and the control electronic are shown and the theoretical procedures are investigated. An experimental apparatus representing a rotor/bearings system is used to identify the static and dynamic parameters. A set of experimental tests are made to evaluate the proposed controller action under several operating conditions of the rotor. This work is concluded presenting the potentialities of the design methodology proposed and future developments to be implemented. |
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Controle ativo de vibrações laterais em rotores flexíveis usando atuadores magnéticosActive control of lateral vibrations in flexible rotors using magnetic bearingsControle ativoControle de vibraçõesAtuadores magnéticosRotores flexíveisActive controlControl of vibrationsMagnetic bearingsFlexible rotorsCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICAThis work proposes a methodology of active control for lateral displacements in flexible rotors caused by disturbance forces. The controller designed was based on the classic control theory and the action of magnetic bearing that presents linear characteristics within the nominal operating conditions. This work presents the theoretical elements for the controller, the mathematical model of the rotor which is discretized by finite elements and the mathematical model of the force generated by a magnetic bearing. The efficiency and the potentiality of the theoretical procedure are shown through numerical simulations. The flexible rotor, the magnetic bearing, the sensors and the control electronic are shown and the theoretical procedures are investigated. An experimental apparatus representing a rotor/bearings system is used to identify the static and dynamic parameters. A set of experimental tests are made to evaluate the proposed controller action under several operating conditions of the rotor. This work is concluded presenting the potentialities of the design methodology proposed and future developments to be implemented.Dissertação (Mestrado)Este trabalho apresenta uma proposta de controle ativo para os deslocamentos laterais presentes em rotores flexíveis decorrentes de forças de perturbação, notadamente das forças de desbalanceamento. O controlador, formulado segundo a teoria de controle clássico, baseiase na ação de atuadores magnéticos especialmente projetados de forma a garantir um comportamento linear em torno das condições nominais de operação. Num primeiro momento o trabalho apresenta os elementos teóricos para a construção da lei de controle, inclusive o desenvolvimento matemático dos modelos do rotor, via elementos finitos, e do atuador. Um conjunto de simulações numéricas são realizados que comprovam a eficiência e a potencialidade do procedimento teórico formulado. Segue a análise teórica com a apresentação de uma bancada de testes, constituída de um rotor flexível, um atuador magnético, sensores e circuitos eletrônicos de acionamento e controle. A bancada tem inicialmente os seus principais parâmetros (freqüências naturais, ganhos dos sensores, rigidez dos mancais, etc) experimentalmente identificados. Uma vez apresentados os resultados dos procedimentos de identificação, são desenvolvidos uma série de testes experimentais que procuram avaliar a ação do controlador proposto, em diversas condições de operação do rotor. O trabalho termina comentando as potencialidades da proposta apresentada, discutindo as facilidades e dificuldades encontradas na sua implementação e apontando para o desenvolvimento de futuros estudos.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Engenharia MecânicaRibeiro, José Franciscohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787898H0Lépore Neto, Francisco Paulohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780224Z5Steffen Junior, Valderhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721546Y4Cruz, José Jaime dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781344Z7Abreu, Gustavo Luiz Chagas Manhães de2017-08-24T14:21:14Z2017-08-24T14:21:14Z1998info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfABREU, Gustavo Luiz Chagas Manhães de. controle ativo de vibrações laterais em rotores flexíveis usando atuadores magnéticos. 1998. 97 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Mecânica) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 1998.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19590porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2017-08-25T06:00:47Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/19590Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2017-08-25T06:00:47Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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This work proposes a methodology of active control for lateral displacements in flexible rotors caused by disturbance forces. The controller designed was based on the classic control theory and the action of magnetic bearing that presents linear characteristics within the nominal operating conditions. This work presents the theoretical elements for the controller, the mathematical model of the rotor which is discretized by finite elements and the mathematical model of the force generated by a magnetic bearing. The efficiency and the potentiality of the theoretical procedure are shown through numerical simulations. The flexible rotor, the magnetic bearing, the sensors and the control electronic are shown and the theoretical procedures are investigated. An experimental apparatus representing a rotor/bearings system is used to identify the static and dynamic parameters. A set of experimental tests are made to evaluate the proposed controller action under several operating conditions of the rotor. This work is concluded presenting the potentialities of the design methodology proposed and future developments to be implemented. |
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